Samferdselsdepartementet

Ny bypakke for Bergen

Del

- I tråd med ønsker og vedtak fra lokale folkevalgte myndigheter har vi i dag lagt frem forslag om en ny bypakke for Bergen. Forslaget vil blant annet sikre den lokale finansieringen av den videre utbyggingen av Bybanen til Fyllingsdalen, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Den nye bypakken skal avløse Bergensprogrammet. Hovedelementene er videre utbygging av Bybanen til Fyllingsdalen og Åsane, bymiljøtunnel/trafikkløsning i Bergen sentrum, Ringveg øst og høykvalitets kollektivløsning mot vest.

Det første prosjektet i gjennomføringsplanen er Bybanen til Fyllingsdalen, og forslaget til ny bypakke vil gjøre det mulig å starte opp i 2018 som planlagt.

- Det er viktig å bygge ut god transportinfrastruktur i og rundt de store byene. Vi må bidra til at folk kan komme seg trygt og effektivt til sine ulike gjøremål, samtidig som vi reduserer miljøskadelige utslipp og støy, sier Solvik-Olsen.

Bypakken vil inngå som en del av byvekstavtalen for Bergen. Samferdselsdepartementet, Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune signerte byvekstavtalen i september 2017.

Avtalen er et viktig virkemiddel for å nå målet om at veksten i persontransporten i byområdet skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Det statlige bidraget i avtalen er om lag 6 milliarder kroner. I tillegg kommer statlige bidrag til store riksveg- og jernbaneprosjekter som er prioritert i Nasjonal transportplan 2018-2023.

I avtalen er det lagt til grunn at staten skal dekke 50 prosent av prosjektkostnadene for videre utbygging av Bybanen til Fyllingsdalen. Den andre halvparten av kostnadene skal lokale myndigheter dekke. For å sikre midler til den lokale andelen, ble det parallelt med forhandlingene om byvekstavtalen utarbeidet forslag til en ny bypakke for Bergen.

Etter ønske fra lokale myndigheter er det i bypakken lagt opp til bompengeinnkreving over en periode 20 år. Etter ønske fra lokale myndigheter skal tidsdifferensierte takster videreføres i dagens bomstasjoner, miljødifferensierte bompengetakster innføres og nye bomstasjoner i bydeler som i dag ikke har bompengeinnkreving etableres. De nye bomstasjonene vil etter planen bli satt i drift tidlig i 2018.

Det er ventet at bompengeinntektene vil gi om lag 11 milliarder kroner til gjennomføring av prosjekter og tiltak innenfor pakken. 

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Fornying av førarkort for tungbil skal bli enklare15.12.2017 11:45Pressemelding

– Regjeringa vil skape ein enklare kvardag for folk flest og fjerne unødvendige forbod og påbod. I dag er det krav om ny praktisk prøve dersom førarkort for lastebil og buss ikkje er fornya innan eitt år etter at det er gått ut. Det opplever mange som veldig strengt. Desse reglane kan vi forenkle, og ein helseattest bør vere tilstrekkeleg for å få fornya førerkortet, seier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Ber Statens vegvesen vurdere billigare utbygging av E6 gjennom Gudbrandsdalen15.12.2017 11:40Pressemelding

- Det er viktig å bygge ut nye motorvegstrekningar for betre framkome og styrking av trafikktryggleiken. Samstundes er vi opptatt av å få mest mogleg veg for pengane. Innspel frå Statens vegvesen og Nye Veier AS tidligare i år viste at det er mogleg å redusere kostnadane med så mykje som 30 prosent i utbygginga av E6 Ringebu-Otta. No ber vi Statens vegvesen om å vurdere desse innspela og kome med ei tilråding om vidare framdrift, seier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Nå kutter staten bompengegjelden med 500 millioner kroner14.12.2017 10:50Pressemelding

- Regjeringen har som mål å redusere bompengeandelen i veisektoren. Andelen er allerede redusert fra toppnivået i 2012/13, og nå tas nye skritt. Det er klart for å utbetale det første årlige tilskuddet til reduserte bompengetakster utenfor byområdene. Med dette kuttes gjelden i rundt 30 bompengeprosjekt med til sammen 500 millioner kroner. Det gir rom for å redusere takster ved en rekke bompengepasseringer i tiden framover, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Regjeringa opprettar nytt forum for norsk vegtransportnæring13.12.2017 16:30Pressemelding

- Det er eit klart mål å sikre konkurranseevna til norsk transportnæring. Det er viktig for å sikre investeringar og rekruttering. Vi har allereie i dag eit godt samarbeid med bransjen. No ønskjer vi å formalisere det med eit eige vegtransportforum Målet er å få ei fortløpande skildring av situasjonen i vegtransportmarknaden og å få vite kva slags utfordringar næringa og arbeidstakarane står overfor i det daglege, seier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom