Samferdselsdepartementet

Ny bypakke for Bergen

Del

- I tråd med ønsker og vedtak fra lokale folkevalgte myndigheter har vi i dag lagt frem forslag om en ny bypakke for Bergen. Forslaget vil blant annet sikre den lokale finansieringen av den videre utbyggingen av Bybanen til Fyllingsdalen, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Den nye bypakken skal avløse Bergensprogrammet. Hovedelementene er videre utbygging av Bybanen til Fyllingsdalen og Åsane, bymiljøtunnel/trafikkløsning i Bergen sentrum, Ringveg øst og høykvalitets kollektivløsning mot vest.

Det første prosjektet i gjennomføringsplanen er Bybanen til Fyllingsdalen, og forslaget til ny bypakke vil gjøre det mulig å starte opp i 2018 som planlagt.

- Det er viktig å bygge ut god transportinfrastruktur i og rundt de store byene. Vi må bidra til at folk kan komme seg trygt og effektivt til sine ulike gjøremål, samtidig som vi reduserer miljøskadelige utslipp og støy, sier Solvik-Olsen.

Bypakken vil inngå som en del av byvekstavtalen for Bergen. Samferdselsdepartementet, Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune signerte byvekstavtalen i september 2017.

Avtalen er et viktig virkemiddel for å nå målet om at veksten i persontransporten i byområdet skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Det statlige bidraget i avtalen er om lag 6 milliarder kroner. I tillegg kommer statlige bidrag til store riksveg- og jernbaneprosjekter som er prioritert i Nasjonal transportplan 2018-2023.

I avtalen er det lagt til grunn at staten skal dekke 50 prosent av prosjektkostnadene for videre utbygging av Bybanen til Fyllingsdalen. Den andre halvparten av kostnadene skal lokale myndigheter dekke. For å sikre midler til den lokale andelen, ble det parallelt med forhandlingene om byvekstavtalen utarbeidet forslag til en ny bypakke for Bergen.

Etter ønske fra lokale myndigheter er det i bypakken lagt opp til bompengeinnkreving over en periode 20 år. Etter ønske fra lokale myndigheter skal tidsdifferensierte takster videreføres i dagens bomstasjoner, miljødifferensierte bompengetakster innføres og nye bomstasjoner i bydeler som i dag ikke har bompengeinnkreving etableres. De nye bomstasjonene vil etter planen bli satt i drift tidlig i 2018.

Det er ventet at bompengeinntektene vil gi om lag 11 milliarder kroner til gjennomføring av prosjekter og tiltak innenfor pakken. 

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Samferdselsminister Dale til verdskongress om ny transportteknologi14.9.2018 12:43Pressemelding

– Heile verda ser til Norge når det er snakk om robuste og raske mobilnett, og elbil. Vi har særs gode føresetnader for å vere i tet i den transportrevolusjonen som no er i gang, og det er viktig at norsk industri tek del i utviklinga, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Han deltek tysdag 18. og onsdag 19. september på ITS World Congress i København der ny transportteknologi og digitalisering er tema.

Betre rutetilbod og store miljøgevinstar i ny kontrakt på ferjestrekninga Halsa-Kanestraum i Møre og Romsdal5.9.2018 12:39Pressemelding

- Regjeringa satsar på ei grøn framtida i norsk ferjedrift. Derfor stiller vi strenge miljøkrav i den nye kontrakten på ferjestrekninga Halsa-Kanestraum. I tillegg sørgjer vi for fleire avgangar, spesielt i helgane og på nattetid. Slik knyter vi regionane på kvar side av fjorden betre saman og sørgjer for ein enklare reisekvardag for folk flest, seier samferdselsminister Jon Georg Dale.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom