NOPA - Norsk forening for komponister og tekstforfattereNOPA - Norsk forening for komponister og tekstforfattere

Norske låtskrivere og artister reagerer med stillhet på ny åndsverklov

Forslaget til ny åndsverklov er sendt til Stortinget. Loven har alvorlige, negative konsekvenser for norske låtskrivere og artister, som reagerer med stillhet.

Se en av kampanjevideoene her

Klokken 13:00 onsdag 10. mai legger mange av Norges mest kjente og folkekjære artister, komponister og tekstforfattere ut en av sine egne musikkvideoer under parolen #utenmusikk. Men fansen vil nok ikke kjenne igjen videoene: lyden, det vil si musikken, er fjernet. For å understreke viktigheten av musikk i samfunnet, griper altså norske låtskrivere til mute-knappen. Med på kampanjen er blant andre Bjørn Eidsvåg, Enslaved, Karoline Krüger, Hellbillies, Anne Lise Frøkedal, Marit Larsen, CC Cowboys, Karin Park, Ingrid Olava og Kaja Gunnufsen.

For at kampanjen skal ha ønsket effekt, ber vi om at sperrefristen overholdes (10. mai 13:00).

– Selve formålet med loven er gjort om

Regjeringen ønsket å styrke kunstnernes rettigheter. I stedet gjør de det motsatte, konstaterer styreleder Ingrid Kindem i NOPA, foreningen for norske komponister og tekstforfattere.

­– Komponister, tekstforfattere og artister sørger for innhold til festivaler, i TV-produksjoner, i klasserom, kor og korps. I bryllup og begravelser. Uten dem blir det stille. De fortjener rimelig vederlag for musikken de har jobbet frem, og for å få til det, er de helt avhengige av at åndsverkloven er på deres side, fortsetter Kindem.

– Et hovedmål med vår viktigste kulturlov, åndsverksloven, er å sikre at kunstnere skal kunne leve av det de skaper. Slik GramArt ser det, vil lovforslaget i mange tilfeller føre til det motsatte resultatet – stikk i strid med regjeringens klare intensjon. Stortinget har nå mulighet til å rette opp i dette, og vi forventer at Stortinget er dette ansvaret bevisst, sier daglig leder i artistorganisasjonen GramArt, Elin Aamodt.

NOPA og GramArt og våre til sammen 4000 medlemmer står bak kampanjen #utenmusikk, som skal sette søkelys på hvor viktig åndsverkloven er for norske låtskrivere og artister.

Les mer på www.utenmusikk.no.

Bakgrunnsmateriale

Kunstneropprør mot ny lov

- Tar penger fra kunstnerne

Om rettighetsovergang i oppdragsforhold

Artistorganisasjonen GramArt:
Daglig leder Elin Aamodt:
elin@gramart.no

NOPA:
Styreleder Ingrid Kindem
ingrid@nopa.no

Styreleder i NOPA, Ingrid Kindem. Foto: Anne Valeur.
Daglig leder i GramArt, Elin Aamodt. Foto: GramArt.

Om NOPA - Norsk forening for komponister og tekstforfattere

NOPA - Norsk forening for komponister og tekstforfattere

NOPA Norsk forening for komponister og tekstforfattere og Artistorganisasjonen GramArt representerer til sammen 4000 artister, komponister og tekstforfattere og står sammen bak kampanjen #utenmusikk, som skal sette søkelys på hvor viktig åndsverkloven er for norske låtskrivere og artister.

Følg saker fra NOPA - Norsk forening for komponister og tekstforfattere

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NOPA - Norsk forening for komponister og tekstforfattere på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NOPA - Norsk forening for komponister og tekstforfattere