Ny generalsekretær i NIF

Etter grundig rekrutteringsprosess av Badenoch & Clark er det nå klart at Karen Kvalevåg vil tiltre en av de viktigste lederjobbene innen norsk idrett.

På en presskonferanse torsdag annonserte Norges Idrettsforbund at Karen Kvalevåg er deres nye generalsekretær etter en rekrutteringsprosessen gjennomført av Badencoh & Clark, som er del av Adecco-konsernet i Norge. Adecco har vært en av hovedsamarbeidspartnerne til NIF i mange år, og gjennom den tid levert både rekruttering-, bemannings- og organisasjonsutviklingstjenester.

En god og grundig prosess

Rekrutteringsprosessen ble håndtert av Haavard Klemetsen, Manager Exceutive Search i Badenoch & Clark. Prosessen ble innledet med en gjennomgang med ansettelsesutvalget og styret for å få på plass en grundig kravspesifikasjon. Videre gjennomførte han intervjuer sentralt og lokalt i NIF for å få oversikt over hvilke oppgaver som burde prioriteres, samt forventninger til ny leder.

- Vi kartla at det var fire elementer som var viktige at kandidatene hadde: Solid ledererfaring, god forståelse av idrett og frivillighet, erfaring fra å jobbe mot offentlige myndigheter, samt internasjonal erfaring, sier Klemetsen.

Idrettspresident Tom Tvedt sier at prosessen har vært god og grundig. Utlysningen var 2. mai og vi fikk 24 søknader. I tillegg har vi gjennom vårt byrå kontaktet 20 personer. Det betyr at vi har vurdert 44 kandidater. De er i alderen fra 26 til 67 år. Vi gikk bredt ut.

Kandidatene gjennomførte først et førstegangsintervju med Haavard Klemetsen, som så presenterte resultatene til Idrettsstyret, som valgt en gruppe for testing og dybdeintervju med Klemetsen og ansettelsesutvalget. Siste runde var en finale med casepresentasjon, før en svært grundig referansesjekk. – Vi gikk 20 år tilbake i tid, og snakket med overordnede, underordnede og sideordnede fra både næringsliv og idretten, sier Haavard Klemetsen. Helt til slutt ble det foretatt en vurdering av offentlig profil.

Han sier at NIF hadde et flott utgangspunkt for å få en god leder. – Det var mange veldig flinke folk som var med i prosessen. Alle oppfylte de fire kravene, men med ulik spisskompetanse.

Til slutt falt valget ned på Karen Kvalevåg, med sin brede erfaring fra næringsliv og idrett.

Toppledererfaring fra flere store organisasjoner

Karen Kvalevåg er fra Karmøy, har økonomiutdannelse fra Universitet i Stavanger og er statsautorisert revisor fra Norges Handelshøyskole (NHH). Hun har toppledererfaring fra flere store organisasjoner. Blant disse finner man Umoe Restaurants (morselskap for Peppes Pizza, Burger King Scandinavia, Blender, TGI Fridays Scandinavia og Starbucks Scandinavia) og Løvenskiold Handel AS (bestående av Maxbo, Maxbo Proff og Løvenskiold Logistikk). I 2016 gikk Kvalevåg inn i stillingen som daglig leder i SK Vidar og Oslo Maraton.

Nå blir hun leder for Norges idrettsforbund, og 370 ansatte, 2,2 millioner medlemmer og 12 000 idrettslag.

- Jeg ser virkelig frem til å ta fatt på utfordrende og spennende oppgaver i Norges største folkebevegelse. Ikke minst gleder jeg meg til å bli kjent med alle de dyktige medarbeidere i NIF og utvikle samarbeidet med øvrige organisasjonsledd i idretten. Jeg har stor tro på at vi skal videreutvikle idretten basert på en verdiforankret kultur – og stor grad av åpenhet. Det gjelder både i arbeidet med å skape idrettsglede for enda flere og i utviklingen av toppidrettsnasjonen Norge, sier Kvalevåg i en melding fra NIF.