Ny bildebyråsjef i NTB

Joakim Nilsson (50) er ansatt som ny bildebyråsjef i NTB. Dermed har redaktør Christina Dorthellinger fått på plass sin ledergruppe for området Visuell kommunikasjon i NTB.

Joakim Nilsson (Foto: NTB scanpix / Thomas Brun)

NTB scanpix er den største og viktigste bildeleverandøren til norske medier og andre bildekunder. Nilsson kommer fra stilling som ansvarlig for NTB scanpix sine avtaler med internasjonale nettverk og KAM-ansvar. Han begynner i ny jobb 1. april.

– Bruken av visuelt innhold er større enn noensinne og tilbudet følger etterspørselen. Underveis har NTB scanpix klart å opprettholde sin posisjon gjennom kontinuerlig oppdatering av produkter og utvikling. Det er unikt i Skandinavia. NTB scanpix styrker nå satsingen mot nye kundegrupper, og jeg gleder meg til å fokusere hundre prosent på dette viktige forretningsområdet, sier Nilsson.

Med Joakim Nilsson som leder av bildebyrået er den nye ledergruppen i NTB Visuell kommunikasjon komplett. Den består fra før av fotosjef Jon Eeg og ledes av redaktør Christina Dorthellinger.

– NTB satser hardt på digital tjenesteutvikling, sier redaktør og leder for Visuell kommunikasjon i NTB, Christina Dorthellinger. Vi utvikler for tiden tjenester basert på automatisering, metadata, indeksering og bildegjenkjenning. Det kombinert med en bred egenproduksjon av nyhets- og sportsfoto samt livevideo og samarbeidet med partnerne AP, Reuters og AFP er vår suksessfaktor. I tillegg har vi ikke vært redde for å gå i partnerskap med nye aktører som kan videreutvikle tilbudet.

Joakim Nilsson (Foto: NTB scanpix / Thomas Brun)
Bildebyråsjef Joakim Nilsson. (Foto: NTB scanpix / Heiko Junge)
Fotosjef Jon Eeg, Redaktør og leder for Visuell kommunikasjon i NTB, Christina Dorthellinger, Bildebyråsjef Joakim Nilsson. (Foto: NTB scanpix / Heiko Junge)