Norske Shell

Norske studenter tok verdensrekord med ultra-energigjerrig konseptbil

Del
Simen S. Hansen fra Bergen og Torkel A. Genet fra Sandnes stakk ikke bare av med den gjeve gullpokalen, men tok også verdensrekord i Shell Eco-marathon, verdens største konkurranse i energieffektiv motorsport.
Gullgutter imponerte med verdensrekord: Simen S. Hansen fra Bergen (til venstre) og Torkel A. Genet fra Sandnes.
Gullgutter imponerte med verdensrekord: Simen S. Hansen fra Bergen (til venstre) og Torkel A. Genet fra Sandnes.

I kveld (lørdag 27. mai) kan Simen og Torkel feire både førsteplass og verdensrekord i prestisjetunge Shell Eco-marathon, sammen med laget «Team Toulouse Ingénierie Multidisciplinaire». Omkring tre tusen studenter deltok i årets europeiske utgave av konkurransen som utfordrer studenter til å sprenge grenser for energieffektivitet med egenutviklede kjøretøy. Vinnerne er lagene som kan kjøre lengst med minst mulig energiforbruk.

De to norske guttene og lagkameratene fra det franske universitetet INSA Toulouse oppnådde hele 685 kilometer på én liter drivstoff, noe som var nok til å knuse verdensrekorden fra 2015 med 20 km/l, i klassen for konseptbiler med forbrenningsmotor. Laget går dermed videre til den europeiske kvalifikasjonsrunden for «Drivers’ World Championship» – hvor de beste europeiske lagene møter de beste lagene fra Amerika og Asia.

- Vi er superfornøyde. Vi var trygge på at bilen skulle gjøre det bra, men dette overgikk alle forventninger. Likevel tenker vi allerede nå på hvordan vi kan forbedre bilen videre, blant annet ved å regenerere bremse-energi, fortalte Simen S. Hansen, som studerer for å bli mekanisk ingeniør i Toulouse.

Kjørebanen designed spesielt for Shell Eco-marathon i London er 1,6 kilometer lang, med hellinger og svinger. Hvert løp består av 10 runder, og bilene må stoppe og starte hver gang de starter en ny runde. Det kan også til tider være mange biler på banen samtidig. Dette krever mye av bilene, men også god strategisk planlegging og kjøreteknikk. Alle lag får muligheten til å fullføre fire forsøk på banen, og det er det beste resultatet som blir gjeldene. Her er det ikke fart, men energieffektivitet som gjelder. Alle lag må kjøre den satte distansen innenfor en minimumstid, etter dette blir effektiviteten regnet om til antall kilometer per liter.

- Vi lærte mer og mer jo flere runder vi kjørte. Vi foretok en del mindre justeringer underveis, både på bil og kjøreteknikk, men takket være solid grunnarbeid hadde vi en god bil som ikke gav oss store overraskelser bortsett fra at den var enda bedre enn vi turte håpe på. Vi ser nå frem til i morgen, hvor vi får muligheten til å kvalifisere oss til Drivers’ World Championships, sa Torkel A. Genet, elektronikkingeniør-student ved universitetet INSA Toulouse.

Over 170 lag fra rundt 25 forskjellige Europeiske land tok turen til London for å teste bilene sine denne uka.

- Det er veldig god stemning mellom lagene, vi veksler skruer og deler erfaringer. Å være omringet blant så mange flinke folk og så mye banebrytende teknologi er veldig gøy og inspirerende, sa Simen fra Bergen.

NTNU, det eneste helnorske laget i konkurransen, reiser dessverre hjem uten et eneste godkjent forsøk på banen. Laget «DNV GL Fuel Fighter» har i år designet, utviklet og bygget en splitter ny aerodynamisk elbil av karbonfiber. Tilsynelatende lot bilen til å lide av barnesykdommer, og laget møtte en rekke forskjellige utfordringer underveis, inkludert problemer med motorkontroll. Trondheimslaget jobbet på spreng fra tidlig til seint - og løste den ene utfordringen etter den andre, men gikk til slutt tom for tid. Lagleder Bård Carlsen fra Bergen var forståelig skuffet.

- Vi tok et valg om å lage en helt ny bil fra bunnen av på bare åtte måneder, og vi tok en beslutning om å gå over fra hydrogen til elektrisk batteri. Dette visste vi var en stor utfordring, men jeg står ved valget – da det er denne teknologien vi har mest tro på. Men at vi ikke fikk demonstrert at hvor langt bilen vår kan kjøre er jo bittert, da vi hadde håp og tro på et godt resultat. Samtidig ser jeg stort potensiale for denne bilen, og har gjort mye læring som kan overføres til neste års prosjekt. Vi har også fått utrolig mange positive tilbakemeldinger på bilen, og dette er et godt plaster på såret, sa Bård Carlsen lørdag kveld.


Shell Eco-marathon er en unik konkurranse i energi-effektivitet og har i over 30 år inspirert studenter verden over til å designe og bygge ultra-energieffektive kjøretøy. Shell Eco-marathon er delt inn i to hovedklasser; den første er «prototype» hvor det meste er tillatt og bilene kun designes for å være så energieffektiv som mulig. Den andre klassen er for «konseptbiler», som må være tilpasset normale veier. I tillegg er det flere underklasser i forhold til energitype; elektrisk batteri, forbrenningsmotor og hydrogen.

Shell Eco-marathon er en del av «Make the Future» - en festival som setter fokus på innovasjon, ideer, samarbeid og dialog omkring globale energiutfordringer. Her samles studenter, gründere og industrifolk for å vise frem hvordan reisen mot en lavutslippsfremtid kan se ut. Make the Future og Shell Eco-marathon tar plass fra 25. til 28. mai i Queen Elizabeth Olympic Park i London.

