NRK-drama om oljeeventyret

Innspillingen av «Lykkeland», NRKs store dramaserie om starten på det norske oljeeventyret, er nå i gang i Stavanger. Her møter vi fire unge mennesker som kastes inn i en virvelvind av endringer og nye muligheter når blir tidenes oljefunn blir gjort på norsk sokkel.
Det holdes forlovelsesselskap for redersønnen  Christian (Amund Harboe) og bondejenta Anna (Anne Eline Ellingsæter). I bakgrunnen sees Pia Tjelta i rollen som Christians mor (Foto: .Petter Skafle Henriksen, NRK/Maipo Film)
Det holdes forlovelsesselskap for redersønnen Christian (Amund Harboe) og bondejenta Anna (Anne Eline Ellingsæter). I bakgrunnen sees Pia Tjelta i rollen som Christians mor (Foto: .Petter Skafle Henriksen, NRK/Maipo Film)

I dag ble det kjent hvem som spiller de fire unge hovedkarakterene i «Lykkeland». Nærmere 300 unge har vært inne til audition på tre av rollene, og de som til slutt ble valgt ut er Anne Regine Ellingsæter (21), Amund Harboe (20) og Malene Wadel (19). Alle tre er fra Stavanger, mens den fjerde hovedrollen spilles av den britiske skuespilleren Bart Edwards (28).

Tidligere er det kjent at Pia Tjelta og Per Kjerstad spiller redeparet Fredrik og Ingrid Nyman.

De første opptakene ble gjort på forsommeren, mens innspillingen i Stavanger pågår i hele oktober.

By i krise

Handlingen starter i Stavanger sommeren 1969. Det er krise i byen. Internasjonale oljeselskaper er i ferd med å trekke seg ut. Ingen tror det finnes olje på norsk sokkel. Fisk har vært byens største ressurs, men havet er i ferd med å fiskes tomt.

Lille julaften 1969 borer Phillips Petroleum seg inn i tidenes største oljebrønn – og alt endres.

Mot dette bakteppet møter vi Anna Hellevik (20), Christian Nyman (20), Toril Torstensen (17) og amerikaneren Jonathan Kay (28). Vi følger de fire unge hovedpersonene fra oljefunnet i 1969 og gjennom Klondyke-årene fram til dannelsen av Statoil i 1972.

Redersønnen og bondejenta

Christian er sønn av mannen som driver en av byens hjørnesteinsbedrifter, Nyman Konservering og Rederi. Anna, Christians kjæreste, kommer fra et karrig gårdsbruk i Ryfylke. Hun får jobb som sekretær for ordfører Arne Rettedal, og kommer tett på de politiske avgjørelsene som bestemmer retningen for utviklingen av oljenasjonen Norge.

Toril, som jobber på fiskehermetikkfabrikken, kommer fra en strengt religiøs familie. Hun blir gravid med en oljearbeider som drar fra byen. Og den unge amerikanske advokaten Jonathan Kay fra Texas kommer til i Stavanger sommeren 1969 for å få Philips Petroleum ut av avtalen med den norske staten. De har gitt opp håpet om å finne olje, og vil forlate landet. Men historien vil det annerledes.

Sammenvevde historier

Historien til disse fire unge menneskene og deres nærmeste blir tett sammenvevd. Alle blir på ulikt vis berørt av oljeindustrien, og de påvirkes alle av samfunnsendringene som oljefunnet fører med seg: Utviklingen av velferdsstaten, fremvekst av likestilling, arbeidsinnvandring, EF-kamp og velstandsutvikling.

«Lykkeland» er fortellingen om Norge. Hvem vi er, hvem vi var, og hvordan vi ble sånn.

«Lykkeland» er på 8 episoder à 45 minutter. Serien produseres av Maipo for NRK og ferdigstilles høsten 2018. Sendestart er foreløpig ikke fastsatt.

Hovedkarakterer i «Lykkeland»

Anna Hellevik kommer fra en fattig bondefamilie, og er forlovet med Christian, sønn av en av Stavangers mektigste bedriftseiere. Hun er smart og ambisiøs, og blir snart sekretær for byens ordfører, Arne Rettedal. Her kommer hun tett på de politiske beslutningene som skal komme til å avgjøre Norges framtid som oljenasjon.
Anne Regine Ellingsæter er 21 år, fra Stavanger, og utdannet ved DT Danseteater i København. Rollen som Anna er hennes første større rolle.

Christian Nyman er sønn av mannen som eier den største hermetikkfabrikken i Stavanger. Han er mer praktisk orientert enn sin ærgjerrige forlovede, Anna. I stedet for å ta over familiebedriften, tar Christian en beslutning om å bli dykker i Nordsjøen.
Amund Harboe er 20 år gammel, fra Stavanger. I tillegg til å være skuespiller, er han musiker og vokalist i ulike band. Rollen som Christian er hans første større rolle.

Toril Torstensen kommer fra en dypt religiøs, frikirkelig familie. Hun jobber på hermetikkfabrikken. Som 17-åring blir hun gravid med en amerikansk oljearbeider. Han reiser fra byen, og Toril blir presset inn i et umulig ekteskap.
Malene Wadel er 19 år, fra Stavanger. Etter videregående har hun gått et år på skuespillerlinja ved Romerike Folkehøgskole. Rollen som Toril er hennes første større rolle.

Jonathan Kay er en ung jurist fra Oklahoma, USA. Han blir sendt av Phillips Petroleum til Stavanger for å få selskapet ut av avtalen om oljeleting med norske myndigheter. Men Jonathan blir i tvil om det er den riktige beslutningen – og snart viser det seg at han har rett.
Bart Edwards er 28 år, fra Norfolk I England. Han har nettopp avsluttet tredje sesong av den kritikerroste serien «UnREAL» og spiller også i den kommende spillefilmen «The Dare». Tidligere har han spilt i «Fabeldyr og hvor de er å finne». og TV-serier som «Peep Show» og «Nytt liv i East End».

I tillegg ser vi Per Kjerstad (40 år, fra Tjeldøya i Nordland, bosatt i Stavanger) og Pia Tjelta (40 år, fra Stavanger) som Christians foreldre, rederparet Fredrik og Ingrid Nyman.

Om «Lykkeland»

• Norsk dramaserie i 8 episoder
  • Manusforfatter: Mette M. Bølstad (Halvbroren, Kampen om tungtvannet, Nobel)
  • Regi: Petter Næss (Elling, Bare Bea, Maskeblomstfamilien, Mozart and the Whale, Tatt av kvinnen, Into the White) og Pål Jackman (Detektor, Jernanger, Mammon 2, Monster)