NRK feirer norsk musikk med Spellemann

Spellemannprisen arrangeres lørdag 30. mars og sendes direkte på NRK. Dagen før blir det kun norsk musikk på radio.
Tarjei Strøm og Julie Bergan. FOTO: Jonathan Vivaas Kise/NRK

30. mars er det igjen klart for den tradisjonsrike prisutdelingen som hyller bredden og mangfoldet i norsk musikk gjennom det siste året. Årets utdeling foregår  Chateau Neuf i Oslo.

– NRK er veldig stolte av å få være med på å feire våre musikere på norsk musikkbransjes store kveld. Norske musikere leverer i verdensklasse og nå er det vår tur til å få gi litt heder og ære tilbakesier Stian Malme, prosjektleder for Spellemann i NRK.

I tillegg til TV-sendingen benytter NRK anledningen til å vie ekstra mye plass til norsk musikk. NRK P1 sender direkte fra festkvelden, mens NRKs radiostasjoner også i år skal ha en dag der de kun spiller norsk musikk. Det blir fredag 29. mars.

Hvem er de nominerte?

De nominerte til Spellemannprisen 2018 offentliggjøres på en pressekonferanse i regi av Spellemann klokken 13.00 fredag 8. februar. Se mer informasjon om de nominerte på www.spellemann.no/nyheter etter offentliggjøringen.

Slik blir TV-sendingene

Julie Bergan og Tarjei Strøm er årets programledere. Julie Bergan er blitt en av landets mest populære artister. Hun har hatt flere store hits de siste årene, og debuterte som programleder under VG-lista fra Rådhusplassen.  Hun ble nominert til Spellemann for årets låt 2016 med “Arigato”. Tarjei Strøm er kjent NRK-programleder. Han har tidligere blitt nominert, opptrådt og vært programleder  under Spellemann.

Utdelingen av alle prisene overføres i to direktesendinger. Del 1 går direkte på NRK.no klokken 17 og sendes på nytt på NRK1 klokken 23:15. Del 2 sendes direkte  NRK1 klokken 19:50.

Spørsmål til Spellemann rettes til Simen Idsøe Eidsvåg: 41 60 68 51 / simen@spellemann.no

Pressehenvendelser til NRK: 414 28 800 / pressevakt@nrk.no

Tarjei Strøm og Julie Bergan. FOTO: Jonathan Vivaas Kise/NRK