NTB spisser organisasjonen

NTB oppnådde et resultat på 20 mkr i 2016, og spisser nå organisasjonen for å vokse videre på forretningsmessig viktige områder. Jon Espen Lohne (NRK) fortsetter som styreleder, mens konserndirektør John Kvadsheim (Amedia) er valgt til ny nestleder.
konstituert sjefredaktør og adm.dir. i NTB. (Foto: Thomas Brun / NTB scanpix)
- Vi har en stabil utvikling, samtidig som utfordringene i mediebransjen også påvirker NTB, sier Bård Idås, konstituert sjefredaktør og adm.dir. i NTB. (Foto: Thomas Brun / NTB scanpix)

Generalforsamlingen i NTB har vedtatt resultatet for 2016, som ble 20 mkr før skatt på konsernnivå. Omsetningen i 2016 var 249 mkr.

- Vi er tilfreds med resultatet på konsernnivå. Vi har en stabil utvikling, samtidig som utfordringene i mediebransjen også påvirker NTB. Datterselskapene bidrar vesentlig til resultat i 2016, sier Bård Idås, konstituert sjefredaktør og adm.dir. i NTB.

I NTB-konsernet inngår morselskapet (NTB byrå) og de heleide datterselskapene Universum, Nyhetsgrafikk, NTB Arkitekst og Samfoto samt Retriever (34 %). Nyhetsgrafikk, NTB Arkitekst og Retriever leverer resultater over fjoråret. Universum AS og Samfoto AS leverer gode resultater, men noe lavere sammenlignet med fjoråret.

Dette er driftsresultatene for NTB-konsernet (alle tall før skatt): morselskapet NTB byrå (0,5 mkr), Nyhetsgrafikk (2,8 mkr), Samfoto (0,2 mkr), NTB Arkitekst (0,9 mkr), Universum (7 mkr). NTBs andel av Retrievers resultat var 8,5 mkr. Eierne av NTB har ikke tatt ut utbytte i 2016.

Videre vekst
Så og si samtlige norske medier har et kundeforhold til NTB. Utfordringene i bransjen påvirker også NTBs aktiviteter, og det er i 2016 og 2017 arbeidet med en ny strategiplan. Ny organisasjonsstruktur for NTB og heleide datterselskap skal sikre mer målrettet satsing på journalistikk, produkter og tjenester som både mediekundene og nye markeder etterspør.

Et hovedgrep i modellen er at selskapet deles i tre virksomhetsområder: Nyhetsredaksjonen er ansvarlig for å levere et best mulig totalt nyhetsprodukt. Ny visuell avdeling skal være levere alt av visuelt innhold til alle områder og markeder. I tillegg opprettes et nytt virksomhetsområde for oppdrag og tjenester som skal utvikle innhold og tjenester til alle markeder, og inkluderer blant annet kommunikasjonsplattformen (pressemeldingstjenesten), oppdragsfoto/video, tilrettelegging av innhold, satsing mot undervisning, sportsrobot, mm.

- Vi spisser organisasjonen der vi opplever økt etterspørsel fra kundene. Det er lyst ut tre nye lederstillinger i NTB. Vi søker både etter ny utviklingsdirektør, redaktør for visuell avdeling og direktør for enheten for oppdrag og tjenester. Alle stillingene skal rapportere til sjefredaktør/adm. dir. og går inn i ny ledergruppe, opplyser Bård Idås. Mads Yngve Storvik er ansatt som ny sjefredaktør/adm.dir. og tiltrer i slutten av august.

Kontinuitet og fornying i styret
Konserndirektør John Kvadsheim (Amedia) er valgt inn i NTBs styre, han får rollen som styrets nestleder. Prosjektredaktør Ingvild Rugland (Bergens Tidende/Schibsted) er også nytt medlem av NTB-styret. Øvrige styremedlemmer er Stig Finslo (Amedia), Anette Mellbye (Aftenposten/Schibsted) og Henning Johansen (Adresseavisen/Polaris). Grethe Brandsø, Håkon Mosvold Larsen og Hilde Hagevik Odde fortsetter som ansatterepresentanter i styret.

konstituert sjefredaktør og adm.dir. i NTB. (Foto: Thomas Brun / NTB scanpix)