Norske ledere bryr seg ikke om internasjonal erfaring

En undersøkelse utført av Respons Analyse på vegne av Adecco viser at Norske ledere ikke bryr seg om internasjonal erfaring i rekruttering. – Dette er trist for Norge, vi trenger folk med erfaring utenfor Norge for å stå mest mulig rustet for de endringene som kommer i arbeidslivet. Det holder ikke med noen helgeturer til Barcelona, sier Torben Sneve konsernsjef i Adecco.
– Fremtidens arbeidsgivere trenger internasjonale profiler og mennesker som tenker litt annerledes. Har vi for like profiler i arbeidslivet vil det skade innovasjonsevnen og skaperkraften. Nordmenn må reise ut og få erfaringer utenfor vår egen hage, sier Adecco -sjefen. Foto: gettyimages

Norge trenger internasjonale profiler

Undersøkelsen Adecco har utført blant norske ledere viser at bare 15 % anser internasjonal erfaring og kulturforståelse som viktig hos fremtidens arbeidstakere.  – Fremtidens arbeidsgivere trenger mennesker som tenker annerledes. Har vi for like profiler i arbeidslivet vil det skade innovasjonsevnen og skaperkraften. Nordmenn må reise ut og få erfaringer utenfor vår egen hage og ledere må etterspørre det, sier Adecco- sjefen.

Kun 12 % i aldersgruppen 22-44 år anser internasjonal erfaring som viktig, 20 % blant ledere som er 65 eller mer. – Det er svært overraskende at jo yngre du er, jo mindre viktig blir internasjonal erfaring. Det burde være omvendt, så dette er helt klart et varsko, sier Sneve. Backpacking i Asia er ikke nok, du må ha jobbet og bodd i et annet land for å virkelig kjenne kulturforskjellene under huden, fortsetter han.

NHO sitt kompetansebarometer viser at svært få norske ledere anser internasjonal erfaring som viktig når de rekrutterer i dag. Global Talent Competiveness Index (GTCI) viser at Norge er dårlig på å tiltrekke seg global kompetanse. Dette kan på sikt være negativt for konkurransekraften vår.

De endringene vi vil se i fremtiden kjenner ingen landegrenser. Selskaper blir mer globale og for å få suksess må man ha ansatte som har erfaring utenfor Norge med god kulturforståelse.  – Internasjonal erfaring kommer til å bli viktigere så her må norske ledere våkne opp, sier Torben Sneve.

Har du en internasjonal profil så dropp Oslo

Det er vestlendingene som anser internasjonal erfaring som viktigst. 23 % av de spurte lederne på Vestlandet har svart at det er viktig for fremtidens arbeidstagerer. Bare 13 % i Oslo /Akershus svarer det samme. I Trøndelag /Nord-Norge svarer kun 10 % at det er viktig, 16 % på Sør-/Østlandet og 15 % i Agder /Rogaland. – Det kan se ut som det er enklest for kandidater med internasjonal profil å få jobb på Vestlandet. Mye av grunnen er nok olje- og energisektoren. Den største overraskelsen er at en storby som Oslo ikke anser dette som viktigere enn i distriktene. Dette er skadelig for konkurransekraften til hovedstaden vår, sier Sneve.

Er du endringsvillig med digital kompetanse stiller du godt

Det norske ledere vil etterspørre mest fremover er endringsvillig (52 %), sosial kompetanse -flink med andre mennesker (52 %), omstillingsdyktig (49 %), digital kompetanse (41 %), fleksibel (35 %) og teknisk kompetanse (33 %).   – Kan du skilte med disse egenskapen vil du være godt rustet for fremtiden, sier Adecco-sjefen.

Vedlegg: faktaark.