Ny bok om Posten i en digital tid

En av de mest dramatiske omveltningene i nyere norsk bedriftshistorie er dokumentert i en ny bok om Posten i en digital tid.
Forfatter Jan Ove Ekeberg sammen med fire konsernsjefer som har bidratt sterkt til "Den store forvandlingen" i Posten. Fra venstre Tone Wille, Anders Renolen, Ekeberg, Dag Mejdell og Kaare Frydenberg. Foto: Birger Morken

De siste 20 årene har Posten forandret seg mer enn de første 350.  Internett startet en sammenhengende forandringsprosess som fortsatt påvirker konsernets utvikling.

Et tidsskille
- Da OL-ilden ble tent på Lillehammer i 1994, fikk det norske folk for første gang kjennskap til internett. Det ble et tidsskille i Postens utvikling. Posten i en digital tid er et stykke norsk industri- og omstillingshistorie det er verdt å dokumentere, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.

På oppdrag fra Posten Norge utgis derfor boka «Den store forvandlingen. Posten i en digital tid» på Dinamo Forlag. Boka er ført i pennen av journalist og forfatter Jan Ove Ekeberg, blant annet kjent som programleder på TV2. Han tente raskt på oppgaven da han fikk forespørselen.

Forandret Norge
- Posten er et spennende eksempel på hvordan internett har forandret hverdagen vår og hele det norske samfunnet. Historien om Posten er også historien om Norge, sier Ekeberg.

Han legger til at han har fått et nytt bilde av Posten etter å ha fordypet seg i historien – blant annet om det politiske spillet rundt Postens mange, store omstillinger.

- Jeg og flere med meg har et noe mindre spennende bilde av Posten enn det som er virkeligheten. Det har vært moro og interessant å skrive denne boka, sier Ekeberg.

Redaksjoner som ønsker å få tilsendt boka, kan sende en epost til denne adressen.