Norske forbrukere får ny og bedre kylling i alle Meny-butikker

Nedgang i kylling-salget fikk dagligvarekjeden Meny og kyllingprodusentene til å tenke nytt. Sammen med Prior lanserer kjeden nå en kylling produsert helt uten narasin i fôret.

- Dette er den største nyheten i kylling-kategorien på svært lenge. Prior tok utfordringen og har på imponerende kort tid lagt om kyllingproduksjonen og gjort det mulig for oss å lansere denne nye kyllingen, sier Meny-sjef Vegard Kjuus.

Meny har siden i mars testet narasinfri kylling for salg i flere utvalgte Meny-butikker i Østfold. Det er ingen tvil om at kundene har reagert positivt på den nye kyllingen.

Startet i 2014
Det var i oktober i fjor at debatten om narasin i fôret blusset opp. Forskere og opinionsledere uttrykte bekymring, og mange forbrukere sluttet å kjøpe kylling. De siste 12 måneder er salgsnedgangen i totalmarkedet for kylling på 8 prosent.

- Dette var et klart signal fra forbrukerne. De ønsket en renere kylling fostret opp på en annen type fôr og hvor det ikke vil være bruk av antibiotika i produksjonen. Meny har lyttet til forbrukerne og er stolte av å kunne tilby en ny og bedre kylling til våre kunder, sier Kjuus.

Den nye kyllingen skal selges under merkevaren «Kyllinggården».

Har vært utfordrende
Så langt er det 82 kylling-gårder som har lagt om produksjonen etter en intens innovasjonsprosess i Prior. Målet er at all kylling fra Prior skal produseres uten narasin i fôret innen utgangen av 2016.

- Vi tok allerede i fjor vinter initiativ til omlegging av produksjonen, da vi så at forbrukerne utfordret oss på det. All honnør til produsentene som har evnet å legge om produksjonen på så kort tid. Dette har blitt en ny hverdagskylling tilpasset forbrukernes nye krav og forventninger, sier konsernsjef i Nortura, Arne Kristian Kolberg.

- Med «Kyllinggården» tar Meny og Prior et stort steg i utviklingen av norsk kylling-næring og inngår samtidig en felles forpliktelse til fortsatt å ligge i forkant av utviklingen, både når det gjelder dyrevelferd og naturlig fôrsammensetning for kyllingen, sier Kolberg.

Han er stolt over at Prior ligger helt i verdenstoppen når det gjelder forskning og innovasjon, og tror dette er veien å gå for å gjenvinne forbrukernes tillit.

Kort om Kyllinggården

Kyllingene får fôr uten narasin og det brukes ikke antibiotika i produksjonen. I tillegg er det i kyllinghusene satt inn elementer som bidrar til økt aktivitet og trivsel, og et mer naturlig miljø for kyllingen. Kasser som gir hvileplass og stimulerer til mer bevegelse. Flisballer som stimulerer kyllingenes søke- og hakketrang, og torvhauger som gir ekstra gode forhold for kyllingens naturlige behov for strøbading.

Fakta om MENY

• Norges største supermarkedkjede, og 3. største dagligvarekjede (11 % markedsandel)
  • MENY omsatte i 2014 for 17,6 milliarder kroner
  • 200 butikker fra Mandal i sør til Verdal i nord
  • 1000 faglærte (matfaglig) i butikk
  • MENYs visjon er at vår lidenskap endre folks matvaner

Fakta om Prior/Nortura

• Nortura er Norges ledende aktør innen kjøtt og egg, og eier av blant annet merkevarene Gilde og Prior
  • Nortura er organisert som et samvirke eid av ca. 18 700 egg- og kjøttprodusenter som leverer sine råvarer og er aktive eiere med rettigheter

Kontaktperson MENY og NorgesGruppen

MENY-sjef Vegard Kjuus, mobil: 982 34 819

Næringspolitisk direktør i NorgesGruppen Bård Gultvedt, mobil: 913 35 104

Kontaktperson Nortura

Konsernsjef Arne Kristian Kolberg i Nortura: Informasjonssjef Eskil Pedersen, mobil: 468 52 660

På bildet fra Venstre: MENY-sjef Vegard Kjuus, Leder for MENY-lauget Espen S. Lie. Foto: Meny

NorgesGruppen skal tilby alt fra den rimeligste til den beste gourmet i dagligvare, bidra til et variert og sunt kosthold, og vise ansvarlighet fra jord til bord.

Forretningsidéen til NorgesGruppen er å være et ledende handelsforetak innenfor forbruksvarer i Skandinavia med hovedfokus i Norge. Kundenes behov skal være selskapets rettesnor, og vår virksomhet skal være basert på langsiktighet, tillit, kompetanse, effektivitet og lønnsomhet i hele verdikjeden.

Våre ledende konsepter i dagligvare er KIWIMENY, SPAR og JokerDeli de LucaMIX og Jafs er våre ledende servicehandelskonsepter.