Digitroll

Norske nettbutikker er mer populære enn utenlandske

Del
En netthandel-undersøkelse fra Respons Analyse viser at 59 prosent av alle nordmenn handler mest fra norske nettbutikker. – Endelig finnes det en grundig analyse som viser at norske nettbutikker kan konkurrere mot de beste fra utlandet, sier analysesjef Idar Eidset hos Respons Analyse.
En undersøkelse fra Respons Analyse viser at nordmenn foretrekker å handle på norske nettsider. Det er en gledelig nyhet for norsk næringsliv.
En undersøkelse fra Respons Analyse viser at nordmenn foretrekker å handle på norske nettsider. Det er en gledelig nyhet for norsk næringsliv.

En netthandel-undersøkelse fra Respons Analyse og webbyrået Digitroll viser at 59 prosent av alle nordmenn handler mest i norske nettbutikker.

I tillegg vil 19 prosent av de som handler på utenlandske nettsteder, oppgir at de vil handle mer på norske nettsteder når momsfritaket på 350 kroner forsvinner neste år, viser undersøkelsen i regi av Respons Analyse.

- Det er gledelig at Digitroll får nasjonal oppmerksomhet når vi snakker om nettbutikker og nettsider. Det viser bare at vi har fått en posisjon i markedet som ledende aktør innen webløsninger, sier kommunikasjonssjef i Digitroll, Arvid Steen.

Forskjell på kvinner og menn
Det er webbyrået Digitroll som har bestilt undersøkelsen fra Respons Analyse. 

Analysesjef hos Respons Analyse, Idar Eidset er glad for at det finnes dokumentasjon på at norske nettbutikker er langt mer populære enn de utenlandske.

– Undersøkelsen viser at 75 prosent av netthandlerne har latt være å handle på en nettbutikk fordi en har vært skeptisk til butikkens seriøsitet. Kvinner i litt større grad enn menn, og unge i større grad enn eldre. Dette kan tyde på en økende bevissthet rundt trygg netthandel blant de som handler på nettet, sier Idar Eidset i Respons Analyse.

Statistikken om handel via utenlandske nettbutikker fordeler seg slik:

 * 17 prosent handler utelukkende på norske nettsteder

* 42 prosent mest på norske nettsteder

* 25 prosent handler like mye på norske og utenlandske

* 10 prosent mest på utenlandske

* 4 prosent utelukkende på utenlandske nettsteder

* 2 prosent er ikke sikker

Trygghet er forklaringen
Årsaken til at nordmenn holder seg til norske nettsteder, er selvsagt flere. Men noen fellesnevnere går igjen, sier Digitroll-sjefen.

 - 45 prosent av de spurte, som handler på norske nettsider, forteller at de er opptatt av trygghet på nett. Trygghet betyr ofte gode, betalingsløsninger og rask frakt.

 Den tryggheten får de ikke alltid på utenlandske nettsider. Samtidig sier 25 prosent at de finner det de vil ha på norske nettsteder. For noen få år siden var nok ikke dette tilfelle, men norske nettsteder har blitt veldig mye bedre og fått et bredere vareutvalg de siste årene, sier Arvid Steen.
 
20 prosent av de som foretrekker å handle på norske nettsteder forteller også at de gjør det for å slippe toll.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

En undersøkelse fra Respons Analyse viser at nordmenn foretrekker å handle på norske nettsider. Det er en gledelig nyhet for norsk næringsliv.
En undersøkelse fra Respons Analyse viser at nordmenn foretrekker å handle på norske nettsider. Det er en gledelig nyhet for norsk næringsliv.
Last ned bilde
Last ned bilde

Om Digitroll

Digitroll
Fantoftveien 44
5072 Bergen

55 27 30 40https://www.digitroll.no/

Digitroll er et av Norges ledende webselskaper innen produksjon og utvikling av nettbutikker og nettsider. Selskapet har hovedkontor i Bergen. 11 ansatte. Digitroll ble stiftet i 1999, og er dermed et av landets mest rutinerte selskaper i webbransjen. Digitroll har blant annet laget nettbutikker og nettsider til noen av landets mest kjente merkevarer.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye