Null utslipp fra cruise for hele kysten
Det er svært gledelig at Oslo og en rekke andre cruisekommuner nå viser sin vilje for å redusere miljøkonsekvensene fra cruisetrafikken. Nå må landsdekkende virkemidler på plass slik at hele kysten får ta del i en utslippsfri fremtid, mener Bellona.

I en fersk erklæring fra en rekke cruisekommuner er målet nullutslipp, både ved innseilingen og mens skipene ligger ved kai.
– Bellona har etterlyst strengere krav til cruiseindustrien i flere år, og vi er glad for at de største cruisekommunene med Oslo i spissen, nå ser ut til å ville ta dette på alvor, sier daglig leder i Bellona, Frederic Hauge.
Dette bidrar til utvikling av nye løsninger om bord, og de nyeste og mest moderne skipene vil bli prioritert i norske havner. Men det vil også kreve også en vesentlig utbygging av infrastruktur i cruisehavnene slik at disse kan levere strøm til drift av skipet eller lading av batterier.
– Mange av cruiserederiene er forberedt for å kunne koble seg til landstrøm, men foreløpig er det bare én havn som kan tilby det. Nå forventer vi at både sentrale og lokale politikere faktisk setter i gang den utbyggingen som er nødvendig for å få dette til, sier Hauge.
Pinlig utspill i nord
I erklæringen foreslås det at Staten skal stå for klassifisering og godkjenning av skipene slik at det ikke lenger vil være opp til hver enkelt havn å definere hvilke krav som skal stilles.
På denne måten kan man unngå at havner og kommuner, som ikke er så opptatte av miljøkrav, kan utnytte dette og tilby snille betingelser og lave havneavgifter bare skipene kommer dit isteden.
– Vi så et skrekkeksempel på dette da en rekke ordførerer i Nord-Norge ønsket alle cruiseskip velkommen til sine havner, dersom strengere reguleringer gjennomføres andre steder. Dette er en pinlig oppførsel av ordførerne, som heller burde konsentrere seg om hvordan de skal sørge for at turismen er bærekraftig også i sin egen kommune. Heldigvis deltar Tromsø og Nordkapp nå i dagens ferske erklæring, sier Hauge.
Trafikkparadokset
Erklæringen inneholder også et ønske om å begrense antall skipsanløp og antall passasjerer per dag. I tillegg skal det arbeides for å se på muligheten for å legge cruisehavnene utenfor bysentrum for å redusere både trafikkproblemer og de visuelle effekten av de stadig større skipene. Dette krever endringer i havneloven.
– Både kommuner, havner og lokale operatører som lever av cruisenæringen jobber for å øke antall skip og antall cruisepassasjerer. Sett i et slikt lys er det jo påfallende at lokale politikere også signerer på en erklæring som går ut på å redusere trafikk. Nå vil vi se hvordan dette blir fulgt opp i praksis, sier Hauge.
Kontakter
Jan Kjetil PaulsenSeniorrådgiver, skipsfart
+47 975 22 100jkp@bellona.noThomas Theis-HauganKommunikasjonsrådgiver
+47 936 72 879thomasth@bellona.noBilder
Om Bellona
Miljøstiftelsen Bellona er en uavhengig ideell stiftelse som arbeider for å løse verdens klimautfordringer blant annet gjennom å identifisere og gjennomføre bærekraftige klimaløsninger. Vi arbeider med økt økologisk forståelse og vern av natur, miljø og helse. Bellona er engasjert i de viktigste nasjonale og internasjonale miljøspørsmål i verden i dag.
Følg saker fra Bellona
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bellona på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Bellona
Media invitation: Zero Emission Cruise6.2.2019 07:45:00 | Pressemelding
Bellona invites to a seminar where industry stakeholders and politicians discuss the impact of the coming environmental regulations in the World Heritage Fjords and other cruise destinations along the coast.
Få FrP ut av olje- og energidepartementet18.1.2019 11:58:00 | Pressemelding
Regjeringens ferske erklæring er fortsatt tekst og ord som må utformes i det daglige. Noe er bra, noe er langt dårligere. Men det umiddelbart beste klimatiltaket er å flytte olje- og energidepartementet ut av FrPs grep, mener Bellona.
Dramatisk rapport fra Riksrevisjonen15.1.2019 13:12:52 | Pressemelding
Riksrevisjonens sterke kritikk av Petroleumstilsynet er en varslet skandale som viser hvilken krise norsk petroleumsforvaltning står overfor. Nå må både regjering og opposisjonspolitikere ta tak i situasjonen, krever Bellona.
Klimabomben som forties8.1.2019 14:07:06 | Pressemelding
Laks på fly er like ille som all innenriks flytrafikk tilsammen, viser Bellonas beregninger.
Norge kan være 72 prosent elektrisk i 203028.11.2018 08:00:00 | Pressemelding
Men det krever vesentlig sterkere tiltak fra myndighetenes side, viser en ny analyse fra Bellona og Elektroforeningen.
Avverget skandale i EU-parlamentet 25.10.2018 15:54:25 | Pressemelding
Bellona jubler over at EU-parlamentet i dag avviste et forslag som skulle utelukke karbonfangst og -lagring (CCS) som del av løsningen på klimaproblemet. Det ville i praksis ha gjort det umulig å nå klimamålene.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom