Norske jujutsu-utøvere til prestisjefylt stevne i Tyskland

Norske jujutsu-utøvere fra Sarpsborg og Kristiansand reiser til det åpne tyske mesterskapet i jujutsu som arrangeres i Gelsenkirchen i Tyskland 29. september - 1. oktober. Mesterskapet inngår i Grand Slam-turneringene som arrangeres av det internasjonale jujujutsuforbundet. Dette betyr at hele verdenseliten deltar.

Jens Haugen / Jens Haugen Photography

Tidligere verdensmester og europamester Margaret Knutson Aase fra Kristiansand Jujutsu Klubb skal delta i ne waza, som er en ny konkurransegren innen jujutsu.

Norges lag:
Margaret Knutson Aase - Ne Waza (Kristiansand JJK)
Jonathan Kampenes - Fighting (Sentrum Kampsport - Sarpsborg)
André Tveit - Fighting  (Sentrum Kampsport - Sarpsborg)
Amalie Håvardstad - Fighting (Kristiansand JJK)
Christian Håvardstad - Fighting (Kristiansand JJK)

Jujutsu
Jujutsu er et samlebegrep på tradisjonell kampkunst fra det gamle Japan, og er moderkunsten til blant annet judo og aikido.Jujutsu er kjent under flere navn, hvorav jujutsu er lydskriften. Den latiniserte formen er jiujitsu. ”Ju” kan oversettes med myk, smidig, fleksibel. ”Jutsu” henspeiler på teknikk, ferdighet eller dyktighet.
Jujutsu har tre konkurranseformer:
Duo (oppvisning) og fighting (kamp).Ne-Waza

Duo: To par konkurrerer mot hverandre. Hvert par viser innøvde teknikkprogrammer på kommando fra en dommer. Dette gjøres i fire omganger, og det paret som scorer flest poeng vinner. Det konkurreres i herre-, dame- og mix-klasser.

Fighting: Utøveren konkurrerer direkte mot en motstander. Konkurransen er oppdelt i vektklasser for damer og herrer. Man konkurrer i én runde à tre minutter. Konkurranseformen inneholder både slag, spark, kast og grep, hvor den som scorer flest poeng vinner. Kun semikontakt tillates på slag- og sparkdelen.

Ne waza: Er noe lik fighting. Man starter oppe og så for man har fått grep på motstanderen gjelder det å få han ned på bakken og kampen fortsetter på bakken. En Ne Waza kamp varer i 6 minutter.