Norske talenter til kadett-EM i taekwondo

Kaja Husby Hansen (14) og Kristian Storsul Borgen (14), begge fra Nesodden Taekwondo Klubb, har klart å kvalifisere seg til kadett-EM. De to unge og talentfulle utøverne har klart å kvalifisere seg ved å vinne medaljer i internasjonale uttaksstevner som Norges Kampsportforbund har satt opp.

Kaja Husby Hansen  og Kristian Storsul Borgen er klare for Budapest
Kaja Husby Hansen og Kristian Storsul Borgen er klare for Budapest

Kaja og Kristian har blant annet kvalifisert seg ved å vinne medaljer i Presidents Cup, et stort, internasjonalt og svært prestisjefylt mesterskap som ble avholdt i Athen.

Godt klubbarbeid
- Det er ingen tilfeldighet at begge utøvere kommer fra Nesodden Taekwondo Klubb, da det arbeides svært godt i denne klubben. Kjetil Rygh, klubbens hovedtrener, har de siste årene utviklet mange dyktige konkurranseutøvere som hevder seg både nasjonalt og internasjonalt. Klubben har også fått etablert et kampsporttilbud på Frogn Videregående skole, hvor man kan kombinere utdanning og  kampsport, forteller Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.

For at Kaja Husby Hansen og Kristian Storsul Borgen skal få best mulig oppfølging i Budapest skal Kjetil Rygh være ansvarlig for oppfølgingen av Kristian Storsul Borgen. Ståle Børseth fra Trondheim, som har vært viktig for Kaja Husby Hansens utvikling hittil, skal følge opp Kaja under mesterskapet.

Konkurransedager
Kristian Storsul Borgen skal konkurrere i klassen herrer minus 45 kilo. Det er hele 31 utøvere i denne klassen. Kristian skal konkurrere fredag 6.oktober.

Kaja Husby Hansen skal konkurrere i klassen kvinner minus 59 kilo. I denne klassen konkurrerer 23 utøvere. Kaja skal konkurrere søndag 8.oktober.

Kaja Husby Hansen  og Kristian Storsul Borgen er klare for Budapest
Kaja Husby Hansen og Kristian Storsul Borgen er klare for Budapest
Kjetil Rygh skal følge opp Kristian Storsul Borgen i Budapest.
Ståle Børseth skal følge opp Kaja Husby Hansen i Budapest.