November tallene fra Eiendom Norge viser at små leiligheter har hatt kraftigst prisfall i salgsmarkedet i Oslo. Samtidig har det aldri vært høyere gjennomsnittsleie for 1-roms leiligheter.

Det kostet nå i snitt 9532,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 2% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 6,4%.

For en 2-roms kostet det i snitt 12.188,- kroner, dette er en nedgang på 1,9% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,2%.

En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15.190,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 1,9% Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 0,4%.

-Det er mye å velge i for leietakerne, og leietakerne er kresne. Flere som ikke får solgt/ venter med å selge og legger boligen ut til oss for korttidsleie. (3-9 måneder). Dette vil trolig fortsette inn i 2018. Vi vet at mange prosjekter ferdigstilles nå til våren som fører til ytterligere flere boliger i leiemarkedet, sier daglig leder ved Utleiemegleren Frogner, Geir Skogheim.

-Det kreves flere visninger for å få leid ut, nå er god markedsføring og riktig leiepris viktig, sier daglig leder ved Utleiemegleren Grønland, Magnus Wennberg.

-Vi har gått inn i årets siste måned og det har vært stort fokus på boligmarkedet i 2017. I løpet av den siste tiden har det vært et større tilbud av utleieboliger enn etterspørselen har vært. Vi må tilbake til juni for å finne en tilsvarende mengde utleieboliger i markedet. 1-roms leiligheter er den foreløpige vinneren med 6,4% prisvekst, sier daglig leder Vemund Holmen ved Utleiemegleren Sinsen.

Det kostet i gjennomsnitt 13.833,- kroner å leie en 3-roms i Bergen. Sammenlignet med forrige måned, er det en oppgang på 7,6%.

-Det er rekordmange utleieleiligheter på markedet for årstiden. Det høye antallet boliger til leie gjør at leietakerne nå har mye å velge blant og presser prisene. Dessuten tar det gjennomsnittlig lengre tid å få leid ut boligene enn vi har vært vant til, sier daglig leder ved Utleiemegleren Bergen, Eirik Hove.

For en 2-roms kostet det i snitt 8888,- kroner, dette er en nedgang på 9,7% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 5,2%.

En 3-roms kostet i snitt 10 566,- kroner per måned. Sammenlignet med forrige måned er dette en nedgang på 12,4%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 4,7%.

- Generelt har leieprisene steget gjennom året og antall ledige utleieboliger har gått gradvis ned, sier daglig ved Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge.

I Trondheim kostet en 2-roms i gjennomsnitt 10 166,- kroner i oktober, som er en oppgang på 2,4 % fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 2,1%.

For en 3-roms var snittleien 13.300,- kroner, dette er en nedgang på 2,5% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 7,9%.

-Definitivt lavsesong i leiemarkedet, men det leies ut jevnt. Den siste tiden har aktiviteten tatt seg opp, og vi opplever at de som skal ha bolig på nyåret, er i markedet nå. Det er viktig å legge ut boligene i god tid, gode leietakere starter tidlig å orientere seg i markedet, sier daglig leder ved Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moan.

I snitt kostet det 10.755,- kroner å leie en 2-roms leilighet på Romerike. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 1,7%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 5,7%.

En 3-roms leilighet på Romerike kostet i snitt 12.763,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 0,3%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 4,8%.

-Utleiemarkedet på Romerike vokser. Tar man et søk på Finn.no på Romerikes kommuner er det 20% flere utleieboliger enn normalt. Mye av årsaken til dette er at ferdigstilles mange nye boliger. Kun de siste 2 månedene har vi leid ut 20 nybygde leiligheter i Lillestrøm sentrum som ulike boliginvestorer har kjøpt for å leie ut. Vi ser at flere investerer på Romerike, da det er kort vei til Oslo og det et helt annet krav til egenkapital utenfor Oslogrensen ved kjøp av denne type boliger, sier daglig leder ved Utleiemegleren Romerike, Karsten Olsen.

I Asker og Bærum kostet det i gjennomsnitt 9333,- kroner for en 2-roms, som er en nedgang på 7,5% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 13,4%.

For å leie en 3-roms i Asker og Bærum måtte du gjennomsnittlig betale 15.037,- kroner i november. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 4,3%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 6,2%.

- I Asker og Bærum har prisen på de minste leilighetene fortsatt å synke utover høsten. Det er leietakers marked på denne type leiligheter. Utleiere velger nå å senke pris i stedet for å risikere at boligen ikke blir leid ut før jul. For de litt større leilighetene er det en motsatt trend, for der har prisene økt jevnt siden i sommer. For øyeblikket er det et stort utbud av ledige boliger til leie på Finn.no i forhold til etterspørsel, så da blir det et leietaker-vennlig marked ut året, sier daglig leder ved Utleiemegleren Asker og Bærum, Tom Anders Andersen.

I snitt kostet det 9450,- kroner å leie en 2-roms leilighet i Drammen. Sammenlignet med forrige måned er dette en oppgang på 6,3%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 17,3%.

- Leiemarkedet i november fortsetter trenden fra i høst med rekordmange boliger annonsert på finn.no. Det er mindre oppmøte på visning og i hovedsak leietakers marked. Mens det tidligere var lett å leie ut nye 2-roms i sentrum, har vi også merket mindre interesse i dette markedet. Noe av forklaringen kan være at det er flere nye prosjekter som nå er ferdigstilt og at det er flere slike boliger for leie. I et slikt marked er leieprisene veldig prisensestive. Nå som vi er midt inne i julebordsesongen og julestria, har erfaringene fra tidligere år vært at vi går en rolig tid i møte på leiemarkedet frem til nyåret, og at det tar seg opp igjen i januar, sier daglig leder ved Utleiemegleren, Drammen Eivind Sveen.

Utleiemegleren er Norges største meglerforetak på utleie og forvaltning av boliger for private og bedrifter. Utleiemegleren har over 10.000 boliger i sin portefølje. Selskapet ble startet i 1995 og har kontor i Bergen, Trondheim, Stavanger, Lillestrøm, Drammen, Lysaker og fem kontorer i Oslo. Utleiemegleren har 140 ansatte.