NRK P1+ løfter frem norske sangskatter

Lørdag 6. januar er det premiere på det nye sangprogrammet «Syng!» på NRK P1+. – Jeg håper lytterne synger med, sier programleder Guren Hagen.

Programmet vil by på viser og melodier som passer til allsang.

- Det er kanskje naivt, men jeg ser for meg et slags kor av lyttere, sier Hagen.

Han stiller med Mads Bergs sangbok, mens en av gjestene i første program, rock'n roll-artisten Steven Ackles, nok overrasker flere lyttere med en ukjent side av seg selv; han har et sterkt forhold til Erik Bye, og framfører flere av hans viser og melodier. Også Hagen vil synge viser av Bye i programmene.

- Når jeg får synge sanger som «En sang er alt jeg har» og «Vesle jente», sanger vi ikke hører lenger, kjenner jeg hvor glad jeg er disse sangene. Det håper jeg smitter over på publikum, sier Guren.

Flere programledere
Programmene er spilt inn i Antikvariatet i Trondheim med publikum og musikere. Programlederne vil variere, ved siden av Guren Hagen, skal også Ulf Risnes, Tove Karoline Knutsen, Olav Stedje og Steinar Albrigtsen lede sendingene og invitere sine gjester. De fem programlederne vil sette sitt preg på sine programmer, men fellesnevnerne er gjenhør med sanger fra epoker vi ikke hører så mye musikk fra, og gleden ved sang.

- Når vi synger legger vi frustrasjon og bekymringer til side, musikken gir et pusterom. Det er sunt å synge, sier Guren.

Sangglade radiolyttere kan høre «Syng!» på DAB+, nett eller via TV-en. Programmet sendes på NRK P1+ lørdager klokka 8.05, med reprise tirsdager klokka 20.03.

Nynorsk versjon:

NRK P1+ løftar fram norske songskattar

Laurdag 6. januar er det premiere på det nye songprogrammet «Syng!» på NRK P1+. – Eg håper lyttarane syng med, seier programleiar Guren Hagen.

Programmet vil by på viser og melodiar som passar til allsong.

- Det er kanskje naivt, men eg ser for meg eit slags kor av lyttarar, seier Hagen.

Han stiller med Mads Bergs songbok, mens ein av gjestane i første program, rock’n roll-artisten Steven Ackles, nok overraskar fleire lyttarar med ei ukjent side av seg sjølv; han har eit sterkt forhold til Erik Bye, og framfører fleire av visene og melodiane hans. Også Hagen vil synge viser av Bye i programma.

-Når eg får synge songar som «En sang er alt jeg har» og Vesle jente», songar vi ikkje høyrer lenger, kjenner eg kor glad eg er i desse songane. Det håpar eg smittar over på publikum, seier Guren.

Fleire programleiarar
Programmet er spelt inn i Antikvariatet i Trondheim med publikum og musikarar. Programleiarane vil variere, ved sidan av Guren Hagen skal også Ulf Risnes, Tove Karoline Knutsen, Olav Stedje og Steinar Albrigtsen leie sendingane og invitere sine gjestar. Dei fem programleiarane vil sette sitt preg på sine program, men fellesnemnarane vil vere gjenhøyr med songar frå epokar vi ikkje høyrer så mykje frå, og gleda ved song.

- Når vi syng legg vi frustrasjonar og bekymringar til side, musikken gir eit pusterom. Det er sunt å synge, seier Guren.

Songglade radiolyttarar kan høyre «Syng!» på DAB+, nett eller via TV-en. Programmet blir sendt på NRK P1+ laurdagar klokka 8.05, med reprise på tysdagar klokka 20.03.

Guren Hagen: 950 48 670

Henning Olstad, kanalsjef NRK P1+: 95181604

Så mange så Monsens premieretur20.7.2018 10:43Pressemelding

I forrige uke startet årets sommertur med Lars Monsen i spissen. På premiereturen på Hardangervidda, som ble sendt på NRK1 torsdag 12. juli, fulgte 37.000 seere med på den fem timer lange turen. Det ga en markedsandel på 22 prosent. 268.000 var innom sendingen i minst ett minutt. Antall seere på fredagens minutt for minutt-sending lå på 39.000, og disse tallene økte på lørdagen til 50.000. På søndagen lå tallet på 77.000 seere. – Det er tydelig at folk setter pris på opplevelser fra fjellet. Vi er strålende fornøyd med første uken, sier Thomas Hellum, som er prosjektleder for «Monsen minutt for minutt». Sommeråpent «Sommeråpent», som sendes på NRK1 om kvelden, hadde 454.000 seere på premieren 12. juli, og en markedsandel på 52 prosent. I løpet av helgen lå tallene for «Sommeråpent» på 286.000 (fredag), 346.000 (lørdag) og 397.000 (søndag). – «Sommeråpent» har de største tallene og er flaggskipet på kvelden - og det er som forventet når programmet går i beste sendetid. «Monsen minutt fo