Null karbonutslipp innen 2030
Denne uken lanserer konsernet et bærekraftprogram som har fått navnet Together towards zero. Programmet er Carlsbergs svar på globale utfordringer som klimaendringer, vannknapphet og folkehelseutfordringer.
Together towards zero består av fire tydelige ambisjoner: Null karbonavtrykk, null vannavfall, null alkoholmisbruk og en nullulykkerskultur. Alle ambisjonene har individuelle og konkrete mål fram mot 2022 og 2030.
Ambisjonene inkluderer null karbonutslipp og 50 prosent reduksjon i vannforbruket ved alle Carlsbergs bryggerier innen 2030. Det innebærer også en 100 prosent overgang til fornybar elektrisitet ved alle konsernets bryggerier innen 2022, og en 30 prosent reduksjon i CO2-utslippene gjennom hele verdikjeden ("øl-i-hånden"-utslipp) innen 2030. Carlsberg jobber også mot 100 prosent tilgjengelighet av alkoholfri øl innen 2022 og 100 prosent merking av "ansvarlig forbruk" på all emballasje innen 2022.
-Det er motiverende at Carlsberg har satt seg ambisiøse bærekraftmål. Nå starter arbeidet med å se hvordan vi i Ringnes kan oppfylle våre lokale forpliktelser, sier administrerende direktør i Ringnes, Anders Røed.
Han ser ingen grunn til at ikke Ringnes skal ta en ledende rolle på «vei mot null».
– Innen flere områder har vi et solid utgangspunkt. Nå handler det om finne de mest effektive virkemidlene. Det er en stadig tydeligere forventning i samfunnet til at store virksomheter bidrar positivt til samfunnsutviklingen. Det er bra. Som markedsleder har vi et ekstra ansvar. Det er et ansvar vi ser frem til å ta, sier han Røed.
Nøkkelord
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 84 257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 1100 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er verdens tredje største bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange sterke merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom