Norskutviklet teknologi digitaliserer Statsministerens kontor i Finland

Tieto har inngått en avtale med Statsministerens kontor og Valtori (den finske statens senter for informasjons- og kommunikasjonsforvaltning) om å styrke digitaliseringen av departementer og statlige etater i Finland. Avtalen gjelder en ny, norskutviklet løsning for dokumenthåndtering og saksbehandling som skal gi de ansatte mulighet til å jobbe på en mer mobil, strukturert og effektiv måte, samt å sikre økt åpenhet om saksbehandlingsprosesser. Oppdraget er et de mest betydningsfulle digitaliseringsprosjektene av sitt slag i landet og skal støtte transformasjon av statsforvaltningen i Finland.

Avtalen med Tieto har varighet til 2020, med det formål å skape en gradvis overgang mot digital forvaltning av alt fra saksbehandling til elektronisk arkivering. Det første leveransetrinnet inkluderer 12 finske departementer, kontoret til den finske presidenten og Justiskanselliethvor det nåværende systemet erstattes med Tietos Public 360° - en standardisert løsning for saksbehandling, dokumenthåndtering og arkivering. I det neste leveransetrinnet vil ytterligere 80 offentlige etater i Finland få anledning til å benytte løsningen som en del av rammeavtalen med Valtori.

- Dette er et veldig stolt øyeblkk for oss og vår utviklingsavdeling på IT Fornebu. Vi er veldig glade over å bli valgt i et av de mest betydningsfulle digitaliseringsprosjekter innen offentlig sektor i Finland. Og det er ekstra moro at norskutviklet teknologi velges for å digitalisere og modernisere statsforvaltningen i Finland, spesielt siden de har store ambisjoner på dette området, sier Gunnar Nybø, leder for offentlig sektor i Tieto Norge.

Leveransen er basert på Software Innovations løsning Public 360°, som er en standardløsning for saksbehandling, dokumenthåndtering og arkivering i offentlig forvaltning. Tieto kjøpte i 2015 det norske selskapet Software Innovation, en nordisk markedsleder innen elektronisk sak- og dokumenthåndtering. Løsningen skal sørge for enkel tilgang og forbedret brukervennlighet via mobile enheter, som smarttelefoner og nettbrett. Målet er å strømlinjeforme arbeidsprosessene for ansatte, reduserere administrasjon og og frigjøre organisasjonens ressurser til andre oppgaver.

- Vi er glade for å ha denne svært viktige løsningen på plass. Digitalisering av saks- og dokumenthåndtering for den finske statsministerens kontor innebærer en betydelig transisjon som har blitt grundig forberedt. Målet er å standardisere våre måter å jobbe på og bevege oss mot et digitalt tankesett i vår virksomhet, sier Max Hamberg, direktør for IKT på statsministerens kontor i Finland.

Drammen øker digitaliseringstakten for ny storkommune4.7.2018 09:06Pressemelding

Drammen blir Norges 7. største kommune i 2020, og har satt høye mål for utrulling av digitale innbyggertjenester i den nye storkommunen. Som et ledd i arbeidet har Drammen inngått avtale med Tieto om å innføre ny skybasert løsning for kvalitetsstyring, saksbehandling og arkiv. Løsningen danner plattformen for å tilby bedre og flere digitale tjenester til innbyggerne, næringsliv og egne medarbeidere. Det er et uttalt mål at innbyggerne i kommunene skal få bedre innsyn, og medvirke mer i saksbehandlingen av egne saker.

Tietos løsning for bruk av kunstig intelligens i helse- og omsorgssektoren mottar CE-sertifisering24.5.2018 11:04Pressemelding

Tieto Intelligent Wellbeing er en datadrevet løsning for aktører innen helse- og velferdssektoren. Ved hjelp av blant annet kunstig intelligens (AI) skal håndteringen av store mengder pasientdata kunne skje raskere og mer nøyaktig, samtidig som effektiviteten og påliteligheten innen helse- og omsorgsprosesser øker på individ- og samfunnsnivå. Løsningen har nå mottatt CE-sertifisering for medisinsk utstyr, noe som gjør det mulig å utvide bruken fra medisinsk forskningsformål til daglig, klinisk behandling av pasienter.