UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Ny forskning: Adoptivbarns språkproblemer ofte oversett i barnehagen

Del

– Hør på bekymringen fra adoptivforeldre som er urolige for barnets språkutvikling, sier forskerne Anne-Lise Rygvold og Steinar Theie ved Universitetet i Oslo.

Forskerne Steinar Theie og Anne-Lise Rygvold ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO. Foto: Aina Rødal/Universitetet i Oslo
Forskerne Steinar Theie og Anne-Lise Rygvold ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO. Foto: Aina Rødal/Universitetet i Oslo

Tilsynelatende gode til å uttrykke seg i barnehagen

Barn som er adoptert fra utlandet er sårbare for å utvikle språk- og lesevansker. Det viser en langtidsstudie som har sammenlignet språkutvikling hos utenlandsadopterte og ikke-adopterte barn.  Mange er tilsynelatende gode til å uttrykke seg, men ved nærmere undersøkelser finner forskerne at de har problemer med å forstå ordene de bruker.

– Problemer med språkforståelsen blant adoptivbarn er ofte oversett i barnehagen, sier forskerne Rygvold og Theie, ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo.

Problemene blir synlig først i tredjeklasse

På skolen kan disse barna ofte lese raskt, men de forstår ikke alltid sammenhengen i det de leser. De har knekt lesekoden og leser i vei uten å tenke over at det å forstå hva man leser, er viktig.

– De er gode på å avkode rent teknisk, men de bruker ikke teknikken for å forstå hva teksten handler om. Hvis en slik lesevanske blir oversett, vil det bli mer synlig i tredjeklasse, når det blir viktigere å forstå hva en leser for å henge med i alle fag, sier førsteamanuensis Steinar Theie.

Må styrke barnehagepersonalets kompetanse

– Det er viktig å styrke barnehagepersonalets evne til å vurdere sårbare barns språkmestring. De ser mange barn over tid og er en arena hvor språkvansker kan fanges opp, mener førsteamanuensis Anne-Lise Rygvold.

Forskernes 6 tips for å avdekke språkvansker

  • Vær oppmerksom på barns ordforråd
  • Snakk om ord og begreper
  • Vær observant på hva barna forstår
  • Still spørsmål til barna om hva som skjer på et bilde istedenfor å fortelle barna hva som skjer. «Hvordan kom du fram til det?», «Hva tror du vil skje videre?» . Denne type dialog vil også fremtvinge en oversikt over barnas språkmestring.
  • Vær oppmerksom på adferden: et barn som strever med språkforståelsen vil ofte vise frustrasjon, enten ved å være tilbaketrukken, stille, eller sinte eller utagerende.

Fotokreditering: Aina Rødal/Universitetet i Oslo

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Forskerne Steinar Theie og Anne-Lise Rygvold ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO. Foto: Aina Rødal/Universitetet i Oslo
Forskerne Steinar Theie og Anne-Lise Rygvold ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO. Foto: Aina Rødal/Universitetet i Oslo
Last ned bilde
Førsteamanuensis Anne-Lise Rygvold
Førsteamanuensis Anne-Lise Rygvold
Last ned bilde
Førsteamanuensis Steinar Theie.
Førsteamanuensis Steinar Theie.
Last ned bilde

Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Postboks 1161 Blindern
0318 Oslo

22 85 82 76http://www.uv.uio.no

Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er med sine 2500 studenter et av de største utdanningsvitenskapelige miljøene i Europa, og det eneste samlede utdannings- og forskningsmiljøet i Norge. 

Følg saker fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom