Samferdselsdepartementet

Norske entreprenører vinner de fleste samferdselsprosjekt

19.2.2016 17:05 | Samferdselsdepartementet

Del

- I 2015 vant norske entreprenører 96 prosent av kontraktene for å bygge nye veier. Norske entreprenører vinner stort sett alle veivedlikeholdskontrakter. Det er ikke riktig at "alle oppdrag" går til utlandet, slik det ble hevdet på NRK i dag. Regjeringen er både opptatt av å bygge landet og vedlikeholde vår infrastruktur. Samtidig ønsker vi å sikre god sysselsetting og utvikle norsk næringsliv. Deriblant har vi styrket arbeidet med lærlinger i samferdselssektoren.

Det sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i forbindelse med at det i en NRK-reportasje hevdes at anbudskontrakter går til utenlandske selskaper fordi kontraktene er for store for norske aktører. En opposisjonspolitiker hevdet alle kontrakter nå går til utlandet. Dette er påstander Solvik-Olsen reagerer på.

- Statistikk fra de siste tre årene viser at en stadig mindre andel av veiprosjekter tildeles utenlandske entreprenører.

- Mens andelen kontrakter til utenlandske entreprenører i 2013 var på 30 prosent, var andelen på 9 prosent i 2014 og helt nede på 4 prosent i 2015. På toppen kommer nå endringer i valutakursene som styrker norske entreprenørers konkurranseevne. Når vi ser på alle de veiprosjektene som nå skal ut på anbud, ligger nesten samtlige prosjekt mellom 100 millioner kroner og 1 milliard kroner. Det vil altså være veldig mange oppdrag som er innrettet på det brede laget av entreprenører.

- Regjeringen har vært veldig bevisst på å møte turbulensen i oljenæringen med økt satsing på infrastruktur. Vi har gått målrettet på vedlikehold og fornying av vei og jernbane – både fordi det er sårt tiltrengt, og fordi det er slike prosjekter som gir høyest sysselsettingseffekt og i størst grad utføres av lokale/regionale aktører. Vedlikehold og fornyingsbudsjettet for vei og jernbane er nesten doblet på få år.

Også for jernbanen har norske entreprenører en høy andel av kontraktene:

- 90,5 prosent av alle investeringskontraker over 100 millioner kroner er gått til norske selskap i perioden 2013-2015 dersom Follobanen holdes utenfor. Her vant italienske og spanske selskaper anbudet. Men Jernbaneverket anslår at også dette prosjektet vil ha mellom 30-40 prosent nordmenn blant de ansatte. Dette viser at utenlandske entreprenører ikke utelukker norsk sysselsetting.

- Min oppgave som samferdselsminister er å få mest mulig vei, bane og annen infrastruktur ut av de store investeringene denne regjeringen har lagt opp til. Da er konkurranse mellom de beste av norske og utenlandske entreprenører en forutsetning og en selvfølge. Men i disse tider er det svært viktig å øke aktiviteten for å sikre norsk sysselsetting. Det er derfor gledelig å se at norske entreprenører er konkurransedyktige internasjonalt og vinner anbud, både på riktig pris og høy kompetanse, sier samferdselsministeren, og fortsetter:

- Nå jobber regjeringen videre med å sikre at satsingen på vedlikehold, drift og nye prosjekt gir den sysselsettingseffekten vi ønsker. Blant annet ser vi på kontraktsstrategier og krav for eksempel til bruk av lærlinger i entreprisene. Allerede i år vil Jernbaneverket begynne å stille krav til lærlinger i kontrakter med en varighet på 3 år eller mer. Det er svært positivt.

- Jeg har god kontakt med våre etater som er oppdragsgivere, og møter norsk entreprenørbransje i mange sammenhenger. Jeg legger stor vekt på å holde meg orientert om hvilke effekter den store satsingen på infrastruktur på vei og bane har i markedet. Tilbakemeldingene jeg har sett har pekt på at det er godt med oppdrag til norske entreprenører.

Nøkkelord

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Muligheter for kostnadsreduksjon og økt samfunnsnytte for nye veiprosjekter på E6 og E16 skal kartlegges18.8.2017 14:48Pressemelding

- Det er viktig å bygge ut nye motorveistrekninger for å bedre framkommeligheten og styrke trafikksikkerheten. Samtidig er vi i er opptatt av å få mest mulig vei for pengene. Prosjektene E6 Ringebu – Otta og E16 Slomarka – Herbergåsen – Nybakk har hatt store kostnadsøkninger og for å kartlegge mulighetene for å redusere kostnadene eller øke samfunnsnytten ønsker vi å trekke på kompetansen til både Statens vegvesen og Nye Veier, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Vil gjøre det enklere å bygge ekomnett langs veier og jernbanelinjer11.8.2017 11:16Pressemelding

- Elektronisk kommunikasjon blir en stadig viktigere del av hverdagen vår. For å gjøre ekomnettene mer robuste, er det derfor behov for å etablere flere alternative nett og føringer over hele landet med god kapasitet. Her er det i dag et uutnyttet potensial i vei- og baneinfrastrukturen vår. Vi ønsker derfor at ledig kapasitet til fibernett og føringsveier skal bli lettere tilgjengelig for tilbydere av ekomnett ved bygging og oppgradering av veier og jernbanelinjer, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Vossebanen: Strekningen Arna-Stanghelle planlegges som tidligere forutsatt11.8.2017 11:08Pressemelding

- Jeg er opptatt av at infrastrukturprosjekter skal planlegges så effektivt som mulig. Avtalen om planleggingsmidler til jernbanestrekningen Arna-Stanghelle som Jernbanedirektoratet og Bane NOR nå har undertegnet, sikrer at prosjektet planlegges uten opphold, akkurat slik vi har forutsatt hele tiden. Dette bidrar til at byggingen kan komme i gang så tidlig som mulig, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Signerte ny belønningsavtale om bedre kollektivtransport i Grenland9.8.2017 14:38Pressemelding

- Regjeringen ønsker at kollektivtransporten skal ta en større del av dagens persontransport med bil i byområdene. Grenland er blant de største byområdene i landet, og det er derfor viktig at kollektivtilbudet er attraktivt. Utviklingen de siste årene har vært god, og med den nye belønningsavtalen legger vi til rette for at enda flere skal velge kollektivtransport istedenfor bil i byområdet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Betre og meir miljøvennlig ferjesamband i indre Sogn13.7.2017 12:00Pressemelding

- Regjeringa ønsker ein meir fleksibel kvardag for folk og næringsliv i heile landet. No styrkar vi riksvegferjesambanda Mannheller-Fodnes og Hella-Vangsnes-Dragsvik i Sogn og Fjordane slik at det får betre løysing for reserveferje. Det skal vere på plass tidlegare enn i dag ved driftsbrot, for å sikre gode tilbod til ei kvar tid. Fartøya skal òg driftast på låg- eller nullutsleppsteknologi, seier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom