Norske kommuner investerer i okkupasjonen

28.9.2015 08:12 | Norsk Folkehjelp

De fire største kommunene i Norge investerer alle i selskaper som bidrar til okkupasjonen av Palestina. Det er noen av funnene i rapporten Farlige forbindelser II som Fagforbundet og Norsk Folkehjelp lanserer i dag. Rapporten viser også at aktører i norsk næringsliv gjennom handel og investeringer har forbindelser til okkupasjonen.

- Selv om regjeringen har gjort det klart at bilaterale avtaler mellom Norge og Israel ikke skal omfatte virksomhet på okkupert område, er Norge et av få land i Europa som ikke fraråder sitt næringsliv å ha noe med de israelske bosettingene å gjøre. Norge oppfyller ikke sin forpliktelse til å bistå næringslivet i slike spørsmål, sier Liv Tørres, generalsekretær i Norsk Folkehjelp.

Sammen med Mette Nord, leder i Fagforbundet, etterlyser hun nå en offisiell veiledning til næringslivet.

- Kampanjer i Norge har bidratt til at det internasjonale presset på selskaper som SodaStream, G4S og Veolia har blitt så stort at de trekker sine virksomheter ut av okkupasjonen. Hva Norge sier og gjør, og hvilke signaler norske myndigheter sender er svært viktig. Uten næringslivsanbefaling risikerer vi at stadig nye virksomheter inngår samarbeid med selskap Statens pensjonsfond utland ekskluderer, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.

Siden den første utgaven av Farlige forbindelser ble utgitt i 2012 har det norske selskapet Nicarnica innledet et samarbeid med Elbit, et selskap som Statens pensjonsfond utland har ekskludert på bakgrunn av dets delaktighet i byggingen av den folkerettsstridige separasjonsmuren. På den positive siden har flere norske fond og banker utelukket selskap som bidrar til okkupasjonen. Senest i juni ekskluderte KLP selskapene Heidelberg Cement og Cemex for deres illegitime utvinning av palestinske naturressurser på okkupert område.

- Vi er svært glade for beslutningen til KLP og håper det kan være et eksempel til etterfølgelse, for fremdeles er norske fond investert i en rekke selskaper som bidrar til okkupasjonen, sier Tørres.

Her er noen av funnene som årets rapport presenterer:

• 21 europeiske land fraråder sitt næringsliv å ha økonomisk samarbeid med bosettingene. Norske myndigheter har ennå ikke kommet med et slikt råd.
  • Mellom 2011 og 2014 har Statens pensjonsfond utlands investeringer i israelske statsobligasjoner økt 40 ganger – fra 199 millioner til 8 milliarder.
  • De fire største kommunene i Norge investerer alle i selskaper som bidrar til okkupasjonen av Palestina.
  • Norske frukt- og grøntimportører handler fremdeles med selskaper som har produksjon i ulovlige israelske bosettinger på Vestbredden.
  • Norsk selskap i tett samarbeid med Elbit

For å få hele rapporten tilsendt, kontakt kommunikasjonsrådgiver i Norsk Folkehjelp, Hilde Sofie Pettersen på telefon 47370190 eller Ingunn Eriksen, Fagforbundet, telefon 98016824.

Tilgjengelig for kommentar: Stein Guldbrandsen, Fagforbundet og Liv Tørres, Norsk Folkehjelp