Laget fra NTNU består av Bård Carlsen (Bergen), Odin J. Oma (Tønsberg), Anne-Maren Karlberg (Bjerka), Renate Molvik (Steinkjer), Serya Raisi (Lørenskog), Brage Halvorsen (Oslo), Kjell Sverre Høyvik Bergum (Leikanger), Espen Halvorsen Verpe (Haugesund), Veronika Næss (Oslo), Mirko Indumi (Bern), Josefine Caroline Stokke Haugom (Oslo), Håvard Mitter Vestad (Stavanger), Thomas Hybertsen (Trondheim), Sivert Rød Hatletveit (Molde), Espen Braastad (Oslo), Kjetil Vasstein (Harøy), Jørgen Jackwitz (Holmestrand), Kristoffer Rakstad Solberg (Lørenskog), Marius Strand Ødven (Ålesund), Ole Sivert Otterholm (Ålesund), Ola Lium (Malvik), Jan Fijalkowski (Kolbotn), Sondre Ninive Andersen (Kongsberg) og Vlad Tamas (Oslo).

Norske deltakere i laget fra INSA Toulouse er Simen S. Hansen (Bergen) og Torkel A. Genet (Sandnes).

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Gullgutter imponerte med verdensrekord: Simen S. Hansen fra Bergen (til venstre) og Torkel A. Genet fra Sandnes.
Gullgutter imponerte med verdensrekord: Simen S. Hansen fra Bergen (til venstre) og Torkel A. Genet fra Sandnes.
Last ned bilde
Det norsk-franske vinnerlaget fra Toulouse: Simen S. Hansen fra Bergen helt til høyre og Torkel A. Genet fra Sandnes bak i midten.
Det norsk-franske vinnerlaget fra Toulouse: Simen S. Hansen fra Bergen helt til høyre og Torkel A. Genet fra Sandnes bak i midten.
Last ned bilde
Den norsk-franske vinnerbilen i front. Denne snertne saken kan kjøre nesten 700 kilometer på en liter etanol.
Den norsk-franske vinnerbilen i front. Denne snertne saken kan kjøre nesten 700 kilometer på en liter etanol.
Last ned bilde
NTNU og sin egenlagde elbil - her før et siste forsøk på gatebanen i London.
NTNU og sin egenlagde elbil - her før et siste forsøk på gatebanen i London.
Last ned bilde
Lagleder Bård Carlsen (Bergen) og lagkamerat Sondre Ninive Andersen (Kongsberg) fra NTNU ser på mens bilen tar sitt siste forsøk på banen.
Lagleder Bård Carlsen (Bergen) og lagkamerat Sondre Ninive Andersen (Kongsberg) fra NTNU ser på mens bilen tar sitt siste forsøk på banen.
Last ned bilde
- Er dette et tannhjul? spør Bård Carlsen, etter bilen lager et høyt smell og etterlater smådeler på startstreken.
- Er dette et tannhjul? spør Bård Carlsen, etter bilen lager et høyt smell og etterlater smådeler på startstreken.
Last ned bilde
Havari for NTNU og pilot Sivert Rød Hatletveit fra Molde.
Havari for NTNU og pilot Sivert Rød Hatletveit fra Molde.
Last ned bilde
NTNU: Skuffende avslutning, men mange erfaringer rikere!
NTNU: Skuffende avslutning, men mange erfaringer rikere!
Last ned bilde
- Vi har fått utrolig mange positive tilbakemeldinger på bilen, og dette er et godt plaster på såret, sa NTNUs prosjektleder Bård Carlsen fra Bergen.
- Vi har fått utrolig mange positive tilbakemeldinger på bilen, og dette er et godt plaster på såret, sa NTNUs prosjektleder Bård Carlsen fra Bergen.
Last ned bilde

Lenker

Om Norske Shell

Norske Shell
Norske Shell
Løkkeveien 103
4007 Stavanger

+47 51 69 30 00http://www.shell.no

Shell har vært i aktiv i Norge i 110 år. Med sin kjernevirksomhet innenfor naturgass er selskapet i dag operatør for Ormen Lange, medeier i Troll og teknisk tjenesteyter for daglig drift av Nyhamna prosessanlegg. 

I tillegg er Shell aktiv partner i CCS-initiativene Northern Lights og Teknologisenteret Mongstad, tilbyr el-lading gjennom Shell Recharge Solutions, og er gjennom Shell Ventures medeier i en rekke norske teknologibedrifter, inkludert batteriselskapet Corvus Energy. Vi søker også aktivt muligheter innenfor fornybart og renere energiløsninger i Norge med fokus på havvind, hydrogen og biofuels.  

Shells hovedkontor i Norge ligger i Stavanger.

Følg pressemeldinger fra Norske Shell

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norske Shell på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norske Shell

Fem millioner tonn CO2 fanget og lagret13.7.2020 08:00:00 CEST | Pressemelding

På under fem år har Shell sitt karbonfangstanlegg ‘Quest’ i Alberta, Canada, fanget og lagret fem millioner tonn CO2, til betydelig lavere kostnad enn forventet. Fem millioner tonn CO2 tilsvarer det årlige utslippet fra omkring 1,25 millioner biler. Kostnaden for drift av anlegget i Canada er omlag 35 prosent lavere enn opprinnelig estimert, og utbyggingskostnadene ville vært omlag 30 prosent lavere om anlegget ble bygget i dag.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye