Sex og samfunn

Ny chattetjeneste om sex og sånn

9.9.2015 10:40 | Sex og samfunn

Som landets største senter for seksuell og reproduktiv helse for unge har Sex og samfunn nå fått midler til å starte en anonym chattetjeneste. Nå kan unge over hele landet stille spørsmål om sex og seksualitet til helsepersonell med lang erfaring innenfor feltet.

Daglig leder ved Sex og samfunn, Maria Røsok (f.v.) og prosjektleder for chattetjenesten, Thea Indahl Mæhlum er glade for å kunne gi unge over hele landet muligheten til å spørre om alt de lurer på om sex og sånn.

-  Etter nedleggelsen av SUSS-telefonen i fjor har det vært et tomrom i det forebyggende arbeidet innen seksuell helse. Vi er utrolig glade for at vi har fått muligheten til å fylle dette tomrommet, sier Maria Røsok, daglig leder ved Sex og samfunn.

Etter SUSS-telefonen ble nedlagt fikk Sex og samfunn tilskudd til å starte en ny chattetjeneste og fra 10. september kan unge over hele landet spørre om alt de lurer på vedrørende seksualitet og seksuell helse. Mandag til torsdag i tidsrommet 17-20 vil leger, sykepleiere, medisinstudenter og sexologiske rådgivere sitte klare for å svare på alt man måtte lure på.

-  Vi på Sex og samfunn er vant til å snakke om absolutt alle temaer knyttet til seksualitet, og man skal være trygg på å få profesjonell hjelp, sier prosjektleder for chatten, Thea Indahl Mæhlum.

Samarbeid med Juntafil på NRK P3
Hver torsdag svarer leger fra Sex og samfunn på spørsmål fra lytterne på Juntafil - Norges pinligste radioprogram. Det er på langt nær alle som får svar på spørsmålene sine, men nå kan altså de som lurer på noe chatte direkte med profesjonelle på kveldstid mellom klokken 17-20.

-  Det er mange som ikke tør å snakke med verken fastlegen, helsesøster eller foreldre om spørsmål knyttet til seksualitet, og vi tror en chattetjeneste hvor du kan være 100 % anonym kan åpne opp for at mange tar opp temaer som det ellers kan være vanskelig å snakke med noen om, sier Røsok.

Programleder i Juntafil, Tuva Fellman har i løpet av sine mange år i programmet svart på utallige spørsmål knyttet til seksualitet. Hun påpeker hvor godt hun selv synes det er å få raskt svar på det man lurer på.

-  Det er kjempeviktig med en slik tjeneste hvor man får svar med en gang, sier hun.

Prosjektleder Thea Indahl Mæhlum: thea@sexogsamfunn.no, telefon 22 99 39 02

Daglig leder Maria Røsok: maria@sexogsamfunn.no, telefon 22 99 39 02

Bilder

Last ned bilde
På chatten kan du blant annet møte Trude Slettvoll Lien (f.v.), psykiatrisk sykepleier og spesialist i sexologisk rådgivning og sykepleier Thea Indahl Mæhlum.
Last ned bilde

Om Sex og samfunn

Sex og samfunn
Trondheimsveien 2B

22 99 39 00http://www.sexogsamfunn.no/
Sex og samfunn er landets største senter for seksuell og reproduktiv helse for unge voksne og jobber for å forebygge seksuelt overførbare infeksjoner, uplanlagte graviditeter og abort. Vi har et grunnleggende positivt syn på seksualitet og jobber aktivt for å bygge ned tabu og stigma, og mener at den enkelte har rett til å leve ut sin seksualitet og kjønnsidentitet fri for skam og stigmatisering. Vi deltar i samfunnsdebatten for blant annet å forsvare rett til selvbestemt prevensjon, selvbestemt seksualitet, selvbestemt graviditet og selvbestemt abort.