Norske studenter hevder seg i internasjonal miljøbil-konkurranse

Del
I Shell Eco-marathon gjelder det å kjøre lengst mulig med minst mulig energiforbruk. Jubelen sto i taket hos den norske leiren i Londons Queen Elisabeth Park da konkurransen for elektriske konseptbiler konkluderte i helga.
NTNU stakk av med en gjev andreplass i sin klasse i årets Shell Eco-marathon.
NTNU stakk av med en gjev andreplass i sin klasse i årets Shell Eco-marathon.

Denne uka har studentlag fra hele Europa tevlet om hvem som kan nå lengst med minst mulig energiforbruk – med sine egenutviklede høyteknologiske biler. Laget «DNV GL Fuel Fighter» fra NTNU endte med en stolt andreplass i klassen for elektriske konseptbiler og et fantastisk resultat på 176 km/kWh. Til sammenligning er strømforbruket til en Nissan Leaf cirka 15 km/kWh.

– Vi er kjempefornøyde med resultatet. Vi møtte som alltid på noen utfordringer, men stort sett bare småplukk som vi fikk rettet opp i underveis. Ikke bare fikk vi hele fire godkjente forsøk på banen, men vi forbedret oss markant på hvert nye forsøk, forteller Jørgen Jackwitz fra Holmestrand, som nå er nyutdannet ingeniør med Mastergrad i Kybernetikk.

Kjørebanen i London var i år 970 meter lang. Hvert løp består av 15 runder som må gjennomføres innenfor en makstid, og bilene må stoppe og starte hver gang de passerer start. Det kan også til tider være mange biler på banen samtidig. Dette krever sitt av bilene, men også god strategisk planlegging og kjøreteknikk. Alle lag får muligheten til å fullføre fire forsøk på banen, og det er det beste resultatet som blir gjeldene. NTNUs første forsøk endte med 105 km/kWh, og de klarte altså å øke dette gradvis til 176.

Håvard Vestad fra Stavanger er ferdigutdannet maskiningeniør, og som Jørgen er han med i Shell Eco-marathon for andre året. – Det som skapte mest problemer for bilen vår var den skarpeste svingen etterfulgt av helling. På det første forsøket fikk vi litt problemer med hjulopphenget, i tillegg til at dekkene og fjæringa var i mykeste laget. Etter at vi utbedret dette og tok noen grep for å optimalisere motorkontrollene, gikk det bare bedre og bedre. Det som skiller oss fra mange av de andre lagene er at vi har to motorer og regulativ bremsing, og sistnevnte har fungert godt for oss i konkurransen. Å komme nummer to bare 6.7 prosent unna vinnerlaget er vi veldig stolte av, forteller Håvard.

Laget DNV GL Fuel Fighter fra NTNU består av 30 studenter innenfor forskjellige fagfelt; mekanisk, elektro, design og markedsføring. I tillegg fokuserer de på forskning og utvikling. Eirik Evjan Furuholmen fra Oslo har ledet lagets R&D-gruppe, og skal være prosjektleder for neste års bil. Han kan fortelle at i tillegg til å videreutvikle den elektriske konseptbilen, skal teamet starte på et prosjekt for å utvikle en autonom bil. – Vi skal også bygge videre på den data-loggeren vi har i dag for å lage en digital tvilling av bilen. Denne skal vi bruke Live for optimalisering. I tillegg skal vi jobbe for å sikre at våre elektriske systemer blir enda mer pålitelig – og så kommer den store oppgaven: et nytt chassis.

Reglene i Shell Eco-marathon oppdateres jevnlig og neste år blir det et krav om at konseptbilene skal ha to dører. – Vi ønsker å ha et enda lettere chassis, og uansett er å lage et chassis ganske krevende – så dette er en oppgave vi gleder oss til, smiler Eirik.

Verdensrekord og gull – andre året på rad
NTNU ble kun slått av konkurrenten «Toulouse Ingénierie Multidisciplinaire» fra det franske universitetet INSA Toulouse. Simen Sandtorv Hansen fra Bergen og Torkel Genet fra Sandnes representerte Toulouse-laget for andre året, og i år som i fjor fikk de ikke bare førsteplass i sin klasse da de gjennomførte på 188 km/kWh, men tok også verdensrekord - denne gang i kategorien for elektriske konseptbiler i Shell Eco-marathon.

Som NTNU har også det franske laget med nordmennene i spissen, Torkel som teamleder og Simen som pilot og i mekanisk stab, videreutviklet fjorårets bil. Dette har inkludert en ganske betydelig endring; de har nemlig byttet ut forbrenningsmotoren til elektrisk motor og dermed byttet klasse i konkurransen.

– Vi har byttet til en elektrisk 250W sveitsisk motor. Vi har også blant annet utviklet vår egen motorkontroller som regulerer akselerasjonen, satt på nye bremser og jobbet mye med optimalisering av mekaniske og elektroniske komponenter. Utfordringene har vært mange, og varierte; knyttet til alt ifra teknisk til å finne sponsorer. Det er utrolig kjekt når vi da kan avslutte prosjektet med såpass gode resultater, og ekstra morsomt er det når våre venner i NTNU også gjør det så bra, forteller Torkel som nå går inn i sitt siste studieår for å bli elektronikkingeniør.

Simen kan legge til at bilen veier nøyaktig like mye som piloten (iført utstyr), nemlig 67 kilo. – I dag har vært litt av et høydepunkt! Vi har lagt mange timer i prosjektet, og resultatene beviser at hardt arbeid lønner seg. På skolen går det stort sett i teori, og Shell Eco-marathon er en veldig unik mulighet til å få praktisk erfaring – som er gull verdt, sier Simen.

