NTB tester automatisk bildegjenkjenning

NTB innleder et samarbeid med Inmeta/Crayon og har fått pengestøtte fra Amazon til å utvikle en AI-støttet løsning for bildegjenkjenning og søk.
NTB Scanpix skal teste automatisk bildegjenkjenning og har fått støtte til prosjektet fra Amazon(AWS). F.v. Anthony Avalos er teknisk rådgiver i Crayon, Øyvind A Evensen er rådgiver i Crayon, Christina Dorthellinger, leder og redaktør Visuell kommunikasjon i NTB Scanpix, Joakim Nilsson, bildebyråsjef i NTB Scanpix, Solveig Vikene er ansvarlig prosjektleder i NTB Scanpix og Therese Olafsen Mørk er leder for AWS i Crayon. Foto: NTB Scanpix/Ole Berg-Rusten

NTB er Norges største innholdsleverandør til norske medier. Nå jobber selskapet med å øke kompetansen på maskinlæring og AI for å skape innovative og mer effektive løsninger for sine norske kunder.

- Prosjektet der vi jobber med automatisk bildegjenkjenning har fått sekssifret kronestøtte fra Amazon Web Services (AWS), og NTB scanpix vil med det være blant de første i verden som aktivt jobber med dette for redaksjonelle bilder, sier Christina Dorthellinger, redaktør og leder for visuell kommunikasjon i NTB.

- Redaksjonelle bilder byr på utfordringer i forhold til maskinlæring og bildegjenkjenning sammenliknet med illustrasjonsfoto og f.eks. kjendisbilder. Pressebilder inneholder ofte flere personer og objekter i bildet og det er viktig å finne riktig kontekst, bare for å nevne tre viktige områder vi ønsker å forbedre oss på, sier Tor Kristian Flage, Prosjektsjef i NTB og prosjektleder for utviklingen av NTB Media Manager.

NTB jobber for tiden på spreng med å utvikle, forbedre og forenkle sine tjenester og løsninger for alle sine kunder som både er de fleste norske medier og andre kommersielle aktører. Fra før har fotball-roboten og valg-roboten nyhetsbyrået har utviklet forenklet journalistikken på områdene.

- Til grunn for AI-prosjektet ligger arbeidet med å flytte hele den 25 millioner bilder store bildebasen opp i skyen. Når det er gjort kan vi begynne å jobbe med hvordan vi forenkler arbeidet med hvert bilde. Der er vi nå, og det er et utrolig stort og spennende prosjekt, sier Dorthellinger.

Samarbeidspartneren Inmeta/Crayon er Norges største miljø innen maskinlæring og kunstig intelligens og er AWS Machine Learning Competency Partner. Selskapets AI-eksperter fungerer som tekniske rådgivere for mange av verdens ledende organisasjoner.

- Inmeta/Crayon ble valgt etter en prosess der vi har vurdert flere aktører innen maskinlæring og bildegjenkjenning. Inmeta/Crayon har med sin kompetanse, bakgrunn og brede erfaring fra liknende prosjekter vist at de har skjønt hva vi ønsker å få til. De stiller de riktige spørsmålene, sier Flage.

I Inmeta/Crayon ser de frem til et spennende og godt samarbeid med NTB.
- NTB har gode datakilder, noe som gjør at potensialet for at prosjektet blir vellykket er stort, samtidig som det sitter ressurssterke mennesker i NTB med kunnskap om faget som gjør at kunnskapen nok vil gå begge veier, sier Lars Joakim Nilsson, Manager Machine Learning/AI i Inmeta/Crayon.

Kontakt / NTB:
Christina Dorthellinger, redaktør/leder visuell kommunikasjon i NTB Scanpix, t: 47489175
Tor Kristian Flage, prosjektsjef utvikling i NTB, t: 91643345

Kontakt / Inmeta/Crayon:
Lars Joakim Nilsson, Manager ML/AI, Inmeta +47 930 67 198 lars.joakim.nilsson@inmeta.no
Therese Olafsen Mørck, Manager AWS, Crayon +47 928 14 356 therese@crayon.com

Fra Crayon: Lars Joakim Nilsson, leder for maskinlæring og AI i Inmeta/Crayon.
Foto: NTB Scanpix/Terje Pedersen
NTB Scanpix skal teste automatisk bildegjenkjenning og har fått støtte til prosjektet fra Amazon(AWS). Fra NTB Scanpix: F.h. Tor Kristian Flage, prosjektsjef. Christina Dorthellinger, leder og redaktør Visuell kommunikasjon i NTB Scanpix. Fra Crayon: Lars Joakim Nilsson, leder for maskinlæring og AI i Inmeta/Crayon. Foto: NTB Scanpix/Terje Pedersen
NTB Scanpix skal teste automatisk bildegjenkjenning og har fått støtte til prosjektet fra Amazon(AWS). F.v. Roger Bystrøm som er senior systemutvikler i NTB, Lars Joakim Nilsson er leder for maskinlæring og AI i Inmeta/Crayon, Solveig Vikene er prosjektleder i NTB Scanpix, Solveig Masvie er rådgiver maskinlæring i Inmeta, Tor Kristian Flage er prosjektsjef i NTB. Foto: NTB Scanpix/Gorm Kallestad