Norskutviklet teknologi digitaliserer Statsministerens kontor i Finland

Tieto har inngått en avtale med Statsministerens kontor og Valtori (den finske statens senter for informasjons- og kommunikasjonsforvaltning) om å styrke digitaliseringen av departementer og statlige etater i Finland. Avtalen gjelder en ny, norskutviklet løsning for dokumenthåndtering og saksbehandling som skal gi de ansatte mulighet til å jobbe på en mer mobil, strukturert og effektiv måte, samt å sikre økt åpenhet om saksbehandlingsprosesser. Oppdraget er et de mest betydningsfulle digitaliseringsprosjektene av sitt slag i landet og skal støtte transformasjon av statsforvaltningen i Finland.

Avtalen med Tieto har varighet til 2020, med det formål å skape en gradvis overgang mot digital forvaltning av alt fra saksbehandling til elektronisk arkivering. Det første leveransetrinnet inkluderer 12 finske departementer, kontoret til den finske presidenten og Justiskanselliethvor det nåværende systemet erstattes med Tietos Public 360° - en standardisert løsning for saksbehandling, dokumenthåndtering og arkivering. I det neste leveransetrinnet vil ytterligere 80 offentlige etater i Finland få anledning til å benytte løsningen som en del av rammeavtalen med Valtori.

- Dette er et veldig stolt øyeblkk for oss og vår utviklingsavdeling på IT Fornebu. Vi er veldig glade over å bli valgt i et av de mest betydningsfulle digitaliseringsprosjekter innen offentlig sektor i Finland. Og det er ekstra moro at norskutviklet teknologi velges for å digitalisere og modernisere statsforvaltningen i Finland, spesielt siden de har store ambisjoner på dette området, sier Gunnar Nybø, leder for offentlig sektor i Tieto Norge.

Leveransen er basert på Software Innovations løsning Public 360°, som er en standardløsning for saksbehandling, dokumenthåndtering og arkivering i offentlig forvaltning. Tieto kjøpte i 2015 det norske selskapet Software Innovation, en nordisk markedsleder innen elektronisk sak- og dokumenthåndtering. Løsningen skal sørge for enkel tilgang og forbedret brukervennlighet via mobile enheter, som smarttelefoner og nettbrett. Målet er å strømlinjeforme arbeidsprosessene for ansatte, reduserere administrasjon og og frigjøre organisasjonens ressurser til andre oppgaver.

- Vi er glade for å ha denne svært viktige løsningen på plass. Digitalisering av saks- og dokumenthåndtering for den finske statsministerens kontor innebærer en betydelig transisjon som har blitt grundig forberedt. Målet er å standardisere våre måter å jobbe på og bevege oss mot et digitalt tankesett i vår virksomhet, sier Max Hamberg, direktør for IKT på statsministerens kontor i Finland.

Råde kommune skal levere bedre digitale tjenester for barnehage, SFO og skole7.12.2017 09:32Pressemelding

Råde kommune i Østfold har som mål å levere gode, digitale løsninger for innbyggerne i kommunen. Med bakgrunn i dette har de gått til anskaffelse av en nettbasert, oppvekstadministrativ løsning for grunnskolene, SFO og barnehagene. Den valgte løsningen fra Tieto Education er en helhetlig, integrert løsning som skal gi bedre digitale opplevelser for brukere og foresatte. Samtidig skal kommunen oppnå bedre kostnadseffektivitet og lede brukerne gjennom tjenestene på en god og smidig måte.

Kommunesamarbeid på Sunnmøre skal tilby bedre digitale tjenester for barnehage, SFO og skole3.10.2017 10:20Pressemelding

Kommunesamarbeidet Sjustjerna har gått til anskaffelse av ny oppvekstløsning for seks av sine syv kommuner. Løsningen skal benyttes i barnehage, SFO og skole, og valget av løsning falt på Tieto Education. Ved å la Tieto levere smarte IT-tjenester frigjør Sjustjerna tid og ressurser til kjernevirksomheten. Ved effektivisering av prosesser, automatisering av tjenester og en åpen arkitektur, vil systemene være kostnadsbesparende for kommunen.