Adecco Group

Ny generalsekretær i NIF

Etter grundig rekrutteringsprosess av Badenoch & Clark er det nå klart at Karen Kvalevåg vil tiltre en av de viktigste lederjobbene innen norsk idrett.

På en presskonferanse torsdag annonserte Norges Idrettsforbund at Karen Kvalevåg er deres nye generalsekretær etter en rekrutteringsprosessen gjennomført av Badencoh & Clark, som er del av Adecco-konsernet i Norge. Adecco har vært en av hovedsamarbeidspartnerne til NIF i mange år, og gjennom den tid levert både rekruttering-, bemannings- og organisasjonsutviklingstjenester.

En god og grundig prosess

Rekrutteringsprosessen ble håndtert av Haavard Klemetsen, Manager Exceutive Search i Badenoch & Clark. Prosessen ble innledet med en gjennomgang med ansettelsesutvalget og styret for å få på plass en grundig kravspesifikasjon. Videre gjennomførte han intervjuer sentralt og lokalt i NIF for å få oversikt over hvilke oppgaver som burde prioriteres, samt forventninger til ny leder.

- Vi kartla at det var fire elementer som var viktige at kandidatene hadde: Solid ledererfaring, god forståelse av idrett og frivillighet, erfaring fra å jobbe mot offentlige myndigheter, samt internasjonal erfaring, sier Klemetsen.

Idrettspresident Tom Tvedt sier at prosessen har vært god og grundig. Utlysningen var 2. mai og vi fikk 24 søknader. I tillegg har vi gjennom vårt byrå kontaktet 20 personer. Det betyr at vi har vurdert 44 kandidater. De er i alderen fra 26 til 67 år. Vi gikk bredt ut.

Kandidatene gjennomførte først et førstegangsintervju med Haavard Klemetsen, som så presenterte resultatene til Idrettsstyret, som valgt en gruppe for testing og dybdeintervju med Klemetsen og ansettelsesutvalget. Siste runde var en finale med casepresentasjon, før en svært grundig referansesjekk. – Vi gikk 20 år tilbake i tid, og snakket med overordnede, underordnede og sideordnede fra både næringsliv og idretten, sier Haavard Klemetsen. Helt til slutt ble det foretatt en vurdering av offentlig profil.

Han sier at NIF hadde et flott utgangspunkt for å få en god leder. – Det var mange veldig flinke folk som var med i prosessen. Alle oppfylte de fire kravene, men med ulik spisskompetanse.

Til slutt falt valget ned på Karen Kvalevåg, med sin brede erfaring fra næringsliv og idrett.

Toppledererfaring fra flere store organisasjoner

Karen Kvalevåg er fra Karmøy, har økonomiutdannelse fra Universitet i Stavanger og er statsautorisert revisor fra Norges Handelshøyskole (NHH). Hun har toppledererfaring fra flere store organisasjoner. Blant disse finner man Umoe Restaurants (morselskap for Peppes Pizza, Burger King Scandinavia, Blender, TGI Fridays Scandinavia og Starbucks Scandinavia) og Løvenskiold Handel AS (bestående av Maxbo, Maxbo Proff og Løvenskiold Logistikk). I 2016 gikk Kvalevåg inn i stillingen som daglig leder i SK Vidar og Oslo Maraton.

Nå blir hun leder for Norges idrettsforbund, og 370 ansatte, 2,2 millioner medlemmer og 12 000 idrettslag.

- Jeg ser virkelig frem til å ta fatt på utfordrende og spennende oppgaver i Norges største folkebevegelse. Ikke minst gleder jeg meg til å bli kjent med alle de dyktige medarbeidere i NIF og utvikle samarbeidet med øvrige organisasjonsledd i idretten. Jeg har stor tro på at vi skal videreutvikle idretten basert på en verdiforankret kultur – og stor grad av åpenhet. Det gjelder både i arbeidet med å skape idrettsglede for enda flere og i utviklingen av toppidrettsnasjonen Norge, sier Kvalevåg i en melding fra NIF.

Om Adecco Group

Adecco Group
Sjølyst plass 2

Adecco Group er et av Norges ledende selskap innen HR og bemanning. Selskapet er landsdekkende, og har over 60 års erfaring i Norge. Konsernet har over 400 ansatte, og 5000 medarbeidere ute i jobb hos kunder hver dag.

I Norge består Adecco-konsernet av seks merkevarer: Adecco, Badenoch & Clark, BHC Construction, Ingeniør Compagniet, Modis og Naviga. Vi leverer til kunder i alle bransjer, i offentlig og privat sektor.

Følg pressemeldinger fra Adecco Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Adecco Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Adecco Group

ISS og Adecco inngår solidaritetssamarbeid for Ukraina4.8.2022 10:59:00 CEST | Pressemelding

Krigen i Ukraina har gjort sterkt inntrykk. Adecco og ISS ønsker å hjelpe med det vi kan best – få folk i jobb. ISS rekrutterer rundt 1500 medarbeidere i året, og mange av disse stillingene gjøres nå tilgjengelig gjennom AdeccoJobsForUkraine.com. - Dette er et historisk samarbeid som vil hjelpe ukrainske flyktninger i Norge med å integreres og finne meningsfulle aktiviteter å fylle dagene sine med, sier Torben Sneve. Vi i Adecco vil hjelpe med det vi kan best – få folk ut i jobb. Vi hadde ikke vært i stand til å nå det målet uten ISS.

Adeccosjef med oppfordring til regjeringen på NHO-konferanse: Flyktninger må ha meningsfylte aktiviteter å fylle dagene sine med12.5.2022 11:00:00 CEST | Pressemelding

Vi må ønske flyktninger velkommen til landet vårt med tilbud og aktiviteter. Uten meningsfylt arbeid eller noe annet å bruke dagene sine på, blir de sittende glemt på asylmottak rundt omkring i landet, sier Torben Sneve, konserndirektør for Adecco Group Nordics på NHOs årskonferanse, som går av stabelen i Oslo Spektrum i dag.