Ny app gjør det enklere å reise kollektivt

Den nye nasjonale reiseplanleggeren Entur samler rutetider for ferge, tog, buss, trikk og t-bane i én app. Nå kan du jakte stoppesteder og rutetider på Pokémon-vis.

Entur-app

I Enturs app og webtjeneste er hele det norske kollektivtilbudet samlet på ett sted: 60 kollektivtilbydere, 3.000 rutetabeller og 60.000 stoppesteder for tog, buss, trikk, t-bane og ferge er tilgjengelig med ett tastetrykk.

- Vi må sørge for at det er enkelt å velge kollektivreiser. Et viktig steg på veien er å samle informasjon om hele Norges kollektivtilbud i Entur. Da kan folk enkelt finne den beste kollektivløsningen, uansett hvor de er i landet og hvor langt de skal, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Pokémon-teknologi på plass

- Fortsatt er det bare drøyt én av tre nordmenn som reiser med kollektivt ukentlig. Gjennom Entur-appen og den nasjonale reiseplanleggeren ønsker vi å bidra til å fjerne barrierene for å reise kollektivt, sier Johnny Welle, administrerende direktør i Entur.

Entur-appen har fungert i en test-versjon siden november i fjor, og oppdateres stadig med ny funksjonalitet for reisende og kollektivselskaper. I tillegg til å vise reisen, får du nå også opp de raskeste snarveiene til og fra og mellom stoppesteder.

Brukere av appen på iPhone kan i løpet av kort tid også planlegge reisen ved hjelp av AR-teknologi (augmentet reality eller utvidet virkelighet, som det heter på norsk), der telefonens kamera hjelper deg å finne frem til nærmeste stoppested. På samme måte som i det kjente Pokémon-spillet, vises dine omgivelser på telefonen din, men inkludert markering av alle stoppesteder i nærheten av deg samt rutetider.

Reisende med NSB og Ruter kan kjøpe billetter i appen allerede nå. Målet er å legge til rette for at alle aktører kan selge billetter gjennom løsningen i løpet av to år.

Dugnad

Den nye løsningen for nasjonal reiseplanlegging er utviklet av Entur i tett samarbeid med alle kollektivoperatørene rundt i landet.

- Jeg vil gi honnør til de 60 kollektivselskapene og lokalpolitikerne som har bidratt i en dugnad for å dele data og for å gi de reisende et bedre tilbud, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Entur er eid av Samferdselsdepartementet, og er gratis å bruke - også for tredjepartsaktører som ønsker å bruke dataene til å utvikle nye tjenester. Entur-appen er første versjon, og løsningen vil utvikles kontinuerlig. Tjenesten er også tilgjengelig på en-tur.no

Annette Skaarnæs, mob. 93 49 21 55, annette.skaarnas@entur.org

Entur-app
Entur AR