Ny gründerdirektør i Innovasjon Norge

Pål Thorvik Næss (43) er ny direktør for gründere og oppstartsbedrifter i Innovasjon Norge. - Jeg har fått Norges mest spennende jobb. Norge skal gjennom en omstilling og gründerne spiller en viktig rolle for å skape nye forretningsmuligheter og arbeidsplasser, sier Næss.

: - Jeg har fått Norges mest spennende jobb, sier ny gründerdirektør i Innovasjon Norge, Pål T. Næss. Her med administrerende direktør, Anita Krohn Traaseth, på åpningen av Startup Extreme i Bergen i dag. (Foto: Dan Taylor/ Heisenebrg Media)

I regjeringens gründerplan slås det fast at fremtidens arbeidsplasser blir skapt av mennesker som tør å ta en sjanse og som satser på egne evner og ideer. Som viktigste offentlige virkemiddel for å bidra til dette spiller Innovasjon Norge og deres divisjon for gründere og oppstartsbedrifter en sentral rolle. Pål Thorvik Næss vil få ansvar for å lede og videreutvikle Innovasjon Norges internasjonale strategi og innsats for gründere og oppstartsbedrifter.

- Gründerskap er på dagsorden som aldri tidligere. Regjeringens gründerplan med økt satsning på oppstartsbedrifter viser hvor viktig dette området er for Norge. Å få lede dette området i Innovasjon Norge må være Norges mest spennende jobb, og trolig en av de viktigste, sier han.

Henter hjem Canada-sjefen

Den nye gründersjefen har jobbet i Innovasjon Norge siden 2013, det siste året som leder for Innovasjon Norges kontor i Canada. Før dette jobbet Næss som rådgiver for tidligfasegründere i Oslo og har et godt nettverk innenfor miljøet. Han går nå også inn i Anita Krohn Traaseths toppledergruppe.

- Pål er rett person på rett plass. Vi er svært fornøyde med å kunne rekruttere en så viktig stilling fra egne rekker. Han høster stor tillit og troverdighet med sin bakgrunn både internt og eksternt. Vi gleder oss til å se hva han og teamet vil bidra med for å støtte det norske start-up miljøet både i Norge og ikke minst internasjonalt fremover, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth.

Erfaring fra norsk gründersuksess

Pål Thorvik Næss er medgründer av Gelato hvor han jobbet fram til 2013. Med en omsetning i 2015 på nærmere 280 millioner er Gelato en av Norges største gründersuksesser.

- At jeg selv har hatt skoene på mener jeg er viktig i forhold til utøvelsen av denne oppgaven. Min erfaring fra å bygge opp et selskap, sammen med erfaringen fra Innovasjon Norge i både inn- og utland, gjør at jeg har flere tanker om hvordan vi raskere kan skalere selskapene våre både hjemme og ute. Jeg gleder meg til å starte diskusjoner og, sammen med mine dyktige kollegaer, levere på dette oppdraget, sier Næss.

Pål Thorvik Næss Foto: Innovasjon Norge