KIWI Minipris

Norske mødre har hovedansvar for bleieskift

Del
Nordmenn mener i stor grad at hovedansvaret for bleieskifting bør fordeles likt mellom mor og far. Likevel har en større andel mødre hovedansvaret.

Til tross for at 9 av 10 nordmenn mener begge foreldre bør ha hovedansvaret for bleieskift, oppgir kun 5 av 10 at begge foreldre faktisk har hovedansvaret. Dette viser en fersk Norstat-undersøkelse utført på vegne av KIWI. 1 av 10 av respondenter i undersøkelsen mener mor bør ha hovedansvaret, mens 3 av 10 oppgir at mor i realiteten har hovedansvaret. 

- At mor i mange tilfeller ender opp med å ha hovedansvaret for bleieskift er nok en konsekvens av at mødre har lengst permisjon. Da skulle det bare mangle at de også tar flest bleieskift. Mødre bør ha muligheten til å velge permisjon i minst åtte måneder, blant annet på grunn av ammingen. Men etter dette er det fars tur, slår den samfunnsengasjerte overlegen og forskeren Gro Nylander fast.

Dr. med. Gro Nylander er godt kjent som fødselslege og ammeekspert. Hun har i flere tiår engasjert seg i aktuelle saker om barn, og skrevet flere bøker om graviditet og spedbarn til hjelp for nybakte foreldre. 


Uenighet i norske hjem

På spørsmålet om hvor stor andel av bleieskiftene respondentene mener de selv tar/tok, svarte 60 prosent kvinner at de tar/tok over 70 prosent av skiftene, mens kun 4 prosent menn svarte det samme. Det ser også ut til å være en forskjell mellom mor og far når de spørres om hvem som har hatt hovedansvaret for bleieskift.

Av mødrene mener 39 prosent at de har hatt hovedansvaret, samtidig som kun 25 prosent av fedrene mener mor har hatt hovedansvaret. Resultatene viser at fedrene i større grad enn mødrene mener både mor og far har hatt hovedansvaret for bleieskift.

– Det er vanskelig å vite hvem som har rett. Man ser jo at den samme tendensen går igjen i undersøkelser om husarbeid. Mitt tips er at det fremdeles regnes som en større innsats når mannen skifter bleier. Særlig de med bæsj i, sier Nylander.

Størst forskjeller i bleieskiftfordeling blant nordmenn med middels inntekt

Blant husholdninger med inntekt under 300 000 kroner mener 96 prosent at både far og mor bør ha hovedansvaret for bleieskift. Tallet er nesten like høyt hos husholdninger med over 900 000 kroner i inntekt hvor 92 prosent mener begge bør ha hovedansvaret. Til sammenligning mener 78 prosent av foreldrene fra husholdninger med 500 000 – 700 000 i inntekt at hovedansvaret skal være likt fordelt.

Regionale forskjeller

Holdninger til bleieskift i hjemmet avhenger, ifølge undersøkelsen, av hvor i landet folk bor:

  • Blant regionene har Sørlandet, inkludert Telemark, den største andelen (18%) folk som mener at mor bør ha hovedansvaret for bleieskift og den laveste andelen (78%) som mener at hovedansvaret bør fordeles mellom begge foreldrene.
  • Nord-Norge har den laveste andelen (3%) folk som mener mor bør ha hovedansvaret for bleieskift og den høyeste andelen (93%) som mener hovedansvaret bør fordeles mellom begge foreldrene.   
  • I Nord-Norge har flest (56%) fordelt hovedansvaret for bleieskift mellom begge foreldrene.
  • På Østlandet og Sørlandet, inkludert Telemark, fordeler færrest hovedansvaret mellom begge foreldrene (44%).
  • Midt-Norge har den største andelen (40%) folk som ikke skulle hatt betalt for å ta alle bleieskiftene i sin husstand.
  • Halvparten av borgere i tettsteder oppgir at de ikke skulle hatt betalt for å ta alle bleieskiftene i sin husstand - mot en tredjedel av Osloborgere.

Gro Nylander er ikke overrasket over funnene i sør. Men funnene i nord finner hun mer interessante.

-Fylkene i sør er av våre mer tradisjonsbundne fylker, med mindre likestilling, færre aborter og færre mødre som er utearbeidende. Slik sett er ikke dette overraskende funn, forteller Nylander. Nordlendingene kommer ofte dårlig ut i helsesaker om røyking og spisevaner. Men skifte bleier, dét vil de gjøre.

Undersøkelsen er gjennomført i forbindelse med 15-årsjubileet for KIWIs bleieavtale.

 

Kontakter

For mer informasjon, kontakt:
Kristine Aakvaag Arvin
kommunikasjonsrådgiver KIWI
+47 988 44 830/ kristine.arvin@kiwi.no

Bilder

Om KIWI Minipris

KIWI Minipris
KIWI Minipris
Ringeriksveien
3412 Lierstranda

32 24 40 00http://www.kiwi.no
Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført av Norstat på vegne av KIWI. Et landsrepresentativt utvalg av kvinner og menn over 18 år ble intervjuet i perioden 30 juni til 8 juli. Utvalget besto av 1 015 respondenter. Om kjeden KIWI minipris er en av landets mest ekspansive dagligvarekjeder, og i 2014 åpnet vi 28 nye butikker. Vi er Norges største kjede i antall butikker, med over 600 butikker over hele landet. I 2014 hadde vi en samlet omsetning på 28,2 milliarder kroner. Kjedekonseptet er faste, lave priser og en kostnadseffektiv drift. KIWI minipris er med i NorgesGruppen, som er Norges største dagligvaregruppering. KIWI er den yngste av lavpriskjedene. Det gir oss en utfordrerrolle som vi trives godt med og innebærer at vi må tørre å gjøre ting som bidrar til å skille oss ut fra konkurrentene våre. Derfor er det mer enn bare grønnfargen som skiller KIWI fra de andre lavpriskjeder.    

Følg pressemeldinger fra KIWI Minipris

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra KIWI Minipris på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra KIWI Minipris

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye