NTB ansetter ledere fra Posten, Egmont og Oslo Media House

Ny NTB-sjef Mads Yngve Storvik rekrutterer fra Posten, Egmont og Oslo Media House til sin nye toppledelse. Tina Mari Flem blir direktør for den nye enheten oppdrag og tjenester, Christina Dorthellinger Nygaard blir redaktør for forretningsområdet visuell kommunikasjon og Geir Terje Ruud blir ny utviklingsdirektør.

Påtroppende sjefredaktør i NTB, Mads Yngve Storvik, har styrket laget med tre nye ledere til NTBs ledergruppe. Fra venstre: Christina Dorthellinger Nygaard, Mads Yngve Storvik, Tina Mari Flem og Geir Terje Ruud. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix

Ny organisering i NTB
Samtlige norske medier har et kundeforhold til NTB. Utfordringene i bransjen har også påvirket NTBs aktiviteter, og selskapet har nå utarbeidet ny organisasjonsmodell som skal sikre mer målrettet satsing på journalistikk, produkter og tjenester som både mediekundene og nye markeder etterspør.

Et hovedgrep i modellen er at selskapet deles i tre virksomhetsområder: Nyhetsredaksjonen skal levere et best mulig totalt nyhetsprodukt. Ny visuell avdeling skal levere alt av visuelt innhold til alle områder og markeder. I tillegg opprettes et nytt virksomhetsområde for oppdrag og tjenester, som skal utvikle innhold og tjenester til alle markeder. Dette inkluderer både kommunikasjonsplattformen (pressemeldingstjenesten), oppdragsfoto/video, satsing mot undervisning, sportsrobot, mm.

Tina Mari Flem (36) blir direktør for det nye forretningsområdet oppdrag og tjenester. Hun kommer fra stilling som informasjonsdirektør i Posten. Hun har vært ansvarlig for intern og ekstern kommunikasjon i Norden, inkludert kommunikasjonsstrategi, sosiale medier, PR, videoproduksjon, egne publikasjoner. Tina har vært i Posten siden 2006 og er utdannet journalist.

Christina Dorthellinger Nygaard (50) blir redaktør og leder for den nye enheten visuell kommunikasjon. Hun kommer fra stilling som kommunikasjonssjef i Egmont, hvor hun har hatt ansvar for strategisk og operasjonell kommunikasjon. Christina har også redaktørerfaring fra Alt for damene, BoligPluss, Allers og Eva. Hun er utdannet journalist og har tilleggsutdannelse i ledelse fra BI.

Geir Terje Ruud (54) blir direktør for den nye utviklingsavdelingen i NTB. Han kommer fra stillingen som konsulent i eget selskap og daglig leder av Oslo Media House. Geir Terje har bred bakgrunn fra mediebransjen, hvor han har vært en digital pioner som journalist og redaktør. Han var sentral i utviklingen av VGs digitale plattformer, og var den første digitale sjefredaktør i Danmark, som sjef i Ekstra Bladet på nett.

150-åring klar for videre vekst
Mads Yngve Storvik tiltrer som sjefredaktør/adm.dir. i NTB i slutten av august.

– Jeg er svært fornøyd med de nye lederne vi får på NTB-laget. Alle tre er meget dyktige ledere med gode resultater å vise til. De kommer garantert til å prege utviklingen av NTB framover. Det er heller ingen ulempe at de er utrolig hyggelige, sier Storvik.

De tre nye stillingene vil alle inngå i NTBs ledergruppe. Ledergruppen vil i tillegg bestå av nyhetsredaktør Ole Kristian Bjellaanes, økonomidirektør Tore Svendsrud, kommersiell direktør Anne Solerød Christensen og organisasjons- og strategidirektør Bård Idås.

– Nå har vi et komplett lederteam på plass tilpasset NTBs strategi om videre vekst. Vi fyller 150 år om noen uker, men det er en sprek 150-åring med høye ambisjoner, sier Storvik.

Kontaktinformasjon:
Mads Yngve Storvik, tlf.: 900 45 079
Tina Mari Flem, tlf.: 951 02 793
Christina Dorthellinger Nygaard, tlf.: 474 89 175
Geir Terje Ruud, tlf.: 905 48 948

Tina Mari Flem (36) blir direktør for det nye forretningsområdet oppdrag og tjenester. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix
Christina Dorthellinger Nygaard (50) blir redaktør og leder for den nye enheten visuell kommunikasjon. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix
Geir Terje Ruud (54) blir direktør for den nye utviklingsavdelingen i NTB. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix