«Null stress» vant årets TINE MatCup

I skarp konkurranse med fem andre lag ble det til slutt laget fra Nannestad videregående skole som kunne juble aller høyest da vinnerne i TINE MatCup ble kåret fredag 26. januar.

Servitør Sunniva A. Mathisen fra Strinda videregående skole stakk av med Osteprisen. Juryen var svært imponert over nivået i årets finale, som var den tiende i rekken.

– Alle lagene leverte på oppgaven, og nivået var svært høyt. Vi fikk smake på veldig mange gode retter, sier hoveddommer for kokkene, Jørn Lie.

Servitørdommer Torill Renaa synes finalistene leverte langt over forventning.

Deltakerne var godt forberedt

– I år var jeg faktisk nødt til å utvide dommerskjemaet mitt og vurdere ekstra ting som vi normalt ikke tar med, for å klare å skille på elevene. Det har vært et høyere nivå enn jeg forventet, og deltakerne har helt klart forberedt seg godt, sier hun.

Konkurransen er åpen for alle kokk- og servitørelever på VG2 over hele landet, og de seks finalelagene måtte alle gjennom semifinalerunder før de kunne sette kursen mot årets finale på storkjøkkenet på Jåttå videregående skole i Stavanger i dag. Servitør Frida Udnesseter, kokk Henrik Våge Hansen og kokk Frikk Johannes Torkelsen er jublende glade over å ha gått helt til topps i årets TINE MatCup-finale.

– Vi hadde en kjempemorsom dag, og hadde kanskje en liten magefølelse på at det hadde gått bra, men at vi skulle vinne hadde vi ikke trodd, sier de. På andreplass kom «Meget oppegående» fra Borgund videregående skole og tredjeplassen gikk til «Askøykullet» Sotra videregående skole.

Vanskelige oppgaver og tøffe krav

Både kokker og servitører fikk noe å bryne seg på under tiden de hadde til rådighet. En trerettersmeny basert på en variert råvareliste skulle serveres ved et innbydende dekket bord, sammen med en passende drikkemeny. Samspillet og kommunikasjonen mellom kjøkken og servitør ble også vurdert fortløpende gjennom finaledagen.

Totalt var det altså elevene fra Nannestad som sanket flest poeng og kan reise hjem med en førsteplass og en svært ettertraktet premie i lommen.

– Vinnerne får en inspirasjonstur til Oslo, som blant annet inkluderer en middag på en av Norges fremste restauranter, nemlig Maaemo, forteller prosjektleder i TINE, Kirsti Tomassen.

Egen ostekonkurranse for servitørene

Sunniva A. Mathisen fra Strinda videregående skole var den av servitørene som sanket flest poeng i ostekonkurransen. Hun stakk dermed av med Osteprisen i TINE MatCup.

– Dette var overraskende, for jeg følte ikke at jeg hadde forberedt meg så grundig som jeg burde, men jeg har hatt det veldig gøy under finalen, sa en glad osteprisvinner.

Ostedommer Øyvind Skogsholm Hansen synes det er morsomt å se hvor kunnskapsrike elevene er om de ulike ostene.

– Bare ett poeng skilte mellom de to som kom på delt andreplass, og vinneren. Servitøren som gikk helt til topps, kunne svare på alle spørsmålene mine, inkludert oppfølgingsspørsmål, og hadde full score på både den teoretiske og den praktiske prøven, sier han.

Tar vare på tradisjonene

Kirsti Tomassen i TINE er glad for at de gjennom konkurransen er med på å sikre fremtidige ambassadører for norsk matkultur, og nye krefter til å forvalte norske råvarer og tradisjoner.

– Vi vet at konkurranser som dette er med på å gi næring til drømmen om å nå helt til toppen innenfor matfaget, og vi vil være med på å ta ansvar for rekrutteringen til disse fagene. Etter å ha sett dagens finalister i aksjon på kjøkkenet, er jeg helt sikker på at vi har mange verdige kandidater til å bli den neste store kjøkkensjefen, stjerneservitøren eller Bocuse d’Or-representanten for Norge, sier hun.