Ny app for kunder mot pels

Det er nå mulig å handle mer dyrevennlig ved hjelp av et tastetrykk. Dyrevernalliansen lanserer Norges mest omfattende oversikt over hvilke merker og butikker som ikke selger ekte pels.

Med den nye gratisappen ”Pelsfri?” kan kunder enkelt se om favorittmerket deres tar avstand fra ekte pels. Appen blir oppdatert av Dyrevernalliansen kontinuerlig, og representerer Norges beste oversikt over mote uten pels. Dersom et merke er utdelt en grønn hake, betyr det at de ikke selger pels. Et rødt kryss betyr derimot at produsenten selger pels, eller ikke har et uttalt ønske om å være pelsfri.

Last ned Pelsfri?-appen til iPhone her

Last ned Pelsfri?-appen til Android her

Dyrevennlig retning

Dyrevernalliansen er stadig i dialog med merker og butikker om pels. Etter over ti år med kampanjen ”Pelsfri Mote” har de største aktørene i motebransjen sluttet å selge ekte pels. Dette har banet vei for et næringsliv som tar mer hensyn til dyrene enn tidligere.

- Vi vet at forbrukerne har blitt mye mer bevisste på dyrenes velferd når de handler klær. Med appen ”Pelsfri?” sparer kundene tid i jakten på mote som tar hensyn til dyrenes liv, sier kommunikasjonsleder i Dyrevernalliansen, Live Kleveland.

Grundig godkjenning

”Pelsfri?” fungerer helt likt som appen ”Dyretestet?”, også produsert av Dyrevernalliansen. For å få en grønn hake i appen må selskapet enten ha en offisiell pelsfri retningslinje, eller kunne dokumentere skriftlig overfor Dyrevernalliansen at de ikke selger pels. Dyrevernalliansen oppfordrer imidlertid kunder til å gi dem og butikken beskjed hvis det likevel er mistanke om ekte pels i sortimentet.

”Pelsfri?” er tilgjengelig fra mandag 13. november for både iPhone og Android-telefoner.

Kontaktpersoner:
Kommunikasjonsrådgiver Kaja Efskind, mob 986 13 340
Kommunikasjonsleder Live Kleveland, mob 90 68 57 38

Bilder (krediteres Ihne Pedersen/Dyrevernalliansen, kan brukes fritt):

Live Kleveland, portrett: https://www.flickr.com/photos/dyrevern/26084684826

Hvis du har noen tips eller spørsmål om appen eller listene til Dyrevernalliansen, så kan du kontakte forbruker@dyrevern.no.

Dyrevernalliansen arbeider for et pelsfritt motebilde. Vårt mål er en politisk styrt avvikling av pelsdyroppdrett i Norge.

Informasjonsrådgiver Kaja Efskind, M: 986.13.340
Informasjonsleder Live Kleveland, M: 906.85.738

Dyrevernalliansen ble grunnlagt i 2001 og er en nasjonal organisasjon for dyrevern i Norge. Dyrevernalliansen hjelper dyrene som trenger det aller mest, i intensivt landbruk, fiskeoppdrett, pelsindustrien og dyreforsøk.