Ny direktør ved Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo (UiO)

Unn-Hilde Grasmo-Wendler (54) har fått stillingen som ny fakultetsdirektør ved Det medisinske fakultet.
Fakultetsdirektør Unn-Hilde Grasmo-Wendler. Foto: Rosseland, UiO

Unn-Hilde Grasmo-Wendler har vært konstituert i rollen siden 1. mai i år. Hun har god kjennskap til medisinsk fakultet, hvor hun har jobbet siden 2009. Da kom hun inn i et vikariat som seksjonssjef i Sekretariatet for utenlandsmedisinere og i Seksjon for forskerutdanning. I 2011 ble hun fast ansatt som assisterende fakultetsdirektør.

Dekan Frode Vartdal mener Grasmo-Wendler er en særdeles dyktig og tydelig leder med stor gjennomføringsevne, men samtidig veldig flink til å få folk med seg under mange store og små omstillingsprosesser som fakultetet trenger å gjennomføre.

Unn-Hilde har gjort seg mange nyttige erfaringer fra administrativt arbeid ved fakultetet. Hun har ledet fakultetets IHR-prosjekt i 2011, som effektiviserte det administrative arbeidet ved fakultetet. Hun har fungert som kontorsjef ved Institutt for klinisk medisin fra 2011 til 2012, og deltatt i omorganiseringsprosjekt ved Institutt for medisinske basalfag. For tiden er hun prosjektleder for arbeidsgruppen som ser på alternative opptakskriterier til medisinstudiet.

I løpet av årene Unn-Hilde har vært ved fakultetet, har hun også tatt en Master i administrativ ledelse fra BI og ledelsesutdannelse fra INSEAD.

Før Unn-Hilde Grasmo-Wendler kom til fakultetet hadde hun lang fartstid bak seg som forsker innen molekylærbiologi. Bachelor og Masterstudiene tok hun ved Freie Universität Berlin. I 2005 tok hun doktorgrad på brystkreft ved Cold Spring Harbor Laboratory New York. Som postdoktor jobbet hun med forskning på Leukemi og stamceller ved Rikshospitalet i Oslo.

– Dette er en stilling som gir meg en unik mulighet til å bruke min ulike bakgrunn og kompetanse, sier den nyinnsatte fakultetsdirektøren. – I tillegg er jeg så heldig som har anledning til å jobbe sammen med så mange svært kompetente medarbeidere i fakultetsadministrasjonen og på instituttene. Jeg gleder meg til fortsettelsen!

Fakultetsdirektør Unn-Hilde Grasmo-Wendler. Foto: Rosseland, UiO

22 84 53 00http://www.med.uio.no

Det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo har ca. 1570 ansatte (820 årsverk), 1300 medisin-studenter, 900 bachelor- og masterstudenter, samt ca. 1400 phdkandidater.

Fakultetet har tre institutter, hvorav ett er tett integrert med undervisnings- og forskningsaktivitetene i Oslo universitetssykehus og Akershus universitetssykehus, samt Norsk senter for molekylærmedisin (NCMM) som er organisert under fakultetet som et institutt. Fakultetet har tre sentre for fremragende forskning og seks KG Jebsen-sentre. Årlig budsjett er ca. 1,6 mrd. kroner, hvorav ca. 40% er eksterne inntekter.

Fakultetet er inne i en betydelig omstilling med implementering av en ny studieplan i medisinstudiet (Oslo 2014), en sterk satsing på innhenting av mer ekstern finansiering og satsing på fornying av fakultetet gjennom omstillingsplanen FornyMed2016 med økt fokus på innovasjon, karriereutvikling av yngre forskere og innhenting av eksterne forskningsmidler fra EU. Fakultetet har en sterk internasjonal profil som skal videreutvikles betydelig. Fakultetet har en sentral rolle i planleggingen av nytt universitetssykehus i Oslo.

Følg pressemeldinger fra UiO - Det medisinske fakultet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det medisinske fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det medisinske fakultet