Samferdselsdepartementet

Ny E39 mellom Kristiansand og Lyngdal snart en realitet

Del

– Jeg er glad for at vi snart kan få satt spaden i jorda, og startet på byggingen av ny E39 mellom Kristiansand og Lyngdal. Strekningen er en av de viktigste transportårene i landet, og er særlig utsatt for ulykker. Det er i tillegg gledelig at utbyggingskostnadene ser ut til å bli betydelig lavere enn tidligere antatt, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Samferdselsdepartementet har i dag lagt fram et forslag om utbygging og finansiering av 68 km firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t fra Kristiansand til Lyngdal. Strekningen er en del av porteføljen til Nye Veier AS.

Strekningen Kristiansand vest – Lyngdal vest er i dag 80 km lang, og med svært varierende standard. Store deler av strekningen er tofelts vei, flere bratte partier, og dårlig vinterfremkommelighet. Strekningen er ulykkesbelastet, og siden 2005 er 17 personer drept, og 22 personer alvorlig skadet i trafikkulykker her.

Ny E39 Kristiansand – Lyngdal er planlagt utbygd til firefelts vei med en fartsgrense på 110 km/t. Den blir 68 km lang, og vil stort sett gå i ny trase. Med den nye veien vil reisetiden så godt som halveres og ulykkene er forventet å bli betydelig redusert. Prosjektet er samfunnsøkonomisk lønnsomt.

Strekningen vil bli finansiert både med statlige midler og bompenger. Den statlige andelen utgjør 63 prosent. Nye Veier AS legger opp til utlysning av den første enterprisekontrakten i september 2017, med anleggsstart mai 2018. Første delåpning på strekningen vil skje i år 2021.

Prosjektet er tidligere anslått av Statens vegvesen å koste 23,7 milliarder kroner. Nye Veier AS har gjennomgått prosjektet på nytt, og identifisert mulige kostnadsbesparelser på om lag 2 300 millioner kroner. Dermed er prosjektet nå kalkulert til å ha en forventet kostnad på 21,4 milliarder kroner. Nye Veier AS vil arbeide videre med å finne ytterligere kostnadsbesparende løsninger, blant annet gjennom tidlig å involvere entreprenører.

– Det er alltid gledelig når et prosjekt blir rimeligere enn tidligere antatt. Kostnadsreduksjonen vil komme bilistene til gode, ved at det blir lavere bompengetakster enn det som var forutsatt i de lokale bompengevedtakene, sier Solvik-Olsen.

Kontakter

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Jernbanereformen: Konkurransen om Trafikkpakke 1 Sør: Bedre togtilbud på Sørlands-, Jær- og Arendalsbanen12.10.2017 13:53Pressemelding

- Regjeringen har en offensiv satsing på jernbanen, med mål om et stadig bedre tilbud til de reisende. Konkurranse om driften av persontogtilbudene er en viktig del av regjeringens jernbanereform. Dette vil kunne bidra til et bedre togtilbud og sikrer at staten kjøper togtjenester til riktig pris. I dag har Jernbanedirektoratet sendt ut konkurransegrunnlaget for Trafikkpakke 1 Sør, som omfatter togtilbudene på Sørlandet. Vi er opptatt av å høste erfaringer og lære underveis, og derfor skal konkurransene om de øvrige persontogtilbudene lyses ut suksessivt de kommende årene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom