UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Ny forskning: Adoptivbarns språkproblemer ofte oversett i barnehagen

Del
– Hør på bekymringen fra adoptivforeldre som er urolige for barnets språkutvikling, sier forskerne Anne-Lise Rygvold og Steinar Theie ved Universitetet i Oslo.
Forskerne Steinar Theie og Anne-Lise Rygvold ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO. Foto: Aina Rødal/Universitetet i Oslo
Forskerne Steinar Theie og Anne-Lise Rygvold ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO. Foto: Aina Rødal/Universitetet i Oslo

Tilsynelatende gode til å uttrykke seg i barnehagen

Barn som er adoptert fra utlandet er sårbare for å utvikle språk- og lesevansker. Det viser en langtidsstudie som har sammenlignet språkutvikling hos utenlandsadopterte og ikke-adopterte barn.  Mange er tilsynelatende gode til å uttrykke seg, men ved nærmere undersøkelser finner forskerne at de har problemer med å forstå ordene de bruker.

– Problemer med språkforståelsen blant adoptivbarn er ofte oversett i barnehagen, sier forskerne Rygvold og Theie, ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo.

Problemene blir synlig først i tredjeklasse

På skolen kan disse barna ofte lese raskt, men de forstår ikke alltid sammenhengen i det de leser. De har knekt lesekoden og leser i vei uten å tenke over at det å forstå hva man leser, er viktig.

– De er gode på å avkode rent teknisk, men de bruker ikke teknikken for å forstå hva teksten handler om. Hvis en slik lesevanske blir oversett, vil det bli mer synlig i tredjeklasse, når det blir viktigere å forstå hva en leser for å henge med i alle fag, sier førsteamanuensis Steinar Theie.

Må styrke barnehagepersonalets kompetanse

– Det er viktig å styrke barnehagepersonalets evne til å vurdere sårbare barns språkmestring. De ser mange barn over tid og er en arena hvor språkvansker kan fanges opp, mener førsteamanuensis Anne-Lise Rygvold.

Forskernes 6 tips for å avdekke språkvansker

  • Vær oppmerksom på barns ordforråd
  • Snakk om ord og begreper
  • Vær observant på hva barna forstår
  • Still spørsmål til barna om hva som skjer på et bilde istedenfor å fortelle barna hva som skjer. «Hvordan kom du fram til det?», «Hva tror du vil skje videre?» . Denne type dialog vil også fremtvinge en oversikt over barnas språkmestring.
  • Vær oppmerksom på adferden: et barn som strever med språkforståelsen vil ofte vise frustrasjon, enten ved å være tilbaketrukken, stille, eller sinte eller utagerende.

Fotokreditering: Aina Rødal/Universitetet i Oslo

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Forskerne Steinar Theie og Anne-Lise Rygvold ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO. Foto: Aina Rødal/Universitetet i Oslo
Forskerne Steinar Theie og Anne-Lise Rygvold ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO. Foto: Aina Rødal/Universitetet i Oslo
Last ned bilde
Førsteamanuensis Anne-Lise Rygvold
Førsteamanuensis Anne-Lise Rygvold
Last ned bilde
Førsteamanuensis Steinar Theie.
Førsteamanuensis Steinar Theie.
Last ned bilde

Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Postboks 1161 Blindern
0318 Oslo

http://www.uv.uio.no

Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er med sine 2500 studenter et av de største utdanningsvitenskapelige miljøene i Europa, og det eneste samlede utdannings- og forskningsmiljøet i Norge. 

Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Det første tegnet på at et språk er i ferd med å dø, er at barna slutter å snakke det5.2.2024 08:00:00 CET | Pressemelding

De samiske språkene er truet. Flere og flere elever forlater samisk opplæring og går over til undervisning på norsk. Dette vil norske forskere få en bedre forståelse av, slik at det er mulig å gjøre noe med. — Forskningen vår kan bidra til å styrke samisk språkopplæring ved å gi oss kunnskap om hva som hemmer og fremmer bruk av samisk, sier Kathrin Olsen, førsteamanuensis ved Nord universitet.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye