Norske kommuner ignorerer rasisme og diskriminering

– Norske kommuner må ta rasisme og diskriminering i lokalsamfunnet på alvor og lage egne handlingsplaner for å skape kommuner som er trygge og inkluderende for alle, sier Thea Tveter Lysvik fra Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom og Mats Monsen fra Fagforbundet Ung.
Fra venstre: Leder i Fagforbundet UNG, Mats Monsen, Nestleder i NTL Ung, Aleksander Dyrnes, Leder i Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom Thea Tveter Lysvik. studentleder Industri og Energi, michał jan warecki og ungdomssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Karina Veum

Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom oppdaget i 2016 at det bare var Oslo som hadde en egen konkret plan mot rasisme og av de andre 428 kommunene i Norge var det kun 9 kommuner som har handlingsplaner som omhandler rasisme. – Verran kommune tok grep etter 2016 og laget en handlingsplan mot rasisme, så per nå er det bare to kommuner som har slike handlingsplaner og det er skremmende, sier Thea Tveter Lysvik.

Nå tar Fagforbundet Ung, samt ni andre ungdomsforbund til ordet for å løfte denne problematikken sammen med Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom.

-Skal vi skape et inkluderende lokalsamfunn og arbeidsliv så trenger vi at kommuner allerede i barnehagen jobber målrettet mot holdninger som ikke hører hjemme i Norge i 2019, sier Aleksander Dyrnes, nestleder i NTL Ung.

Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom og ungdomslederne i LO-forbundene krever at kommuner bør starte med å lage gode varslingsrutiner for personer som ser eller opplever rasisme, og at det utarbeides planer for hva man skal gjøre når høyreekstreme organisasjoner oppholder seg i det offentlige rom.

De største byene i Norge, som Trondheim, Bergen og Stavanger bør være foregangskommuner og lede an i kampen mot rasisme. Mange kommuner er allerede gode på integrering, som de skal ha all honnør for, men det et stort behov for å også ha konkrete handlingsplaner for hvordan kommunen skal forebygge og håndtere rasisme og diskriminering.

– I forbindelse med kommunesammenslåinger rundt i landet foregår det mange tilpasningsprosesser, og vi vil oppfordre disse kommunene til å benytte anledningen til å også utarbeide en god handlingsplan mot rasisme for den nye kommunen

Fagforbundet Ung
NTL Ung
Industri Energi Ung
Industri Energi Student
Arbeidsmandsforbundet
Skolenes landsforbund
HK Ung
El og IT Ungdom
Postkom Ung
FO studentene
Norsk Sjømanssforbund Ung
Fellesforbundet Ungdom

Solidaritetsungdom er Norsk Folkehjelps samfunnspolitiske ungdomsbevegelse. Vi mener at verden ikke er fattig, den er urettferdig – og sammen kan vi gjøre noe med det. Derfor er det en hovedoppgave for oss å arbeide for en mer rettferdig fordeling av makt og ressurser. Vi jobber for å fremme internasjonal solidaritet, for å bekjempe rasisme og fordommer, for en human flyktning- og integreringspolitikk og for en verden fri for atomvåpen.

Menneskerettighetsbyen Bergen ivaretar ikke helserettighetene til papirløse18.12.2023 17:25:36 CET | Aktuelt

Tirsdag 19.desember skal bystyret i Bergen vedta budsjett for 2024. Alt tyder på at bystyret velger å fjerne hele bevilgningen til Helsesenteret for papirløse i Bergen, et slik vedtak vil direkte ramme den mest sårbare gruppen i samfunnet og i de verste tilfeller være forskjellen på død og liv. - Virker som flertallet av bystyret har lest Robin Hood baklengs, Ibraheem Mansour leder i Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom Bergen.