Ny daglig leder i Hold Norge Rent

Hold Norge Rent ble stiftet som selvstendig forening for knapt et år siden. Nå har foreningen fått sin første daglige leder. Vi ønsker velkommen til Lise Gulbransen. Hennes viktigste oppgaver vil bli å bygge organisasjonen Hold Norge Rent, samt planlegge og gjennomføre prosjekter og kampanjeaktiviteter.

Gulbransen har utdannelse innen prosjektledelse, statsvitenskap og historie. Hun har arbeidserfaring blant annet som leder av innsamlingsaksjonen Lions Røde Fjær, markedssjef i Oslo Jazzfestival, daglig leder for Grønt Inspirasjonssenter og fra ulike verv i Amnesty Internasjonal Norge.

Den nye daglige lederen gleder seg særlig til å bygge opp Hold Norge Rent som medlemsorganisasjon og til å jobbe sammen med de tusenvis av rydderne som bidrar til vårt arbeid hvert år.

- Jeg er mektig imponert over arbeidet som er gjort med Strandryddedagen og Hold Norge Rents engasjement og kompetanse i forhold til marin forsøpling. Dette ønsker jeg å ta vare på og bygge videre på. Og så ønsker jeg å bidra til å styrke og videreutvikle organisasjonen. Målet er å få på plass en sterk og levedyktig medlemsorganisasjon som jobber aktivt og effektiv for et søppelfritt Norge med et særlig fokus på å engasjere frivillige over hele landet.

Organisasjonsbygging vil bli en stor del av Gulbransens arbeidshverdag. Hun har tidligere erfaring med rekruttering av nye medlemmer, hvilket vil særs nyttig i dette arbeidet.

- I disse dager spaker vi i gang en vervekampanje for å få fart på medlemsveksten. Det er først og fremst offentlige og private virksomheter og organisasjoner som kan bli medlem av Hold Norge Rent, og jeg oppfordrer alle til å bidra til vervekampanjen ved å få arbeidsgivere, foreninger og liknende. til å be om medlemskap.

Hold Norge Rent jobber for å engasjere frivillige til opprydning av søppel og farlig avfall, og for å forebygge forsøpling i norsk natur. Kampanjen Hold Norge rent ble i 2004 initiert av Norsk Renholdsverks Forening, nå Avfall Norge. I 2011 ble Strandryddedagen innført i Norge, med støtte fra Klima- og Miljødepartementet. Strandryddedagen har vært en stor suksess og har satt marin forsøpling på dagsorden. Antall frivillige ryddere har økt fra 2 000 det første året til nesten 20 000 i 2015.

LOOP Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning har hatt administrasjonen og kampanjeledelsen for Hold Norge Rent siden oppstart, og vil fortsette med dette vervet ut 2015.

Lise Keilty Gulbransen
Daglig leder i Hold Norge Rent
Tlf: 99227089
E-post: lise.gulbransen@avfallnorge.no

Hold Norge Rent er en uavhengig forening som jobber for å engasjere frivillige til opprydning av søppel og farlig avfall i norsk natur, og for å forebygge forsøpling. Et av Hold Norge Rents viktigste tiltak er Strandryddedagen, en årlig, landsomfattende miljøbegivenhet der vi på vårparten rydder alle Norges strender frie for plast og søppel. Strandryddedagen ble arrangert for første gang i 2011 og har vokst hvert år siden.