NRK og Lars Monsen inntar den norske fjellheimen minutt for minutt

Etter både sommerbåt og sommertog byr NRK i sommer på sakte tur-TV fra den norske fjellheimen.
Foto: Håvard Jenssen/NRK

Gjennom fire uker skal det gås med TV-følge både på Hardangervidda, i Jotunheimen, Vesterålen og Indre Troms. Lars Monsen går først, og siden fjellet er åpent for alle er han spent på om folk vil henge seg på turfølget.

Fem dager i uken blir det direktesendt tur-TV. På samme måte som tidligere år er det sakte-TV på dagtid, og show med gjester, artister og publikum i Sommeråpent, sendt fra nye steder hver kveld.

Minutt for minutt

– Jeg gleder meg! Naturopplevelser handler om god tid. Å sende fjellturer minutt for minutt er rett og slett genialt, sier Lars Monsen.

NRKs prosjektleder er igjen Thomas Hellum. Han har vært sentral for sakte-TV både fra tog og båt. Direktesendt tur-TV fra fjellheimen blir det ikke enklere å få til.

– Vi er glad for å ha med oss blant annet Den Norske Turistforening på gjennomføringen. De kan fjellet, sier Hellum.

Eksakt hvor det skal gås, vil først bli bestemt etter at NRK har "prøvegått", og sett hvor de har dekning, og hvor det kan direktesendes TV fra.

– Å skulle sende direkte, minutt for minutt, fra fjellområder hvor det knapt er mobildekning, er mildt sagt utfordrende, påpeker Hellum.

-Gøy med mange turkamerater

Lars Monsen er innstilt på at veldig mange kan ha lyst til å gå tur sammen med ham og NRK.

– Det blir gøy med mange turkamerater! sier Monsen til det.

Underveis tar han sikte på å lære bort gode turvaner. Og ettersom dette vil være direkte-TV kan ting ta sin tid.

– I et vanlig TV-program viser vi kanskje bare fem sekunder når jeg tenner opp et bål. Her kan vi jo risikere at det tar en time. Kanskje det regner og alt er søkkvått, eller jeg må lete lenge etter nok ved. Folk kommer til å forstå mer, sier Monsen.

Alt må bæres

Mens de tidligere sakte-TV-sendingene har betydd lange reiser og store avstander, blir alt annerledes når man skal bevege seg til fots og utstyret må bæres.

– På kartet blir våre reiser denne sommeren kun noen små streker. Likevel skal vi få vist fram unike fjell- og turområder. Vi nordmenn elsker jo gå-kulturen i fjellet, og vi gleder oss til å få vist fram den norske fjellheimen som direktesendt sakte-TV, sier NRKs prosjektleder Thomas Hellum.

Kontaktpersoner NRK:

Programsjef Rune Møklebust, rune.moklebust@nrk.no tlf: 97 58 58 49

Prosjektleder Thomas Hellum, thomas.hellum@nrk.no tlf: 41 42 55 09

Foto: Håvard Jenssen/NRK

NRK skal styrke demokratiet, samle og engasjere alle som bor i Norge. NRK er Norges offentlig eide allmennkringkaster med et bredt radio-, TV-, nett- og podkasttilbud, og ni av ti nordmenn bruker minst ett NRK-tilbud daglig. NRK har cirka 3300 ansatte fordelt på om lag 50 kontorer rundt om i landet.

Følg pressemeldinger fra NRK

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NRK på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NRK