Med toppresultat i sin klasse kvalifiserte det franske laget seg til Drivers’ World Championship Europa. Her fikk de en solid tredjeplass i den regionale konkurransen og søndag ettermiddag skal de dermed delta i den globale konkurransen – som skiller seg fra Shell Eco-marathon med at det er både energieffektivitet og fart som gjelder.

– Bilen vår er ikke bygget med Drivers’ World Championships som fokus, så det var ekstra gjevt at vi faktisk klarte å hevde oss her også, forteller Simen og Torkel – som sørget for å få med det norske flagget på scenen under premieutdelingen lørdag kveld.

Begge har planer om å delta i Shell Eco-marathon for et tredje år på rad.

I over 30 år har Shell utfordret studenter verden over til å utvikle, designe og bygge biler som skal være mest mulig miljøvennlige.

– Utrolig artig å være flue på veggen når studentene etter tolv måneder med hardt arbeid får demonstrere teknologien sin i beintøff konkurranse mot andre lag. Når noen av verdens beste ingeniørstudenter skal lage bil, er det ikke snakk om noe olabilløp, men avansert ingeniørkunst og nyskaping. For å løse fremtidens energiutfordringer behøver vi nettopp unge, dyktige og engasjerte realfagsfolk som dette, avslutter Alice Bergfall, Norske Shells representant i London.

Studente i Shell Eco-marathon har også muligheten til å vinne såkalte "off track"-priser, blant annet for Beste Design. Disse blir kunngjort søndag kveld i London.


Kontaktperson for NTNUs studentlag DNV GL Fuel Fighter er Renate Molvik – telefon: 46 62 93 19

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

NTNU stakk av med en gjev andreplass i sin klasse i årets Shell Eco-marathon.
NTNU stakk av med en gjev andreplass i sin klasse i årets Shell Eco-marathon.
Last ned bilde
Håvard Vestad (til venstre) og Jørgen Jackwitz er godt fornøyde med resultatet i årets Shell Eco-marathon.
Håvard Vestad (til venstre) og Jørgen Jackwitz er godt fornøyde med resultatet i årets Shell Eco-marathon.
Last ned bilde
NTNU fikk et resultat på 176 km/kWh med dette gliset av en elbil.
NTNU fikk et resultat på 176 km/kWh med dette gliset av en elbil.
Last ned bilde
Årets prosjektleder Sivert Hatletveit sammen med neste års prosjektleder Even Evjan Furuholmen - erfaringsoverføring og planlegging for 2019 er allerede igang.
Årets prosjektleder Sivert Hatletveit sammen med neste års prosjektleder Even Evjan Furuholmen - erfaringsoverføring og planlegging for 2019 er allerede igang.
Last ned bilde
Vakker både på utsiden og innvendig - årets bidrag fra NTNU (Fotokreditt: DNV GL Fuel Fighter)
Vakker både på utsiden og innvendig - årets bidrag fra NTNU (Fotokreditt: DNV GL Fuel Fighter)
Last ned bilde
Torkel Genet (til venstre) og Simen Sandtorv Hansen - norske gullgutter på fransk lag.
Torkel Genet (til venstre) og Simen Sandtorv Hansen - norske gullgutter på fransk lag.
Last ned bilde
INSA Toulouse sin høyteknologiske elbil - med Simen Sandtorv Hansen fra Bergen som pilot.
INSA Toulouse sin høyteknologiske elbil - med Simen Sandtorv Hansen fra Bergen som pilot.
Last ned bilde
Jubel i London da Simen Sandtorv Hansen (til venstre) og Torkel Genet tok verdensrekort for andre året på rad!
Jubel i London da Simen Sandtorv Hansen (til venstre) og Torkel Genet tok verdensrekort for andre året på rad!
Last ned bilde
Både norsk og fransk flagg på scenen da INSA Toulouse fikk førstepremie.
Både norsk og fransk flagg på scenen da INSA Toulouse fikk førstepremie.
Last ned bilde

Om Norske Shell

Norske Shell
Norske Shell
Løkkeveien 103
4007 Stavanger

+47 51 69 30 00http://www.shell.no

Om Shell Eco-marathon
Shell Eco-marathon en global konkurranse som gir realfagstudenter muligheten til å omsette teori til praksis gjennom å utvikle, bygge og teste ultra-energieffektive kjøretøy. Den årlige studentkonkurransen tar plass i Asia, Amerika og Europe. De lagene som leverer de beste resultatene i de regionale konkurransene går videre til Driver’s World Championship – hvor de konkurrerer mot lag fra hele verden. Ideen til Shell Eco-marathon ble født i 1939, da forskere ved Shells labaratorium in USA hadde en vennskapelig konkurranse om hvem som kunne nå lengst på en liter drivstoff. I 1985 ble den første offisielle Shell Eco-marathon avholdt i Frankrike. Konkurransen har utviklet seg i trinn med teknologien og i dag bruker lagene en rekke forskjellige avanserte løsninger samt også grønnere energiformer.

For mer informasjon om Shell Eco-marathon, besøk nettsiden eller se siste nytt på Facebook eller Twitter.

Følg pressemeldinger fra Norske Shell

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norske Shell på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norske Shell

Fem millioner tonn CO2 fanget og lagret13.7.2020 08:00:00 CEST | Pressemelding

På under fem år har Shell sitt karbonfangstanlegg ‘Quest’ i Alberta, Canada, fanget og lagret fem millioner tonn CO2, til betydelig lavere kostnad enn forventet. Fem millioner tonn CO2 tilsvarer det årlige utslippet fra omkring 1,25 millioner biler. Kostnaden for drift av anlegget i Canada er omlag 35 prosent lavere enn opprinnelig estimert, og utbyggingskostnadene ville vært omlag 30 prosent lavere om anlegget ble bygget i dag.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye