Ny avtale om bruk av litteratur på NRK

I dag ble det signert en rammeavtale mellom Den norske Forfatterforening, Norske Barne - og Ungdomsbokforfattere og NRK. Avtalen gir NRK tidsubegrensede rettigheter for bruk av skjønnlitteratur på alle plattformer.
Leder i NBU, Taran L. Bjørnstad, kulturredaktør i NRK, Marius Hoel og leder i DnF, Heidi Marie Kriznik signerte den nye rammeavtalen på Marienlyst. Foto: Bård Skar /NRK

I tillegg til at NRK får tidsubegrensede rettigheter for bruk av skjønnlitteratur med denne avtalen, kan NRK også benytte opptak med opplesninger av forfattere og andre litterære opplevelser på mange forskjellige plattformer, og i flere forskjellige redaksjonelle sammenhenger.

- Dette er viktig sett i sammenheng med folks stadig endrede medievaner, for hele tiden å kunne tilby publikum godt innhold, sier kulturredaktør i NRK, Marius Hoel.

- Litteraturen gir folk grunnlag til å forstå mer av seg selv, hverandre og samfunnet vi lever i. NRKs ambisjon er å gjøre litteraturen enda viktigere for publikummet vårt og å nå flere med gode litteraturopplevelser. Denne avtalen gir oss muligheten til dette i større grad enn før.

Lederen for NBU, Taran Bjørnstad, og lederen for DNF, Heidi Marie Kriznik var begge tilstede på Marienlyst for å signere avtalen.

- Forfatterforeningen er glad for å ha fått på plass en felles avtale som tilbys både forfattere som er medlemmer og de som ikke er medlemmer. Å ha et felles avtaleverk, istedenfor individuelle avtaler, er avgjørende for å oppnå gode vilkår for hele forfattergruppen, ikke bare for de med god forhandlingsposisjon, sier Heidi Marie Kriznik.

- Jeg ønsker at NRK skal gi folk det de ikke visste at de ville ha. At NRK med sitt samfunnsansvar viser mangfoldet i den litteraturen som finnes og går i dybden!

Leder i NBU, Taran Bjørnstad, er også fornøyd med den nye avtalen;

- At NRK har ambisjon om å satse mer på litteratur er viktig og riktig og det applauderes i NBU. Den nye avtalen legger til rette for mer litteratur og den gjør det mulig å ha litteratur liggende i arkiv tilgjengelig for det unge publikum som kanskje ikke er så trofast til lineær tv og faste radioprogram- flater som det eldre publikum har vært. Dette er en tre års prøveavtale og det er lagt opp til årlige møter mellom forfatterforeningene og NRK for å følge utviklingen – det er veldig positivt. Vi ønsker å bidra alt vi kan for å heve bruken av litteratur i TV og radio og på andre plattformer – og samtidig påse at forfatterne får betalt for verkene sine. Her tror vi begge deler ivaretas.