DIBS AS

Norske nettbutikker med en ny omsetningsrekord på 9,6% vekst det første halvåret

DIBS Payment Services som er en del av Nets, offentliggjør nøkkeltallene for det første halvåret i 2017. Det voksende e-handelsmarkedet fortsetter med full fart frem.

Den årlige analysen for Norsk E-handel viste tilbake i 2016, at nordmenns online forbruk kom opp på NOK 90 mia. på norske og utenlandske nettbutikker. Det svarer til en stigning på hele 16% sammenlignet med 2015, og det ser ut som at tendensen fortsetter i 2017. Omsetningen hos de norske nettbutikkene er i første halvår av 2017 nemlig steget med 9,6% sammenlignet med samme periode i 2016

»De norske nettbutikkene omsetter for mer og mer, og det understreker at e-handelen er og blir en skarp konkurrent til den fysiske detaljhandel«, forteller Henrik Sandberg, Head of Business Development hos DIBS Payment Services.

Stigningen på 9,6% baserer seg på veksten i omsetningen for ca. 1.800 nettbutikker i Norge, som har vært kunde hos DIBS Payment Services i både 2016 og 2017.

HI-FI klubben i full galopp

Ett av de selskapene som nyter godt av omsetningsfesten er elektronikkforhandleren HI-FI Klubben, som startet med online salg helt tilbake i 2002.

»Vi åpnet den første norske butikken i 1987 og har i dag 27 fysiske butikker i landet, men vi var faktisk med helt fra start i e-handelens fledgling dager. Vi har opplevd voldsom vekst online i en årrekke nå, og hadde egentlig forventet at den store veksten snart ville stagnere, men vi opplever det stikk motsatte. En online to-sifret vekstrate det første halvåret av 2017, og veksten for online salg overgår dermed veksten i de fysiske butikkene«, forteller Christoffer Arensbach, CEO hos Hi-Fi Klubben A/S. Han er også raskt ute med å påpeke at de fysiske butikkene fortsatt har en sterk plass på markedet:

"Vi opplever fortsatt en tilfredsstillende vekst i de fysiske butikkene. Vi kan se at mange online kunder først har vært inne i en butikk for å se og prøve produktet, før de legger den endelige ordren online etter de har gjort seg de siste vurderinger".

Om DIBS AS

DIBS AS

Følg saker fra DIBS AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra DIBS AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra DIBS AS