NTB retter frivillig skatten for 2015 og 2016

NTB har frivillig rettet feil i skattegrunnlaget for årene 2015 og 2016, etter at det ble funnet avvik i rapporteringen av selskapets Skattefunn-prosjekter.
Sjefredaktør og administrerende direktør i NTB, Mads Yngve Storvik (Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix)

I mars i år iverksatte NTB en ekstern gjennomgang av Skattefunn-prosjektene i nyhetsbyrået etter interne varsler om mulige feil. BDO gjennomførte undersøkelsen, og slår fast i sin rapport at NTB har praktisert Skattefunn-ordningen delvis feil. Det innebærer at selskapet har betalt for lite skatt i 2015 og 2016. Nå har NTB blitt enig med skattemyndighetene om frivillig retting av feilene.

– Det er svært beklagelig at NTB har gjort feil, men når vi først har gjort det, så rydder vi opp. Jeg er glad for at Skatteetaten har gitt oss anledning til å rette skattemeldingen, sier sjefredaktør og administrerende direktør, Mads Yngve Storvik.

For mange timer
Det er blant annet NTBs utvikling av robotjournalistikk som har mottatt støtte gjennom Skattefunn-ordningen (se faktaboks). Timer brukt på prosjektet og andre kostnader ligger til grunn for hvor mye støtte man kan få. Det utbetales over skatteseddelen. BDOs gjennomgang viser at NTB har ført for mange timer som ikke direkte kan knyttes til prosjektene. Dermed har grunnlaget for beregning av støtte blitt for høy.

– Det er gjort feil basert på uriktig forståelse av regelverket. Ingen i NTB har gjort dette i vinnings hensikt, sier Storvik.

Tilbakebetaling
Skatteetaten har fattet vedtak om frivillig retting som innebærer at NTB slipper straffeskatt. Rettingen gjelder for NTB AS og datterselskapene Nyhetsgrafikk.no AS samt Universum AS. Tilbakebetalingen gjelder de to årene 2015 og 2016 og fordeler seg slik:

• NTB AS: 4,9 millioner kroner

• Nyhetsgrafikk.no AS: 1,9 millioner kroner

• Universum AS: 3,9 millioner kroner

– Med dette legger vi denne saken bak oss og rydder opp i rutiner som gjør at vi heretter praktiserer Skattefunn-ordningen korrekt, sier Storvik.

Fakta om Skattefunn-ordningen:

- Skattefunn-ordningen ble etablert i 2002 med formål om å motivere norsk næringsliv til å øke sin satsing på forskning og utvikling.

- Skattefunn er en forkortelse for Skattefradrag for forskning og utvikling i et nyskapende næringsliv.

- Alle norske bedrifter som arbeider med forskning og utvikling, kan søke Forskningsrådet om godkjenning slik at bedriften kan benyttet sin rett til skattefradrag.

- Gjennom skattefunn kan små og mellomstore bedrifter få 20 prosent av prosjektkostnadene som skattefradrag gjennom skatteoppgjøret.

Store bedrifter kan få 18 prosent fradrag av prosjektene. Bare i 2016 ble det i følge Forskningsrådet sin årsrapport sendt inn 4570 søknader fra 3430bedrifter.

Kilde: Forskningsrådet sin årsrapport, forskningsrådet.no. NTB.

Mads Yngve Storvik
Sjefredaktør og administrerende direktør