NRK sender verdens lengste Grieg-konsert minutt for minutt!

Fredag 15. juni ville Edvard Grieg fylt 175 år. Dette feirer vi med å gi publikum en opplevelse helt utenom det vanlige.

Et stort og faglig sterkt team av programledere skal geleide oss gjennom en om lag 30 timers lang direktesending - både dag og natt. F.v: Mari Lunnan, Helene Vassbotten Lervik, Øyvor Bakke, Per Sundnes. Arild Erikstad og Frode Larsen bak. Foto: Thomas Hellum / NRK

For første gang noensinne skal hele Edvard Griegs musikkproduksjon bli framført i en sammenhengende konsert. I løpet av nærmere 30 timer skal over 600 utøvere spille og synge seg gjennom de 74 ulike musikkverkene Grieg gav ut.

- For oss i NRK er dette en unik sjanse til å løfte frem Griegs musikk til hele folket, sier kulturredaktør i NRK, Marius Hoel. Vi ønsker å være en døråpner inn til den klassiske musikken og med dette eventet vil vi også løfte frem bredden i norsk musikkliv, fra de unge talentene til de etablerte klassiske musikerne og sangerne.
Målet er at enda flere blir kjent med et av Norges største musikalske ikoner, som ville fylt 175 år den 15. juni. Det blir 30 timer med vakker musikk fra Troldhaugen, Grieghallen og Store Studio på Marienlyst.

- Jeg kan garantere en musikalsk opplevelse utenom det vanlige, sier Hoel.

Konserten starter kl 17:30 fredag 15. juni, og skal etter planen avsluttes seint på kvelden, lørdag 16. juni.

Programlederne som skal være med oss gjennom denne 30 timer lange sendingen er Mari Lunnan, Helene Vassbotten Lervik, Øyvor Bakke, Arild Erikstad, Per Sundnes og Frode Larsen.

NRK Klassisk-programleder Mari Lunnan gleder seg til å feire Edvard Grieg.

- Dette blir skikkelig moro! Jeg skal i gang klokken 05:00 om morgenen og lurer på om jeg får sovet i det hele tatt den natta. Men sove kan man gjøre seinere. Dette er Edvards døgn, og han er det jo verdt å døgne for!

Den lange konserten produseres av KODE, Bergen Filharmoniske Orkester og Kringkastingsorkesteret. Andre viktige bidragsytere er Griegakademiet ved UiB, Norges Musikkhøgskole og Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester. Et stort antall frilansmusikere og kor deltar i denne nasjonale musikkdugnaden.

Mer informasjon og bilder finnes her: https://griegminuttforminutt.no/ og https://www.nrk.no/kultur/slik-blir-grieg-minutt-for-minutt-1.14074361

Kulturredaktør i NRK, Marius Hoel Foto: Ole Kaland/ NRK
NRK sender verdens lengste Grieg-konsert i anledning jublieumet.