NRK med TV-serie om Orderud-saken

Gjennom en dokumentarserie i seks deler skal alle sider ved den historiske kriminalsaken belyses på nytt. I tillegg vil NRK og VG samarbeide om journalistisk oppfølging av serien.
Det er mange ubesvarte spørsmål om hva som skjedde i kårboligen på Orderud gård. Foto: VG/Monster

En av norgeshistoriens mest omtalte drapssaker er fremdeles en gåte. 19 år etter trippeldrapet på Sørum i Akershus er det fortsatt uavklart hvem som faktisk drepte de tre personene i kårboligen på Orderud gård.

Dokumentarserien, som skal vises på NRK i høst, får navnet "Gåten Orderud". Gjennom seks deler vil seerne bli presentert for personer som var en del av hendelsene den gang, nytt materiale og funn fra det gravende journalistiske arbeidet med serien.

– "True crime" er en sjanger som ikke bare fascinerer og interesserer et bredt publikum; det kan også være journalistikk som virkelig utgjør en forskjell. Med Orderud-saken har Norge en uløst drapsgåte med mange fasetter. Her er det mye å dykke ned i, og vi har fått drivende dyktige journalister og fantastiske tv-mennesker til å lage denne serien, sier prosjektredaktør Marie Sjo som er ansvarlig for serien i NRK.

– Jeg ser fram til å presentere dette for publikum til høsten. Jeg er sikker på at serien vil gripe både dem som husker saken fra 1999, og de unge som kanskje ennå ikke var født da dette skjedde.

Nytt lys over saken?

Serien produseres av Monster AS for NRK. I produksjonen har Monster med seg Øystein Milli, som har hatt permisjon fra jobben som krimsjef i VG. Han dekket Orderud-saken for Romerikes blad og senere VG. Ved siden av å ta for seg Orderud-saken kronologisk frem til i dag vil serien følge Millis nåtidige jakt på sannheten i "Gåten Orderud". Serieskaperne ønsker både å spre kunnskap og kaste nytt lys over saken snart 20 år etter.

– Vi i Monster er glade for å få produsere "Gåten Orderud" for NRK. Målet vårt er å fortelle denne historien på en måte som engasjerer, og som gjør at seeren både får ny innsikt i saken og kunnskap om hvordan norsk politi og rettsvesen fungerer, sier Ingvild Daae, administrerende direktør i Monster.

Nytt samarbeid mellom VG og NRK

Selve dokumentarserien lages på oppdrag fra NRK og har redaktør i redaksjonen for eksterne produksjoner i NRK. Samtidig har VG og NRK inngått en nyskapende avtale om å samarbeide om produksjon og publisering av annet innhold knyttet til Orderud-saken. Målet er å gi publikum et best mulig innhold fra Orderud-saken.

TV-serien kan ses på NRK TV og NRK1, mens en felles redaksjon bestående av medarbeidere fra VG, Monster og NRK skal samkjøre annen dekning.

– Jeg har store forventninger til hva to kompetente redaksjonelle miljøer kan få til, finne ut av og fortelle når vi sammen tar tak i denne saken. Men jeg er faktisk like spent på hvordan VG og NRK sammen kan nå ut til publikum og skape engasjement og interesse for denne helt spesielle saken ved å bruke ulike metoder, formater og kanaler i publiseringen, sier kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen.

Ansvarlig redaktør i VG deler kringkastingssjefens forventninger til samarbeidet.

– Juryleder Bernt Olufsen sa under helgens Skup-konferanse at hvis vi samler flere ressurser om felles prosjekter og deler mer metode, kan vi også i større grad fylle vår samfunnsrolle. Han har rett. Samarbeid mellom redaksjoner kan styrke den undersøkende journalistikken og bidra til at flere kritikkverdige forhold i samfunnet blir belyst, sier Gard Steiro, ansvarlig redaktør i VG.

Eksternredaktør Marie Sjo, NRK: marie.sjo@nrk.no, 990 04 283

Produsent Vanja Strømstad, Monster: vanja@monstermail.no, 922 95 596

Krimsjef Øystein Milli, VG: milli@vg.no, 905 48 972

Kommunikasjonsansvarlig Andreas Blaauw-Hval, NRK: andreas.blaauw-hval@nrk.no, 938 06 942

TV-serien følger blant annet VGs krimsjef Øystein Millis gjennomgang av saken. Foto: Mattis Sandblad/VG.