Google Norge

Norske medier får 350.000 euro fra Google Digital News Initiative

Del

Gudbrandsdølen Dagningen og Nettavisen er blant de 107 europeiske søknadene til Googles Digital News Initiative som kom gjennom nåløyet.

De to mediehusene mottar til sammentotalt 350.00 euro i støtte, ca. 3,3 millioner kroner. Totalt ble 21 millioner euro gitt til innovasjonsprosjekter i den europeiske mediebransjen.

For to år siden ble Digital News Initiative (DNI) etablert som et partnerskap mellom Google og nyhetsutgivere i Europa for å støtte høy kvalitet journalistikk gjennom teknologi og innovasjon, med mål om å overføre 150 millioner euro til innovasjonsprosjekter på tvers av den europeiske nyhetsbransjen.  

Google DNI mottok 988 søknader fra 27 land i den tredje søknadsrunden. Av de 107 prosjektene som ble tildelt støtte er 49 prototyper, som tildeles inntil 50.000 euro, 31 mellomstore prosjekter, som får inntil 300.00 euro i støtte og 27 store prosjekter som tildeles inntil en million euro.

Mer til "fake news"

I denne søknadsrunden til Google Digital News Initiative-fondet har det vært en økende interesse for prosjekter som har som mål å ta opp kampen med såkalt “fake news”. 29 prosent av søknadene i denne runden er til ulike verifikasjonseksperimenter.  

Det har også vært en økning i prosjekter om kunstig intelligens (23 prosent flere søknader enn siste runde) og undersøkende journalistikk (20 prosent flere søknader).

Fjerde runde for å søke støtte fra DNI starter i begynnelsen av september med frist på 30 dager.

Om prosjektene: 

Gudbrandsdølen Dagningen

Det har hittil ikke vært mulig for kunder å få et digitalt abonnement som ikke er basert på den gamle logikken i den trykte avisen - ett produkt for ett geografisk marked. Målet med prosjektet er å etablere nye abonnementstilbud basert på interesseområde, alder, livsfase og andre variabler, og dermed øke markedet for betalt digitalt innhold og samtidig fokusere på et tilpasset produkttilbud, og skape vekst i antall abonnementspakker.

Nettavisen

Med ønske om å øke tilliten til avisen som en autoritativ nyhetskilde og bygge en bro mellom lesere og journalister på en innovativ måte. Ved å gi journalister verktøy som gir en ramme for en metodikk med AI og automatiseringsverktøy vil både journalist og leser få en dypere forståelse av nyheter/problemstillinger. Tanken er å gi leserne et bedre innblikk i det aktuelle arbeidet fra journalisten, og sikre et høyere nivå av kvalitetskontroll av fakta.

Her kan du lese mer om Google Digital News Initiative og tildelingene i denne runden.

Nøkkelord

Kontakter

Om Google Norge

Google Norge
Google Norge



Følg saker fra Google Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Google Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Google Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom