NTNU-studenter til London for å konkurrere i energieffektivitet med egenutviklet elbil

24.4.2017 15:45 | Norske Shell

25 studenter ved NTNU er nå i en hektisk innspurt før den 33. utgaven av Shell Eco-marathon Europe går av stabelen i London 25. mai. Trondheimslaget «DNV GL Fuel Fighter» har utviklet og bygget en sprek elbil som skal sprenge grenser når det gjelder energieffektivitet.

Foto fra Shell Eco-marathon 2016 i London

- Vi har valgt å utvikle en ny elektrisk konseptbil fordi vi tror at dette er fremtiden for personbiler. Elektrisitet som energikilde for kjøretøy er også praktisk, trygt og forutsigbart. Tidligere har vi fokusert mye på design, mens i år vil vi hevde oss teknisk. Vi jobber nå på spreng med å optimalisere bilens tekniske komponenter som batteristyring, drivverk og motorkontroller, forteller Bård Carlsen, prosjektleder for DNV GL Fuel Fighter.

I London skal NTNU møte mer enn 190 andre lag fra 27 forskjellige land, som alle har brukt over 12 måneder på å designe, bygge og teste sine ultra-energieffektive kjøretøy. Lagene skal konkurrere på en spesialbygd 1,6 kilometer lang gatebane i London for å se hvem som kjører lengst med minst mulig energiforbruk. I praksis må alle lagene kjøre en satt distanse innenfor en minimumstid – etter dette blir effektiviteten regnet om til antall km per liter.

Fjorårets vinnerlag i konseptbilklassen for elektrisk batteri, som er klassen NTNU skal konkurrere i, imponerte med et resultat på 1 801 kilometer på elektrisk energi tilsvarende én liter drivstoff. Lengden er sammenlignbart med distansen Hammerfest til Oslo!

– Å designe og bygge en høyteknologisk bil fra bunnen av er svært utfordrende. Shell Eco-marathon gir studentene en helt unik praktisk erfaring, som jeg tror kan være veldig verdifull for deltakerne å ha med seg til videre studier eller arbeidslivet, sier Alice Bergfall, kommunikasjonsrådgiver i Shell.

4. mai skal DNV GL Fuel Fighter for første gang vise frem den nye el-bilen under en offentlig avduking på Gløshaugen i Trondheim. Alexandra Bech Gjørv, konsernsjef i SINTEF, er fadder for årets bil. NTNU har en lang og stolt historie i Shell Eco-marathon. Dette er det tiende året universitetet deltar, og kan blant mange gode resultater vise til en tidligere verdensrekord.

Shell Eco-marathon er en unik, global konkurranse i energi-effektivitet og har i over 30 år inspirert unge kloke hoder til å designe og bygge ultra-energieffektive kjøretøy. Den første europeiske utgaven av Shell Eco-maraton ble lansert i 1985. Da kjørte vinnerlaget 680 kilometer på én liter bensin. Konkurransen har utviklet seg i trinn med teknologien, og i dag bruker lagene en rekke forskjellige avanserte løsninger samt alternative energiformer. Rekorden står på 3,771 kilometer på tilsvarende én liter drivstoff.

Shell Eco-marathon er en del av «Make the Future» - en festival som setter fokus på innovasjon, ideer, samarbeid og dialog omkring globale energiutfordringer. Her samles studenter, gründere og industrifolk for å vise frem hvordan reisen mot en lavutslippsfremtid kan se ut. Make the Future og Shell Eco-marathon tar plass fra 25. til 28. mai i Queen Elizabeth Olympic Park i London.

Laget fra NTNU består av Bård Carlsen (Bergen), Odin J. Oma (Tønsberg), Anne-Maren Karlberg (Bjerka), Renate Molvik (Steinkjer), Serya Raisi (Lørenskog), Brage Halvorsen (Oslo), Kjell Sverre Høyvik Bergum (Leikanger), Espen Halvorsen Verpe (Haugesund), Veronika Næss (Oslo), Mirko Indumi (Bern), Josefine Caroline Stokke Haugom (Oslo), Håvard Mitter Vestad (Stavanger), Thomas Hybertsen (Trondheim), Sivert Rød Hatletveit (Molde), Espen Braastad (Oslo), Kjetil Vasstein (Harøy), Jørgen Jackwitz (Holmestrand), Kristoffer Rakstad Solberg (Lørenskog), Marius Strand Ødven (Ålesund), Ole Sivert Otterholm (Ålesund), Ola Lium (Malvik), Jan Fijalkowski (Kolbotn), Sondre Ninive Andersen (Kongsberg) og Vlad Tamas (Oslo).

Foto: DNV GL Fuel Fighter/Anne-Maren Karlberg
Foto: DNV GL Fuel Fighter (Prosjektleder Bård Carlsen i front)