Tetra Pak

Ny aseptisk kartong tar Tetra Pak ett skritt nærmere målet om helt fornybar emballasje

Tetra Pak lanserer en ny versjon av Tetra Brik® Aseptic 1000 Edge med Bio-basert LightCap™ 30. Dette er verdens første aseptiske kartong som har fått høyeste Vinçotte sertifisering for bruken av fornybart materiale.

Den nye emballasjen produseres ved bruk av bio-basert plastfilm og –kork, som er laget av polymer fra sukkerrør. Kombinert med bruken av kartong utgjør andelen fornybart materiale over 80 prosent av emballasjen. Dette kvalifiserer til fire stjerner, noe som er høyeste sertifisering fra Vinçotte, det anerkjente belgiske akkrediteringsbyrået for vurdering av fornybart materiale i emballasje.

- Økende bruk av fornybare materialer, definert som naturressurser som kan etterfylles over tid, har en stadig viktigere rolle i å bekjempe ressursknapphet og klimaendringer, sier Philippe Dewolfs, leder for sertifiseringskomiteen i Vinçotte.

- Dette er den første aseptiske kartongen vi har sertifisert, og den kvalifiserer til fire-stjernes sertifisering, forteller han videre.

I følge en livssyklusanalyse gjennomført av det uavhengige IVL Svenska Miljöinstitutet, kan den nye emballasjen i tillegg skilte med opptil 17 prosent lavere karbonutslipp/ enn vanlig emballasje.

- Det er en økende trend at forbrukerne ønsker å gjøre mer for miljøet, og de vil ha hjelp fra eierne av merkevarene. Med sertifiseringen fra Vinçotte gir vår nye emballasje våre kunder troverdig informasjon de kan videreformidle til sine forbrukere, og hjelper dem til å differensiere sine produkter, sier Charles Brand, Product Management and Commercial Operations hos Tetra Pak.

- Vårt ultimate mål er å produsere all vår emballasje ved bruk av bærekraftig forvaltet fornybart materiale. Lanseringen av Tetra Brik® Aseptic 1000 Edge med Bio-basert LightCap™ 30 er for oss en viktig milepæl på denne reisen.

Den nye versjonen av Tetra Brik® Aseptic 1000 Edge med Bio-basert LightCap™ 30 er tilgjengelig for alle våre kunder globalt. Det å bytte til denne versjonen krever ingen nye investeringer i produksjonsutstyr.

-  SLUTT  -

For mer informasjon, vennligst ta kontakt med
Tom Bjøre, Key Account Manager, Tetra Pak Norge
+47 915 70 813
tom.bjore@tetrapak.com

Om Tetra Pak

Tetra Pak
Vollsveien 2B
1327 Lysaker

67 83 30 00http://www.tetrapak.com/no

OM TETRA PAK

Tetra Pak er verdens ledende innen prosess- og emballasjeløsninger for mat. Vi samarbeider med våre kunder og leverandører for å tilby sikre, innovative og miljøvennlige produkter, som til en hver tid imøtekommer behovene til millioner av mennesker i mer en 170 land over hele verden. Med over 23.500 ansatte over hele verden, tror vi på en langsiktig og bærekraftig tilnærming til vår virksomhet og vårt ansvar som ledende innen vår bransje. Vårt motto ”Protects what’s good” representerer vår filosofi om å gjøre maten trygg og tilgjengelig, overalt.

Mer informasjon om Tetra Pak finner du på www.tetrapak.com/no

Følg saker fra Tetra Pak

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Tetra Pak på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Tetra Pak