Ny beleggteknologi i isolerglass

Saint-Gobain Building Glass Europes har lansert en ny beleggteknologi som åpner for ny generasjon isolerglass og en eksklusiv løsning for 2- og 3-lags isolerglass.

Foto: © Saint-Gobain Building Glass Europe

Den nye beleggteknologien gjør at glasset ikke bare har gode isolasjonsegenskaper, men også slipper inn store mengder dagslys. Det betyr for eksempel at 3-lagsglasset CLIMATOP ECLAZ, som er svært varmeisolerende, nesten kommer opp i de samme høye lysgjennomslippsverdiene som 2-lagsglasset CLIMAPLUS PLANITHERM XN. Saint-Gobain Building Glass Europe har dermed klart å kombinere fordelene fra 2- og 3-lags glass i ett og samme produkt, noe som er et stort teknisk gjennombrudd, skriver selskapet i en pressemelding til glassportal.no
Kjernen i nyvinningen er den høyeffektive lavenergiteknologien som brukes i belegget på glasset. For isolerglass på 4-18-4-18-4 mm oppnås et lysgjennomslipp på 77 % ved en Ug-verdi på 0,5 W/m2K.
Med CLIMATOP ECLAZ har Saint-Gobain Building Glass Europe utviklet et 3-lags isolerglass som utfyller den populære SGG PLANITHERM-serien perfekt, og som egner seg spesielt godt for bruk i kalde og tempererte klimasoner. I varmere områder er 2-lagsvarianten CLIMAPLUS ECLAZ ONE ofte tilstrekkelig.
CLIMATOP ECLAZ blir tilgjengelig i det norske markedet i februar.

Foto: © Saint-Gobain Building Glass Europe