NRK løfter innhold fra distriktene

På nyåret blir det flere nyheter og reportasjer fra distriktene på NRK1. Fra 2. januar går distriktskontorene på lufta også før Kveldsnytt. Dermed utvides nyhetstilbudet fra to til tre daglige nyhetssendinger. I tillegg har Rune Nilson og Tarjei Strøm premiere med «Norge nå», et daglig direktesendt program fra hele landet.

Tarjei Strøm og Rune Nilson skal lede Norge nå. Foto: Eivind Senneset, NRK.

- Med flere nyhetssendinger fra distriktene og det nye programmet «Norge nå», ønsker NRK å løfte mer innhold fra hele landet til hele landet, sier distriktsdirektør Grethe Gynnild-Johnsen.

De tre regionale sendingene kommer rett før hver nasjonale sending «i primetime». 18.45-sendingen gjøres om til en kortere nyhetssending slik at vi får en oppdatering på fire minutter før Dagsrevyen klokka 19. De fem minuttene før Dagsrevyen 21 består – og fra 2018 får du også en siste oppdatering før Kveldsnytt.

- Litt flere og kortere sendinger tror vi rett og slett er et bedre tilbud til publikum. NRKs distriktskontorer ønsker å ha større fokus på fordypende nyhetsjournalistikk på radio, TV og mobil og få flere saker fra distriktene inn i de nasjonale sendingene. Denne kombinasjonen med flere distriktssendinger og flere reportasjer fra hele landet i hovedsendingene vil totalt sett bli et bedre nyhetstilbud på TV, sier Gynnild-Johnsen.

Tett på norsk virkelighet
Endringene i distriktssendingene skjer samtidig med at NRK starter med «Norge nå», et aktuelt direktesendt program fra hele landet, hver mandag til og med torsdag på NRK1 fra klokka 20.25 til 20.55.

«Norge nå» skal være tett på norsk virkelighet og skal møte folk der de bor og hvor aktuelle hendelser, små og store, foregår. Rune Nilson og Tarjei Strøm skal reise landet rundt og lage program på direkten om folks hjertesaker.

-  Vi skal hjem til folk, besøke dem på jobben, skolen, idrettshallen, på hytta, i båten, på fjellet – hvor som helst hvor ting foregår. Og vi skal prate om det de brenner for og er opptatt av, sier Rune Nilson.

Programmet blir en arena hvor alle stemmer, ukjente og kjente, unge og gamle, eksperter og maktpersoner deler vesentlige historier om hva som foregår i hele Norge.

-Det er noe med nerven i å lage direktefjernsyn, sier Tarjei Strøm. -Jeg har stor tro på det å møte folk som brenner for noe og som kan belyse fra en litt annen vinkling enn vanlig. Vi ønsker å overraske med tema og perspektiver.

Rune Nilson og Tarjei Strøm skal lede hver sine programmer sammen med programledere fra ulike distriktskontorer. Første program har reiserute i Vestfold, og første stopp er hjemme hos en miljøbekymret familie, som har som mål å sette lavest mulig karbonavtrykk i løpet av 2018. Hva kan vi gjøre, hver og en – for å redde verden? «Norge nå» fortsetter videre til Undrumsdal og Fredrikstad i første uka. Deretter står Sørlandet for tur, og i årets tredje uke reiser «Norge nå» til Hordaland.

Distriktsdirektør Grethe Gynnild-Johnsen, epost: grethe.gynnild.johnsen@nrk.no, tlf.: 916 92 421
Se vedlegg for kontaktinformasjon til NRKs distriktsredaktører.

Programleder Rune Nilson, epost: rune.nilson@nrk.no
Programleder Tarjei Strøm, epost: tarjei.Frugard.Strom@nrk.no

Presseansvarlig:
Irene Elisabeth Rossland, epost: irene.elisabeth.rossland@nrk.no, tlf.: 988 20 309

Tarjei Strøm og Rune Nilson skal lede Norge nå. Foto: Eivind Senneset, NRK.
Tarjei Strøm og Rune Nilson. Foto: Eivind Senneset, NRK.
Tarjei Strøm og Rune Nilson. Foto: Eivind Senneset, NRK.
Tarjei Strøm. Foto: Eivind Senneset, NRK.
Rune Nilson. Foto: Eivind Senneset, NRK.
Rune Nilson. Foto: Eivind Senneset, NRK.