Ny CDP-rapport viser ledende selskaper mot klimaendringer

Selskaper nyter godt av å iverksette tiltak mot klimaendringer, og de ser at en sterk klimapolitikk er en fordel for næringslivet. Dette viser en ny analyse gjennomført av CDP, en internasjonal interesseorganisasjon for bærekraftig næringsliv.

Jeanett Bergan, Leder for ansvarlige investeringer KLP Kapitalforvaltning

Resultatene publiseres i den globale rapporten om A-listen: The CDP Climate Performance Leadership Index 2015. A-listen viser hvilke selskaper fra over hele verden gjør mest for å bekjempe klimaendringer. Analysen er gjennomført på oppdrag av 822 investorer som til sammen representerer over en tredjedel av verdens kapital til forvaltning. CDP Nordic Report 2015 oppsummerer de nordiske resultatene.

Rapporten er en uavhengig analyse av informasjon fra nesten 2 000 børsnoterte selskaper globalt. Selskapene rangeres etter CDPs anerkjente metodikk. 149 nordiske selskaper er analysert, noe som tilsvarer 84 prosent av markedskapitalen på de nordiske børsene. Hovedpunkter fra 2015:

• 35 norske selskaper svarte på CDPs spørreskjema, en svarprosent på 57 prosent.
  • Fire nordiske selskaper har kommet på den globale A-listen, inkludert ett norsk selskap, Telenor Group som får denne utmerkelsen for tredje år på rad.
  • Sju norske selskaper får full score for sin rapportering på CDPs Nordic Disclosure Leadership Index.
  • 74 prosent av de norske selskapene som rapporterte til CDP har utslippsreduksjonsmål – et første steg for å måle og iverksette klimatiltak.
  • 77 prosent av de norske selskapene som rapporterte til CDP har iverksatt incentiver for ledelsen knyttet til bedriftens klimamål.

Globalt er det 113 selskaper som har innført fremragende klimatiltak. Selskapene får dermed karakteren "A" i CDPs rangering og får plass på den første globale rangeringslisten av næringslivets tiltak mot klimaendringer.

I tillegg til å be børsnoterte selskaper om å rapportere om klimaarbeidet, rapporterer KLP selv også. KLP fikk i år full score for sin rapportering i rankingen "Disclosure leadership index".

Jeanett Bergan, leder for ansvarlige investeringer i KLP, sier: – Det er veldig hyggelig at KLP blir belønnet for rapporteringen og åpenhet omkring klimastrategier og tiltak. I løpet av det siste året har det strømmet på med ambisiøse klimatiltak fra selskaper og organisasjoner. Det gir motivasjon og tro på at klimatoppmøtet i Paris endelig kan bli milepælen som signaliserer vendepunktet i klimakampen.

For mer informasjon:
Jeanett Bergan, Leder for ansvarlige investeringer, KLP, +47 92 03 85 89, jeb@klp.no
Emma Henningson, Direktør, CDP Nordic, +46 705 145726, emma.henningsson@cdp.net

Om CDP
CDP er en internasjonal, ikke-for-profitt organisasjon som leverer det eneste globale systemet for bedrifter og byer for å måle, rapportere og dele viktig miljøinformasjon. CDP jobber med markedsaktørene, inkludert 822 institusjonelle investorer med en samlet markedskapital på US$86 trillioner, for å motivere bedrifter til å rapportere sin påvirkning på miljøet og naturressurser og iverksette tiltak for å redusere disse. CDP har nå den største samlingen globalt av informasjon om risiki knyttet til klimaendringer, vann og skogbruk, og analyserer dette datamaterialet i forhold til effekten på næringslivets, investorers, og politikernes kjerneoppgaver. Vennligst besøk www.cdp.net eller følg oss på @CDP for å lære mer.

Jeanett Bergan, Leder for ansvarlige investeringer KLP Kapitalforvaltning