Ny godkjenningsordning av utenlandske fagarbeidere

Uten godkjent fagutdanning har mange arbeidsinnvandrere i en årrekke jobbet som ufaglærte. De har dermed fått lavere lønn enn de burde hatt, og bedriftene har ikke fått utnyttet kvalifisert kompetanse. Nå er det innført en ny godkjenningsordning. Men hvordan fungerer den egentlig?

NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) lanserte i fjor høst en søkerportal for utenlandsk utdanning. Den omfatter en helt ny godkjenningsordning for søkere fra Tyskland og Polen med fag- og svennebrev fra følgende yrker: betongfagarbeider, frisør, kjøttskjærer, rørlegger og tømrer.

Mangelen på en offentlig godkjenningsordning har lenge blitt etterspurt, både av arbeidstakere og arbeidsgivere. Hva er partene i arbeidslivet sine reaksjoner på og vurderinger av den nye ordningen? Og hva er erfaringene med ordningen så langt?

Dette er noen av spørsmålene som drøftes på seminaret «Godkjenning av utenlandske fagarbeidere» som holdes mandag 3. april 2017, kl 14-16 ved Fafo, Borggata 2B, Oslo. NOKUT vil presentere den nye godkjenningsordningen. Representanter fra Fellesforbundet og Byggenæringens Landsforening (BNL) vil gi sine vurderinger.

Fafo leder nå et internasjonalt prosjekt med tittelen "Moving trades", hvor målet er å undersøke hvordan økt arbeidsmigrasjon i Europa påvirker arbeidsgivernes vilje til å satse på fagopplæring og rekruttering av faglært arbeidskraft. Under seminaret vil Anna Hagen Tønder fra Fafo gi en kort presentasjon av dette prosjektet.

Arrangør er Fafo Østforum, en forskningsstøttet møteplass med oppdatert kunnskap om arbeidsinnvandring.

Seminaret strømmes. Se direktesending på Fafo-TV.

Anne Mette Ødegård, Fafo. 90651311