Norske ledere frykter at dagens forretningsmodeller er utdaterte om fem år

- Norske bedriftsledere ser på startups og ny teknologi som de viktigste driverne for endring, men kun 18 prosent er villige til å foreta investeringer i ny teknologi. Dette er urovekkende, sier Christian Schøyen, country manager for Tieto Norge.

Store muligheter for norske bedrifter
Tieto gjennomførte i 2016 og 2017 en studie blant 500 nordiske ledere fra et bredt spekter av bransjer i Sverige, Finland og Norge om deres syn på fremtiden. Disse intervjuene danner grunnlaget for resultatene av den nordiske studien Future Perspectives.

- Nordiske ledere er enige om én sak; forretningsmodeller blir raskere utdatert. De fleste mener at deres virksomhet vil endre seg dramatisk i løpet av få år. Utviklingen av de nye teknologidrevne selskaper bør ikke bli sett på som en trussel, men som en plattform for næringsutvikling og ny vekst. De mange vellykkede oppstartsselskaper vi klarer å få opp i Norge, viser at vi har gode muligheter til å samhandle og lede utviklingen av nye økosystemer, fortsetter Schøyen.

Høyere endringstakt i årene som kommer
Resultatene viser at syv av ti bedriftsledere anslår at digitaliseringstakten og utviklingen av nye, disruptive forretningsmodeller vil skje raskere i løpet av de neste fem årene enn de foregående fem år. Syv av ti forventer også at endringen i deres egen sektor i hovedsak vil drives fra andre bransjer, med hovedvekt fra oppstartsselskaper. I Norge forventer fire av ti bedriftsledere at teknologibaserte oppstartsselskaper driver etableringen av nye forretningsmodeller, noe som er lavere enn Sverige der halvparten mener dette, men høyere enn i Finland der kun tre av ti tror dette.

De spurte forventer at bedrifter innen bank og finans, media, detalj- og varehandel er de som vil rammes hardest av utviklingen. Undersøkelsen viser også at mange kvier seg for å investere i nye muligheter og ny teknologi, som for eksempel AI, nye e-handelsløsninger, e-læring eller smarte e-helseverktøy.

- Kultur og ledelse er sett på som de viktigste faktorene for å oppnå vellykket endring, viktigere enn både teknologi og prosesser. Vi er godt posisjonert i Norge til å gripe mulighetene som oppstår ved digital disrupsjon, sier Schøyen.

Les mer og last ned hele studien: https://campaigns.tieto.com/future-perspectives

Utdrag fra studien.

• Disrupsjon skjer i et økende tempo: Nesten hver femte norske leder (17 prosent) mener at tempoet i utviklingen av disruptive forretningsmodeller vil øke i årene som kommer.
  • Utviklingen drives av virksomheter utenfor egen sektor: Mer enn hver tredje norske respondent (38 prosent) mener at påvirkningen kommer fra virksomheter utenfor egen sektor.
  • Verdikjeden utfordres: Ni av ti (88 prosent) norske ledere anser at deres verdikjeder enten vil fusjonere med en annen bransje (24 prosent) eller bli helt omdefinert (64 prosent). Dette er høyest av de undersøkte landene.
  • Lav investeringsinteresse: Til tross for utfordringene er norske ledere lite villige til å investere i ny teknologi. Bare 18 prosent av norske ledere har indikert at de er rede til å foreta store investeringer innen digitale muligheter.
  • Mediebransjen i Norden står overfor de største endringene: 56 prosent av ledere i mediebransjen indikerer at endringen kommer fra selskaper i andre sektorer. 68 prosent mener at verdikjeden vil endres fullstendig, og over halvparten av respondentene tror at deres nåværende forretningsmodell er utdatert om tre år.

Om Future Perspective
Tieto gjennomført studien Foresight 2020 i 2016 og 2017 for å kartlegge og analysere forretningsmulighetene som er planlagt i ulike sektorer for å møte digitaliseringskravene. Studien gir innsikt i hvordan teknologidrevne muligheter vil utvikle seg og hvilke typer forretningsmuligheter som vil oppstå i de kommende årene.

Studien er basert på intervjuer blant 500 ledere fra ulike bransjer i de tre nordiske land: Sverige, Norge og Finland. Dataene ble samlet inn og analysert av analyseselskapet Kairos Future.

Tieto har som mål å gripe de betydelige mulighetene som oppstår i en stadig mer datadrevet verden og omdanne disse til varige verdier for mennesker, næringsliv og samfunn. Vi skal bli kundenes førstevalg for virksomhetsfornyelse ved å kombinere våre styrker innen programvare og tjenester med en sterk drivkraft for utvikling av økosystemer og kontinuerlig innovasjon med partnere.

Kommunesamarbeid på Sunnmøre skal tilby bedre digitale tjenester for barnehage, SFO og skole3.10.2017 10:20Pressemelding

Kommunesamarbeidet Sjustjerna har gått til anskaffelse av ny oppvekstløsning for seks av sine syv kommuner. Løsningen skal benyttes i barnehage, SFO og skole, og valget av løsning falt på Tieto Education. Ved å la Tieto levere smarte IT-tjenester frigjør Sjustjerna tid og ressurser til kjernevirksomheten. Ved effektivisering av prosesser, automatisering av tjenester og en åpen arkitektur, vil systemene være kostnadsbesparende for kommunen.

Norskutviklet teknologi digitaliserer Statsministerens kontor i Finland22.2.2017 08:26Pressemelding

Tieto har inngått en avtale med Statsministerens kontor og Valtori (den finske statens senter for informasjons- og kommunikasjonsforvaltning) om å styrke digitaliseringen av departementer og statlige etater i Finland. Avtalen gjelder en ny, norskutviklet løsning for dokumenthåndtering og saksbehandling som skal gi de ansatte mulighet til å jobbe på en mer mobil, strukturert og effektiv måte, samt å sikre økt åpenhet om saksbehandlingsprosesser. Oppdraget er et de mest betydningsfulle digitaliseringsprosjektene av sitt slag i landet og skal støtte transformasjon av statsforvaltningen i Finland.