Samferdselsdepartementet

Ny E39 mellom Kristiansand og Lyngdal snart en realitet

11.5.2017 11:21 | Samferdselsdepartementet

Del

– Jeg er glad for at vi snart kan få satt spaden i jorda, og startet på byggingen av ny E39 mellom Kristiansand og Lyngdal. Strekningen er en av de viktigste transportårene i landet, og er særlig utsatt for ulykker. Det er i tillegg gledelig at utbyggingskostnadene ser ut til å bli betydelig lavere enn tidligere antatt, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Samferdselsdepartementet har i dag lagt fram et forslag om utbygging og finansiering av 68 km firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t fra Kristiansand til Lyngdal. Strekningen er en del av porteføljen til Nye Veier AS.

Strekningen Kristiansand vest – Lyngdal vest er i dag 80 km lang, og med svært varierende standard. Store deler av strekningen er tofelts vei, flere bratte partier, og dårlig vinterfremkommelighet. Strekningen er ulykkesbelastet, og siden 2005 er 17 personer drept, og 22 personer alvorlig skadet i trafikkulykker her.

Ny E39 Kristiansand – Lyngdal er planlagt utbygd til firefelts vei med en fartsgrense på 110 km/t. Den blir 68 km lang, og vil stort sett gå i ny trase. Med den nye veien vil reisetiden så godt som halveres og ulykkene er forventet å bli betydelig redusert. Prosjektet er samfunnsøkonomisk lønnsomt.

Strekningen vil bli finansiert både med statlige midler og bompenger. Den statlige andelen utgjør 63 prosent. Nye Veier AS legger opp til utlysning av den første enterprisekontrakten i september 2017, med anleggsstart mai 2018. Første delåpning på strekningen vil skje i år 2021.

Prosjektet er tidligere anslått av Statens vegvesen å koste 23,7 milliarder kroner. Nye Veier AS har gjennomgått prosjektet på nytt, og identifisert mulige kostnadsbesparelser på om lag 2 300 millioner kroner. Dermed er prosjektet nå kalkulert til å ha en forventet kostnad på 21,4 milliarder kroner. Nye Veier AS vil arbeide videre med å finne ytterligere kostnadsbesparende løsninger, blant annet gjennom tidlig å involvere entreprenører.

– Det er alltid gledelig når et prosjekt blir rimeligere enn tidligere antatt. Kostnadsreduksjonen vil komme bilistene til gode, ved at det blir lavere bompengetakster enn det som var forutsatt i de lokale bompengevedtakene, sier Solvik-Olsen.

Kontakter

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Muligheter for kostnadsreduksjon og økt samfunnsnytte for nye veiprosjekter på E6 og E16 skal kartlegges18.8.2017 14:48Pressemelding

- Det er viktig å bygge ut nye motorveistrekninger for å bedre framkommeligheten og styrke trafikksikkerheten. Samtidig er vi i er opptatt av å få mest mulig vei for pengene. Prosjektene E6 Ringebu – Otta og E16 Slomarka – Herbergåsen – Nybakk har hatt store kostnadsøkninger og for å kartlegge mulighetene for å redusere kostnadene eller øke samfunnsnytten ønsker vi å trekke på kompetansen til både Statens vegvesen og Nye Veier, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Vil gjøre det enklere å bygge ekomnett langs veier og jernbanelinjer11.8.2017 11:16Pressemelding

- Elektronisk kommunikasjon blir en stadig viktigere del av hverdagen vår. For å gjøre ekomnettene mer robuste, er det derfor behov for å etablere flere alternative nett og føringer over hele landet med god kapasitet. Her er det i dag et uutnyttet potensial i vei- og baneinfrastrukturen vår. Vi ønsker derfor at ledig kapasitet til fibernett og føringsveier skal bli lettere tilgjengelig for tilbydere av ekomnett ved bygging og oppgradering av veier og jernbanelinjer, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Vossebanen: Strekningen Arna-Stanghelle planlegges som tidligere forutsatt11.8.2017 11:08Pressemelding

- Jeg er opptatt av at infrastrukturprosjekter skal planlegges så effektivt som mulig. Avtalen om planleggingsmidler til jernbanestrekningen Arna-Stanghelle som Jernbanedirektoratet og Bane NOR nå har undertegnet, sikrer at prosjektet planlegges uten opphold, akkurat slik vi har forutsatt hele tiden. Dette bidrar til at byggingen kan komme i gang så tidlig som mulig, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Signerte ny belønningsavtale om bedre kollektivtransport i Grenland9.8.2017 14:38Pressemelding

- Regjeringen ønsker at kollektivtransporten skal ta en større del av dagens persontransport med bil i byområdene. Grenland er blant de største byområdene i landet, og det er derfor viktig at kollektivtilbudet er attraktivt. Utviklingen de siste årene har vært god, og med den nye belønningsavtalen legger vi til rette for at enda flere skal velge kollektivtransport istedenfor bil i byområdet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Betre og meir miljøvennlig ferjesamband i indre Sogn13.7.2017 12:00Pressemelding

- Regjeringa ønsker ein meir fleksibel kvardag for folk og næringsliv i heile landet. No styrkar vi riksvegferjesambanda Mannheller-Fodnes og Hella-Vangsnes-Dragsvik i Sogn og Fjordane slik at det får betre løysing for reserveferje. Det skal vere på plass tidlegare enn i dag ved driftsbrot, for å sikre gode tilbod til ei kvar tid. Fartøya skal òg driftast på låg- eller nullutsleppsteknologi, seier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom