Norske håp klare for taekwondo-EM

Denne helgen arrangeres taekwondo-EM for de olympiske vektklassene i Sofia, Bulgaria. Norge stiller med Marie Magnus fra Keum Gang Taekwondo Nesttun i klassen kvinner – 57 kg og brødrene Victor og John Asp fra Grorud Taekwondo Klubb i klassen -80 kg.

Marie Magnus skal i aksjon på torsdag

- De norske utøverne reiser til Sofia med en klar målsetting om å ta enda et skritt nærmere de aller beste i verden. Nivået på europeiske taekwondo-utøvere blir stadig høyere, og Norges Kampsportforbund jobber målbevisst med å være en del av utviklingen av denne idretten i Europa, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.

Ferske bronsevinnere
EM skulle opprinnelig ha vært arrangert i Minsk i Hviterussland i september, men ble flyttet til Sofia. Når mesterskapet ble flyttet til slutten av sesongen er slitasjen på utøverne større, og to av utøverne på det norske landslaget står over EM på grunn av skade. I tillegg står Richard Ordemann over for å kunne forberede seg så godt som mulig til den store Grand Slam-turneringen i Kina i julen.

Brødreparet John Asp og Victor Asp reiser til Sofia med god selvtillit: I den prestisjetunge China Open-turneringen i november tok begge bronsemedaljer.

– Både John og Victor har hatt svært fin fremgang i år, og ekstra gledelig er det at Victor, som først kom inn på fulltidslandslaget i sommer, allerede melder seg på i medaljekampen i store internasjonale stevner. I likhet med resten av fulltidslandslaget jobber John og Victor målrettet mot OL i Tokyo i 2020, og EM blir nok en sjanse til å måle krefter mot verdenseliten, sier Jacobsen.

Marie Magnus skal konkurrere på torsdag, mens John og Victor Asp skal konkurrere på fredag.

Marie Magnus skal i aksjon på torsdag
Victor Asp